Favoritkonstnären har varit i farten...

Min Favoritkonstnär har varit i farten igen, Chifen :)
Och idag kom jag på vem hennes konst liknar :
Författaren och konstnären Stig " Slas" Claesson.
Det bara slog mig idag när jag fotade bilderna, det är Slas...

Jag vet inte om någon vet vem han är, men jag fick mina första intryck av Slas någon gång på 70-talet.
Då hade väl han säkert varit verksam sen mitten på 40-talet iallafall.
Kanske till och med tidigare.
Det gick ett barnprogram som handlade som Slas när han var liten.
Han hade skrivit texten, ritat alla bilder och berättade själv om sina små äventyr.
Jag ÄLSKADE det programmet.
Det gjorde INGEN annan jag kände kan jag säga.
Det var stillsamt, berättande och intressant.
Att höra hur det var när någon växte upp " förr i tiden ".
Låååångt innan Disney Channel och Nickeloden gjorde sitt intåg i tv´n.
Nä, Slas uppväxt illustrerat med hans egna teckningar var TOPPEN tyckte jag.

Jag hade kanske lite udda smak när jag var liten.
Dom flesta av mina kompisar gillade inte det JAG gillade.
Jag gillade " Vilse i pannkakan " och för övrigt ALLT med Staffan Westerberg.
Jag blev så inspirerad av att Staffan var så otroligt kreativ.
Han kunde göra en docka av INGENTING och sen spela dockteater.
Jag HÄRMADE allt Staffan gjorde i tv-rutan på 70-talet.

Jag gjorde dockor av piprensare, skumgummi och gamla nylonstrumpor.
En näsduk med en knut i ett hörn blev en FÅGEL.
Skar till gamla kartonger och limmade fast tyg som blev teaterridå.
Nä, Staffan är en Idol i mina ögon.
Alla andra klagar på att Staffan Westerberg FÖRSTÖRDE deras barndom.
Men min BERIKADE han :)

Iallafall tillbaka till Chifens bilder.
Slas-inspirerade och till och med BÄTTRE än Slas.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen :
JAG ÄLSKAR DOM!!!!!!
Allt som kommer ur dessa skapande händer är så UTTRYCKFULLT.
Jag har tjatat att bilder borde sättas i passepartout och inom glas och ram.
Men det saknas lite självförtroende tror jag.
Det borde det inte göra.
Dom är SKITBRA!!

Här kommer ett litet axplock...
Dom som är döpta har jag döpt själv.
Det är så JAG uppfattar bilderna.
Konstnären har kanske andra namn...


" Vacker "


" Innre kaos, perfekt yttre "


" Uteliggaren "


" Blue-eye "


" Kvinna på språng "


" Blond Elvis "
Sticka lugnt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0