Karuseller som ramlar i backen.

Jag är INTE speciellt förtjust att gå på tivoli.....
Sist jag åkte en karusell var med min son för ca 6 år sedan.
Det var rosa och lila elefanter som säkert inte gick speciellt högt ( med tanke på att han var 2 år och det var en barnkarusell ).
Men för mig som är extremt höjdrädd, blir åksjuk av bilar som har för bra fjädring var det en MARDRÖM!!!!
Det var på Axelsnöjesfält och det var bara han och jag i karusellen, sen hade jag diverse släkt och vänner som stod nedanför och skrek, tjoade och SKRATTADE åt min SKRÄCKFÄRD.
Sonen var dessutom överförtjust så det var till att lägga band på sina känslor.
Ju mer så kallade vänner och släkt tjoade och hejade på desto mer fick vi åka, det tog TYP ALDRIG SLUT!
Dom kissade på sig av skratt och jag kissade på mig av skräck.
ALDRIG MER bestämde jag mig då, det är fan inte värt det.

Så var vi på marknad i Klintehamn för något år sedan och det var karuseller där.
Sonen ville åka men jag ville inte. Det var dock inga problem för min älskade sambo ville GÄRNA.
Dom åkte och jag stod på marken och mådde illa bara av att se dom åka upp och ner.
SAMTIDIGT som jag tänkte:
Tänk om karusellen går sönder och brakar i backen....
Katastrof-tänkandets-drottning slår till.....

Efter det har det inte varit så mycket prat om att åka karuseller för sonen har inte velat åka på ett tag..
Tills nu...
Joar gick på fotbollsskola i början av sommarlovet.
Han fick en massa fribiljetter till en massa Nöjes-grejor, bland annat Gröna Lund.
För ca 2 veckor sedan kommer han och frågar om inte vi kan åka till Gröna Lund och åka karuseller....
Aj, aj, tänkte jag, vill inte....
Men så kom jag ju på Karusell-älskande samboenden och HAN blev eld och lågor.
Såklart vi ska, vi åker, du tittar på.
Ok, vi bestämde att vi åker en snabbis till Stockholm i augusti när han börjat jobba "färdtjänst" igen.

Så ser jag nyheterna för 2 dagar sedan.........
Karusell i backen på Liseberg!!!!!
35 (eller om det var 53 skadade,) krossade bäcken och klängande människor som febrilt med naglar och klor försöker klamra sig fast för allt vad tygen håller...
Alltså hur tar man sig ur sån´t här????
Jag vill ABSOLUT INTE åka till nå´t djäkla Gröna Lund och TITTA PÅ när son och sambo åker en massa SÄKRA attraktioner.
Jag vill absolut  INTE skrämma upp en 8-åring med sanningen om att karuseller kan braka ihop när som helst.
Att man kan ramla ner och bli mosad eller krossas mot asfalten.
Tilläggas skall att i tidningen dagen efter kunde man läsa, fint uppstolpat, årens senaste tivoli-olyckor...
Jag är verkligen inte sugen ALLS!
Kan man ljuga och säga att Gröna Lund stängde ovanligt tidigt i år och hitta på något annat istället?
Det kan man väl?





Kommentarer
Postat av: Liza

Klart man får! Utnyttja mamma-makten så länge du kan! ;)

Kram!

2008-07-17 @ 22:55:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0