Roaccutan... I don´t think so...

Så har den här dagen redan gått och jag skall krypa till kojs.
Klockan är 21.20 och det känns bra att avsluta min dag nu.

Jag har surfat runt på nätet lite idag på eftermiddagen.
Jag skrev ju om den där " nya " medicinen som min hudläkare vill sätta in på mig.
Roaccutan.
Jag säger bara så här : I don´t think so!!!!
Över min döda kropp att jag skulle stoppa i mig den ACNE-medicinen.

Nu har jag läst vad Läkemedelsverket skrivit, vad Wikipedia skriver, vad folk som ätit/tagit medicinen.
Det var inte ett POSITIVT omdöme NÅGONSTANS...
Jo i början verkar den ha BRA effekt, men BIVERKNINGARNA som verkar vara MYCKET vanliga...
Nä, glöm det säger jag bara.

Jag citerar Wikipedia :

Här är några av biverkningarna och dom flesta BESTÅR även resten av livet efter avslutad behandling.

Hudproblem:
Läppinflammation ( innebär vattenfyllda blåsor i och runt munnen ), ljuskänslighet, HÅRAVFALL ( får ALLA ).

Påverkan av muskler och skelett:
Ledproblem, ledsmärta ( mkt vanligt & bestående )

Biverkan på lever & galla:
Skrumplever
( 1 kur jämnförs som att SUPA mycket hårt i 3 månader... )

Psykiska problem:
Bla depressioner & personlighetsförändring.

Neurologiska problem:
Kräkningar, yrsel, muskelsvaghet.

Biverkan på gallan.

Mag och tarmpåverkan :
Ändtarmsinflammation.

Ögonproblem:
Ljusskygghet och ögoninflammationer.

Frånvaroattaker, viktökning.

Påverkan på Ämnesomsättningen :
Förhöjda kolesterolvärden förhöjt blodsocker.

Påverkan på luftvägarna:
Andfåddhet.

Näsblod ( vanligt ), blodbrist.

Förhöjd risk för proppar i hjärnan.
( Inte så bra kanske, med statistiken i vår släkt på den fronten )

Tandpåverkan :
Tandlossning.

Biverkan på njurarna :
Njurinflammation.

Fosterpåverkan :
Grava missbildningar på foster.
( Nu ska vi i och för sig inte ha barn men... Vem vet vad det gör med kroppen EFTER behandling? )

Autoimunna reaktioner :
Kroppen bildar antikroppar mot kroppseget ämne.

Detta är läskigt nog MYCKET vanligt med ALLA dessa biverkningar...
Så...
Med min STATISTIK  vad gäller LÄKEMEDEL, operationer, sjukdomar och LÄKARE dom senaste åren så tror jag faktiskt att jag HOPPAR erbjudandet av denna medicin!!!

Med min TUR av ovanstående nämda saker så kommer jag GARANTERAT åka på RUBBET!!!
Iallafall MINST 80%.
För det verkar dom flesta åkt på.

Jag går fan hellre med FULLT UTBLOMMAD rosacea om jag måste, än sabbar min kropp ännu mer.

Det som verkan vara genomgående är att det fungerar bäst på ungdomar som har svår tonårsacne.
Studier har visat att dom oftast råkar ut för "bara " håravfall & depressioner.
Medans VUXNA får nästintill perfekt hud ett litet tag sen bryter biverkningarna ut en efter en, som ett brev på posten.
Och många blir permanenta.
Och så blir inte huden bra trots allt.

Nej, nej och åter nej TACK.
Ser ni ett MONSTER framöver i stan så vet ni att det är jag.
Kan nog vara svårt att känna igen mig under den BUCKLIGA huden och alla stora gula finnar, men det ÄR JAG!!!
Sticka lugnt :(






Kommentarer
Postat av: Tove

Vill minnas att Oscar käkade den där meducinen mot sin acne för ett gäng år sen men han slutade, kom en massa rapporter om just biverkningar. Så...

2008-12-17 @ 09:50:59
URL: http://tovisens.blogg.se/
Postat av: Bloggaren Herself.

Ja, om vi säger så här, biverkningarna verkar INTE uppväga resultatet :(

Och som jag skrev, ungdomar verkar komma lindrigare undan med biverkningarna än vuxna...

Och vem vill må dåligt OCH se hemsk ut resten av livet. Inte jag...

2008-12-17 @ 10:30:32
URL: http://stickqvick.blogg.se/
Postat av: Karl

Du är ju inte riktigt klock, knappt något av det du skriver stämmer! Roaccutan är en säker medicin och de flesta biverkningar du skriver om är ovanliga och inte bestående!

2011-03-31 @ 21:35:22
Postat av: Bloggaren Herself

KARL...

Jag vet inte vem du är, eller VAD du har för erfarenhet av roaccutan...

Det jag CITERADE HÄR OVAN ÅR 2008 var från Wikipedia, och OM ALLA dom symtomen stämmer kan inte JAG svara för, men vissa av dom stämmer och ibland kan det vara värre än så till och med.



OCH jag kan säga så här, SEN jag skrev detta inlägget, så har jag fått PERSONLIGA BERÄTTELSER och erfarenheter från människor som rör sig i min närhet, och i min omgivning, från MÅNGA DRABBADE av roaccutan!

Det finns bland annat personer som jag känner med skador rent kroppsliga problem, såväl som MENALA, som har problem efter behandling med roaccutan.

Och nu snackar vi inte om en eller TVÅ, vi snackar många fler, GOTLAND är en liten ö.



Själv lider jag av rosacea, och har KONSEKVENT nekat till denna behandling, har klarat mig bra på tetralysal.

Skulle aldrig ens komma på tanken att utsätta mig för roaccutan.

Läkarna har däremot varit SÅ positiva och nästan velat tvinga på en medicinen, jag har till och med frågat rakt ut om dom varit SPONSRADE av företaget eller vad fan det varit frågan om.

När man konfronterat dom med uppgifter om skador man då upplevt i sin omgivning, vill dom inte lyssna på det örat, säger ingenting mer, bemöter inte påståendena och skriver RASKT ut den gamla vanliga medicinen som jag INTE får några biverkningar av.

Lustigt...

Det kanske funkat för en del, men den erfarenhet jag sett sen jag skrev detta 2008...

Skulle hellre se ut som ETT MEDELÅLDERS TONÅRS-MIFFO än ta roaccutan!

Sen vet inte jag om du är lekman som jag, LÄKARE eller...?

Men roaccutan går "fett bort" som min son skulle ha sagt!

Så vem du än är Karl...

Jo, vet du vad, jag är JÄTTEKLOK, djävligt klok!

Hälsningar från Bloggerskan :D

2011-03-31 @ 22:40:18
URL: http://stickqvick.blogg.se/
Postat av: joel

Käre bloggerska, Du gör som du vill, jag är inne på min 3:e vecka just nu och har kommit till mina första biverkningar, torra ögon och läppinflammation as we speak. Ögona klarar jag av även om jag har Linser, men läppinflammationen dödar mig, jag kan inte ens gå ut. Vill bara säga att du gör ett rätt val men jag har testat alla läkemedel mot just mitt problem, Acne, tro mig, allt, och nu tog jag den sista utvägen, och jag tänker inte sluta heller..... Vill du nå dit du verkligen vill så måste du tyvärr lida lite.

2011-07-17 @ 02:13:14
Postat av: Bloggaren Herself

Kära Joel...

Jag förstår mer äv VÄL att man blir desperat efter en mirakellösning när man har acne, eftersom jag har det själv!

Men jag kan säga att biverkningarna av roaccutan är inte bara något du får när du ÄTER medicinen.

Nej, det är biverkningar som kan, OM du har otur, sitta kvar hela livet!!!

Inte bara när du äter medicinen.

Din acne kommer troligen bara försvinna under tiden du äter medicinen, och tag efter, sen komma tillbaka.

Så är det för dom flesta som jag förstått det!

Att då ta en så farlig medicin som roaccutan är då knappast värt det kan jag tycka.

Vet inte vilken typ av acne du har, jag har själv rosacea och äter TETRALYSAL.

Antibiotika mot lunginflammation egentligen, INTE så hälsosamt för kroppen heller, men INGA BIVERKNINGAR under eller efter kuren!!!!

Man blir nedsatt i immunförsvaret efter, men det tar sig efter en tre månader igen.

Den medicinen tar jag när mina skov av rosacea dyker upp.

Jag har alltså återkommande acne, som blommar upp då och då beroende på väder (sol), värme, stress och mat!



Alltså ser jag till att försöka ha ett så stressfritt liv som möjligt, akta mig för förmycket sol och äta en salt och kryddfri kost, kaffe, FUNKAR SUPER, jag har lärt mig min sjukdom nu efter många år.

Sen har jag även en kräm som heter "Metronidazol actavis" som jag smörjer mig med varje dag, även om jag äter min medicin eller inte.

Jag vet inte som sagt vilken typ av acne DU HAR, eller hur länge du haft din och vilka mediciner du testat, men jag hoppas innerligt att du inte är en av dom som får alla dom problem som kommer med roaccutan!

Visst måste man ibland LIDA LITE som du skrev, men jag tror inte du vill lida MER än vad du redan gör av din acne, efteråt en medicinkur.

Det är inte värt det, tro mig, jag har sett det på nära håll...

På fler än EN person!

Lycka till, hoppas allt går bra.

Har du dessutom inte testat dom medicinerna som jag skrev om ovan, då tycker jag du ska fråga din läkare kanske.

Häls, Madde

2011-07-17 @ 08:14:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0