Medeltids-tjofräs...

Så var det dags för lite "diss" igen...
Men jag är ju inte ett FAN av Medeltidsveckan direkt.
Tyvärr för det är ju säkert ganska kul för dom flesta som kommer hit och för dom som arrangerar.
Det jag inte gillar är dom DELTAGARE som tar detta på "blodigt" allvar.
Dom som vill LEVA medeltidsliv istället för 2008 liv...
Det finns ju en hel del sådana människor som åker runt i Svea rike på marknad efter marknad, tältläger efter tältläger och är :
Riddare, väpnare, ljuva möer, tiggare, herremän, YOU NAME IT!
Typ 8 månader av 12 på ett år, IRK.
Mitt avog till detta grundar sig tyvärr i Vikingabyn i Tofta.
Jag jobbade där i 6 år och vissa av oss var fast anställda och vissa var säsongsanställda.
Många sökte sig till detta jobb just för att dom ville leva Vikingaliv dag som natt.
På jobbet som på fritiden.
När man själv var en hungrig party-pingla med stort intresse för kläder, män ;) , vänner, resande, sol och bad m.m
Ja ni vet allt som gjorde livet glatt "när man var ung ;)
Jag var lite mer åt det ytliga hållet JÄMNFÖRT med vissa av dom skulle man kunna säga.

Jag kunde ha diskutera orättvisor i världen som det stod om i DAGSTIDNINGEN.
Nutid.
Och dom pratade om "det hårda livet" och "vemödorna" på Vikingatiden..
DÅ kunde vi snacka om lidande!!!
Eeeeh, jaha...
Men nu är det 1995 ( var det då alltså ), hallå....

Jag hade i stort sett bara respekt och överseende för en enda person som var en så´n däringa "vikingawannabee", Viktoria.
Men hon var så himla kompetent, utbildad smed och arkeolog, snäll OCH kunde leva i nutiden trots att hon var MER insnöad än någon av dom andra.
Men hon var ÄKTA och GENUIN.
Vi fann faktiskt varandra, hon gillade Glamour-girl och Glamour-girl gillade Vickan.
Sen hade vi faktiskt en sak gemensamt, hantverket :)
Hon lärde mig saker inte jag kunde och jag lärde henne saker hon inte kunde.

Så var det tyvärr så att hon var otroligt mobbad av EN annan anställd som såg sig själv som "Chefens-högra" hand.
Han var så elak mot stackars Viktoria att jag tog på mig rollen som "Skölden", skyddaren mot honom.
Han försökte från början lisma in sig hos mig men jag märkte rätt snabbt vilket skrot och korn han var gjord av.
En riktig idiot!!!!
Viktoria var en hård brud men när vi alla hade jobbat ihop i 2 år brakade hon, för det året blev han överdjävlig!!!

Hade ni träffat och känt henne hade ni förstått att hon var inte den som brakade ihop och grät i FÖRSTA taget.
HON bar faktiskt upp hela Vikingabyn med tanke på hennes kompetens och utbildning.
"Högra Handen" kunde inte ett skit, han delegerade till och med ut sina EGNA arbetsuppgifter till oss andra.
Vi fick jobba dubbelt så hårt medans han satt och rökte och pratade i mobiltelefon, konstant.

Men när Viktoria brakade FICK JAG NOG IALLAFALL.
Chefen var på mässa på fastlandet, ( vilket han jämt var ) och jag ringde upp.
Jag var SÅ ARG att jag faktiskt SKREK och kallade honom för EN DJÄVLA FEGIS och IDIOT som visste vad som pågick mellan Vickan och Högra Handen men inte gjorde något!!!
Att vi andra fick jobba ihjäl oss pga av Högra Handen.
Jag drog RUBBET inför alla andra anställda och dom höll andan kan jag säga..
Till och med Högra Handen.
Till saken hör att vi faktiskt hade en otroligt snäll chef som ville alla väl men var fruktansvärt konflikträdd.
Det blev "krismöte" när han kom hem, minst sagt...

Ja, nu kom jag in på helt andra saker än vad som var meningen ;)
Men tänk vad man kan minnas när man sitter här och skriver, saker man trodde man glömt.
Till nutid och Medeltidsveckan...
Dagen igår var vi ju på Björkis och pressade men på kvällen igår blev det en sväng på stan för att kolla in aktiviteter.
Mest för att sonen ville.

Strandpromenaden var fullpackad med folk, ett myller.
"Jungfrun i tornet" hade just varit..

Sen blev det musik och uppträdande.
Vi stannade inte jättelänge, för som Pål sa:
Fan vad dom "gnider på den där lådan..." ( dvs nyckelharpan ;)
Det blev lite enformigt i längden kan man säga..
 
Riddare i "dagis-kostym" och peruk.
Servitris på Kapitelhusgården.
Vi drog till Kapitelhusgården efter stranden och drack flädersaft och åt GAMLA nötter...

Jag och son...


Så hemfärd..
Karamellboden var öppen, 22.30.
Pål, Joar och Bibsen dök in i affären och "provianterade".
Jag hade redan köpt godis tidigare på kvällen så för mig var det inte aktuellt ;)
Bibsen tryckte in så mycket godis i munnen att hon knappt kunde prata.
Jag var lite rädd att hon skulle kvävas av allt hon mumsade på ;)
Sticka lugnt.





Kommentarer
Postat av: Godsegaren

Halllllllo....det var en GNIDLIMPA han spelade.

2008-08-13 @ 21:13:48
Postat av: Bloggaren Herself

Aj,aj,aj...

Farligt det där med bloggandet att citera andra ;)

Kan ju bli FEL ibland!

2008-08-14 @ 20:20:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0