Kartproblem & Modegiganternas kamp på Lindex ( eller mor & son´s kamp på Lindex )

Idag tog jag Kärleksstigen utan hund men beväpnad med stor sten i näven... Redo att klippa till hårt och snabbt om någon skum typ skulle dyka upp...
Inga skumma typer dök upp men väl några vilsna tonåringar. Dom gick runt med karta och letade "stationer", jag blev stoppad av 3 tjejer.
Ursäkta, är du bra på att läsa kartor? Kan du hjälpa, oss vi hittar inte till station 2.
Nä, sa jag jag är inte så bra på kartor men är det en karta på området här kanske jag kan hjälpa er..
Jo, det är det nog.. ( med betoning på nog )
Jag tittade och fattade lika mycket noll som dom... Är ni säkra på att ni fått rätt kartområde, frågade jag.
Ja, vi vet inte.
Tittade igen och såg bara ett virrvarr av små stigar och inga direkta igenkäningsmärken, typ kyrkogård, nybyggda pensionärs lägenheter, trojaborg, speedwaybana m.m.
Hm, tyvärr sa jag, jag vet inte, jag tror att ni kanske fått fel karta.. Inga namn är ju utsatt heller så det är svårt att se.
Men, försöker dom (ivriga att slippa den här gympa-övningen så snabbt som möjligt kan jag tänka), station 2 ska ligga vid en stig upp på berget.
Ja, men om ni går här kan ni se att det är stigar upp överallt, det kan vara precis vart som helst. Har er lärare gått igenom den här orienteringsövningen med er innan?
Jo, men bara snabbt.
Så typiskt tänkte jag och fick genast rysliga minnen tillbaka från ens egen skoltid.
Buss ut till Svajdestugan eller Kinner. Här, en karta, ta er runt den här banan på 7 km nu, lunch när ni kommer tillbaka!!
Vissa sportfånar fixade det där på 20 min och kunde leka resten av dagen. Själv harvade man runt i skogen flera timmar med den där djävla kartan och hade noll koll på vart man befann sig. Det var INTE kul !!!!
Sa hej då till tjejerna och lycka till.
Hade lust att säga : Skit i det här nu, stick till Mac Donalds och köp en glass istället. Ni är ju ändå i stan och inte ute på landet.
Men jag vill inte uppmuntra till skolk så jag höll tyst ;)

Så till vad som utspelade sig igår på Lindex och jag kan bara säga att... Jag och min sons far kommer få det tufft i framtiden..
Jag och sonen var på stan igår, på jakt efter div saker och kläder. Bland annat skulle det inköpas T-shirts till sonen.
Han har/hade nämligen bara 3 som passade storleksmässigt och 3 tröjor kommer man inte långt med till en 8 åring. Iallafall till en kille som måste byta tröja så fort han får MINSTA fläck..
Nåväl, vi var på Lindex och Mamma-Mode&Prismedveten hittar ett ställ med T-Shirts där ALLA tröjor kostar 29 kr styck! ( I vanliga fall ligger T-Shirts till barn i Joars storlek på ca 70-80 kr )
Perfekt, jag rotar runt och hittar massor med snygga tröjor, visar upp för Joar och då inträffar följande.
Glöm det, säger han, och hänger tillbaka allihopen. Dom är skitfula!!!!
Vad gör du, säger jag och plockar på mig alla fynden igen. ( innan någon annan prismedveten mamma kommer och tar dom )
Jag köper dom här så att du har lite snygga tröjor till sommaren.
Snygga, dom är skitfula, du köper inte dom till mig! Jag tänker inte använda dom bara så du vet!
Vad är det som är så fult med dom då?
Dom bara är det, INTE MIN STIL säger min son och höjer kraftigt rösten.
Då blir även jag förbaskad.
Sluta, det är jag som betalar och jag har inte hur mycket pengar som helst. Detta är ett kap, billigt och snyggt!
Modemedveten son skriker då : Jag struntar i om du är FATTIG, jag vill inte ha dom.
Folk och personal börjar nu titta..
Modemedveten son sliter då till sig kläderna, hänger tillbaka dom på ställningen och BÖRJAR TRYCK/KNUFFA mig mot utgången med orden : Nu går vi!!!!
Jag stapplar tillbaka, rycker åt mig 2 tröjor och säger att dom här tar vi allafall. Och jag är inte FATTIG bara ekonomisk.
Nej, skriker Modemedveten son, aldrig, dom ÄR inte COOLA.
Jo, säger jag, nu går vi till kassan.
Lägg av, jag vill inte ha dom, fattar du inte??
Nej det gör jag faktiskt inte, dom är snygga.
Jag går till kassan..
Modemedveten son försöker då trycka mig förbi kassan så att jag inte ska kunna betala.
Alla tittar, MYCKET nu.
Jag får lite uppmuntran och medlidsam blick av kassörskan: Inte överrens hör jag, så kan det vara ibland..
Jag vill inte ha dom, klar gör Modemedveten son än en gång...
Väl ute var jag inte nådig sen kan jag säga...
Klargjorde att om han håller på så här så kommer han ALDRIG mer få följa med och köpa kläder i fortsättningen. Jag kommer köpa ALLT själv och han får inte VÄLJA nå´t alls. Ta vad som bjuds. Basta.
( såg en glimt av skräck i blicken på Modemedveten son, kanske ;)
Kände att den här ronden vann jag iallafall, när det gäller detta är det jag som har MAKTEN..
 Ok, enligt Modemedveten son

 Ok enligt Pris & Modemedveten mamma
Resten av tiden på stan flöt på lugnt och sonen fick välja en tröja själv oxå.
Idag fäller han dock en annan typ av Modemedveten kommentar när vi skall gå till skolan. Jag fyndade en kofta som jag faktiskt fick gratis tack vare en rabattkupong. Den är ganska stor men jag tänkte ha den lite som jacka, typ. Tar på mig den när vi ska gå till skolan och Modemedveten son säger:
Varför köpte du den där? Det ser ju ut som du har världens största häck när du tar på dig den.....
The End
Sticka lugnt )



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0