Jag var välkommen...

Så började jag jobba igår och hjälp vad man var efterlängtad :)
Jisses, vi hade rena rama Smekmånadskvällen igår.
Det var överraskning på gång fick jag veta.
När vi kom hem till Chifen fick jag teckning och tavla.
Bilder kommer så småningom, jätte, jättefina!
Jag blev verkligen super-glad och tänkte för vilken gång i ordningen:
Vilket fantastiskt jobb jag har!!!!!
Lite senare på kvällen fick jag sitta krokimodell när Chifen tecknade av mig.
Det blev verkligen AS-HÄFTIGT!!!!
Det var på PRICKEN likt mig :)
Jag har frågat om jag får fota och det fick jag så bilder kommer när jag jobbat nästa gång.

Var det någon mer än jag som bor på gotland som höll på att KVÄVAS av hettan igår????
Jag blev totalt paff när jag kom ut i går vid 12.30 snåret..
Skulle iväg till jobbet, nyduschad och hade inte stuckit näsan utanför dörren innan.
Hade på mig korta jeans (3/4 dels), linne och min gröna storklänning.
Jag höll på att svettas ihjäl bara när jag cyklat till Atterdags...
OCH JAG ÄR INTE DEN SOM SVETTAS I FÖRSTA TAGET!!!!
Jag FRYSER ju mest...
Men det var liksom en klibbig, äcklig hetta igår. Solen STEKTE...
Kom till P-mötet och hade gärna tagit en dusch till kan jag säga.
Nä, det var inte härligt alls!

Igår hade jag "Stress-snack" med min son...
Varför kan man undra?
Jo, jag var tvungen att förklara varför jag säger nej till att han vill ha 150 ( nej men 3 ) aktiviteter....
Han spelar fotboll, han ska börja på Hip-hop Streetdance och så vill han börja spela basket!!!
Hans far och jag har bestämt att det är 2 aktiviteter i veckan som gäller.
I viss protest dock från fadern för han tycker gott att han kan ha fler, men han har snällt gått med på min linje..

Jag tycker nämligen såhär...
Han är 8 år, han kan inte direkt ta sig själv till sina aktiviteter själv utan är beroende av oss.
Vilket i mitt fall innebär att eftersom jag inte har körtkort så är JAG då beroende av att sambo och mormor kan ställa upp och köra ibland.
Vilket dom i och för sig inte har något emot, men ändå...
Fast det är inte grundkärnan heller.
Jag tycker inte att när man är liten ska man "göra för mycket".
Det ska vara lagom och det ska vara KUL!!!
Vissa aktiviteter min son börjat med har blivit en börda och då är det inte kul....
Då blir det tvång och det ska det ju verkligen inte vara.

Jag menar, min son har verkligen inte sysselsättnings-svårigheter så lagom är bäst.
Jag tycker skola, läxor och kompisar ska prioriteras och sen utöver det om man har nå´n sportaktivitet man tycker är kul.
Låter väl rimligt va?
Min son är också väldigt lik mig som liten att han ibland bara vill stänga in sig och pyssla.
Så står jag och tjatar men ring "den" och "den" och lek...
Nä, säger han då, jag vill vara själv och ta det lugnt.
Han är för övrigt väldigt mycket för att ta det lugnt när han kommer till mig har jag förstått.
Ok, då lägger jag ner för jag förstår precis.

Men så kommer det vissa gånger då som sagt när han vill pröva 150 saker samtidigt och jag säger nej.
Det har ju då också med min tid och ork att göra.
Jag bestämde mig för 2 ½ år sedan:
INGEN MER STRESS!
Nu är det färdigt, nu tvingar jag mig inte mer att göra saker jag inte vill eller orkar med.
På min PRIVATA tid då vill säga!
Min rosacea är ju en viktig del av detta också.
Jag hanterar stress bra tycker jag ändå,  jag fungerar väldigt bra i jobbsituationer med stress tex och blir ISTÄLLET för SÄNKT mer TAGGAD..
Blir en bulldozer och jag gillar positivstress i jobbet men privat är det en annan femma...
Sen är det ju så att ett stort problem som uppstått och det är just min hudsjukdom och den utlöses av STRESS också...
Inte bara sol och salt mat utan det är en "nutids sjukdom som är stressrelaterad".

Jag funkar fakiskt så egoistist nu att jag inte orkar komma hem från jobbet, fixa mat och slänga i mig den och sen kasta mig i väg på någon aktivitet med sonen, hem, sova sen upp och jobba osv.
Jag vet att det ÄR MÅNGA som lever så dag ut och dag in men jag vill inte ha det så och jag fixar inte det.
Jag mår INTE bra av det, JAG SER INTE BRA UT av det, alltså gör jag det inte!
Inte ens för min sons skull, samtidigt som jag faktiskt vet att barn inte HELLER orkar med det i längden.
Vissa kanske som har en "Bokstavs-sjukdom ;) " typ Adhd, men inte barn i övrigt.

Alltså säger jag NEJ!
Försökte förklara det på ett väldigt enkelt och icke skuldbeläggande sätt för min son och tänk...
Han förstod...
Dels för sin egen del och han höll med om att kompisar och VALFRI fritid var härligt.
Dock inte att skolan var så himla viktig...
Han förstod förhoppningsvis också lite av varför jag inte vill stressa veckodagar när jag jobbar..
Jag sa att när du blir gammal nog att ta dig mellan dina aktiviteter så kan du ha så många DU ORKAR med...

Vissa föräldrar verkar ju dessutom vilja att deras barn spenderar så lite tid som möjligt med dom.
Eller hemma för den delen.
Då är ju aktiviteter en FANTASTISK grej att slippa umgås med sina barn.
Den kategorin tillhör ju INTE jag utan försöker se till att göra så mycket som möjligt med min son när han är hos mig.
Jag har ett bra jobb som ger mig den möjligheten.
Ego-mamman har talat!

Diss nr 1:
Jag har börjat bojkotta Rapport-morgon tv.
Jag brukar ju annars pendla morgon-tid mellan Tv 4 och Tv2.
Nu är det slut med det!!!
Iallafall så länge Os pågår...
Rapport-morgon visar nämligen hela tiden Os-repris-målgångar konstant och diskuterar det i soffan.
Räcker det inte med att det pågår live på Tv1?
Måste dom visa repriserna på andra kanalen också?
Tydligen, alltså, bojkott!
Sport på tv är inte kul ;)

Diss nr 2:
Jag förstår INTE hur Mari Jungstedt kan sälja så många böcker så hon hamnar på 10 i topp-bok-listan!!
Jag har precis avslutat boken "I denna ljuva sommartid", urdålig!
Vet att deckare är väldigt inne att skriva och läsa.
Jag är inte en deckarfantast men läser någon då och då.
Jag tror nog att Mari Jungstedt har hakat på en poppis-trend och spottar ur sig några deckare, tjänar EN MASSA kosing.
Jag blev iallafall inte imponerad av hennes SKRIVANDE skapande.
Jag vet inte om hon skrivit något annat än deckare innan och kanske är bättre på det.
Men det här var INTE STOR författarkonst, detta är moneymakeing.
Sticka lugnt.


Kommentarer
Postat av: Liza

Okej...nu är det här officiellt SCARY! ;)

Skämt åsido, men vi har NYSS haft aktivitetsdebatten här också.

Sonen vill spela hockey 2 ggr/v. Fine. Men thats IT! Han börjar ETTAN för tusan. Skolan är NUMERO UNO! Och precis som du säger, ska man aldrig få vara med honom själv?!

1-2 aktiviteter i veckan är min gräns, dvs 2 dagar i veckan. MEN om skolan inte sköts dras de aktiviteterna in BUMS.

Som jag sa till hans pappa: "vår son är en AKTIV kille alldeles på egen hand. Vi behöver knappast stimulera det in absurdum utan skavi lägga ner kraft på nåt är det att träna honom mer i lugnare aktiviteter.". Det gjorde att jag vann ;)

Kram!

2008-08-14 @ 21:19:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0