Snott kort och mjölk ( en bov i dramat ).

Så...
Nu har jag precis varit och STÖDJIT;) barnen i Moldavien så att dom ska få lite JULMAT.
Tre ivriga sorkar stod och skakade VILT med bössorna.
Och snattrade på med varandra.
Hade nästan inte tid att be om pengar ;)
Jag fick också en lektion i EXAKT hur mycket mat mina små slantar ger och till hur många barn.
Pålästa små SAMARITER må jag säga.

Det är ruskigt kallt ute och blåsigt.
Riktigt INNESITTAR väder.
Skönt nog är vi bortbjudna på mat ikväll så jag behöver inte tänka på det.
Kanske kan jag också ta riktigt bekväma slappiskläder på mig.
Jeansen känns som en tvångströja nu så här i menstider...

När jag var och skänkte lite pengar så passade jag på att sätta upp en liten " Affisch "inne på Atterdags.
En liten POSTER för min lilla bod...
Måste sätta upp lite överallt på stan nu så jag får lite fart på min bizniz...
Det har varit stillestånd lite för länge nu.
Dels hade jag inte öppet på ett bra tag för jag hade ingeting att sälja.
Det var lite tomt efter sommaren.
Nu har jag gjort ( som ni säkert har sett ) lite nytt och det finns att sälja igen.

Jag har gjort lite nytt på min VISNINGSBRÄDA och satt upp nya både kopierade och riktiga bilder på sjalar.
Folk stannar till och tittar men går inte in.
Det är nog inte lika lockande som på sommaren när dörren är öppen och man bara kan gå ut och in om man vill.
Nu måste folk ju komma och ringa på min dörr om dom ska in.
Inte lika bekvämt då kanske.
Jag kanske ska sätta ut lite priser på brädan också.

Jag har även funderat på att sätta in några sådana små, billiga annonser i tidningen nu över jul, under 100-lappen annons.
Typ:
"Söker du den perfekta, varma julklappen?
                 Stickqvick
               Söderväg 30
   Handstickade och Handvirkade
           Halsdukar & Sjalar."

Nå´t åt det hållet kanske?
Iallafall så har jag haft öppet idag.
Så när jag skulle gå iväg till sonen så tog jag in mina "skyltar "
Då har någon snott ett av korten på en lila, fluffsjal...
Hm, förhoppningsvis är det en blivande kund som ville hem och fundera på att köpa...
Eller så är det en snorunge som busat.
Men hade det varit det senaste så hade dom säkert förstört mer.
Här var stiften som korten sitter fastspikade på omsorgsfullt bortpillade och kortet borta.
Kund, förhoppningsvis...
Som behövde lite funderingsmaterial och då är det HELT ok att sno mina kort.

I min hy har det skett ytterligare en förbättring.
Eller just nu är den lite bubblig men jag har fått mens och då är aldrig hyn på TOPP direkt...
MEN...
Jag fick lära mig något nytt sist jag var och hämtade mina mediciner på apoteket.
 Av en slump.
Något som min hudläkare INTE informerat mig om...

Jag har ju ätit min hudmedicin konstant i ett helt år nu.
Skärpt till mig som TUSAN vad gäller saltet.
Men det hade inte behövt vara så svårt om jag vetat det jag vet nu...

Nedtrappning är ju på gång och jag ska avsluta min medicinbehandling är det tänkt, för den här gången.
Tills det blossar upp igen.
Vilket jag hoppas blir om LÅNG TID så jag slipper se ut som ett monster.
Nedtrappningen går bra.
Jag äter nu bara 1 tablett om dagen till skillnad från förut när det var 2 och jag sköter mig strikt med saltet.
Nästa steg är att äta 1 tablett varannan dag till tabltterna är slut.
OCH HOPPAS PÅ DET BÄSTA...

Iallafall så var jag ju på apoteket.
Hämtar ut salva och tabletter och apotekaren frågar :
Ja, du vet vad som gäller för medicinerna va?
Du har ju ätit det här förut...
Japp, säger jag, jag vet.
Bra, då påminner jag dig bara att ta det i samband med måltid och inte ihop med mjölkprodukter.
Finemang, säger jag och knatar sen hemåt...
Så går det TVÅ dagar.
Bättre sent än aldrig.
Jag sitter här hemma och bara får ett PLING !!!!

Vad sa hon nu igen på apoteket...
Vadå inte ta ihop med MJÖLKPRODUKTER????
DET har jag då minsann ALDRIG hört talas om...
Jag svarade så slentrianmässigt när jag tog ut dom för jag är så van att apotekarna alltid säger :

"Så vet du att den här hudsalvan och tabletterna gör att du blir överkänslig för sol, och du får ABSOLUT inte vara i solen när du äter detta.
Och du får inte vara i direkt solljus förrens efter tre timmar du har smörjt in dig med krämen."

Nä, jag vet, brukar jag svara.
Men nu är det ju höst/vinter och JAG HÖRDE vad hon SA,  men TÄNKTE inte på det förrens två dagar senare.
För jag TRODDE hon skulle säga " det vanliga " om solen.
Som dom säger på vår och sommar...

Jag gick ut i köket för att kolla om jag hade nån bipackssedel kvar till medicinen.
Nix, den hade jag slängt.
Jag ringde upp apotekets info-nummer.
Fick prata med en supertrevlig tjej.
Förklarade mitt ärende, att jag har Rosacea, vad jag tar för mediciner och vad apotekaren hade sagt om tabletterna ihop med mjölkprodukter.
Hon kollade...
Hon berättade då att man inte ska ta tabletterna ihop med mjölkprodukter ( vilket jag gör på morgonen, mjölk i kaffet, yogurt m.m ) för det HALVERAR EFFEKTEN av tabletterna...
VA???
Ja, fortsatte hon, du ska vänta minst 3 timmar innan du kan ta tabletterna om du tar mjölkprodukter för annars blir det nedsatt effekt på din hud....

JAHA...
Det var något nytt på världshimlen...
Jag svor ju då SÅKLART och sa att det har faktiskt inte min hudläkare informerat om...
Ja, men har du inte läst på bipacksedeln själv då frågade hon...
Jo, typ EN gång och det var när jag precis fått veta att jag hade fått den här sjukdomen och då var jag i CHOCKTILLSTÅND...
Minst sagt...
Inte mycket som gick in då, kan jag säga utan att ljuga.
Sen har det ju bara rullat på och jag har inte funderat så mycket på tabletterna mer än att undvika stark sol...

Jag la på och ringde upp Hudmottagningen.
Fick en tele-tid till läkaren en ½ timme senare.
Drog hela "Tjottablongen " igen och sa :
Hur mycket effekt tror du detta har haft på att jag har haft dålig hy trots mediciner?
Stor, sa hon...
Det är nog OCKSÅ en stor bov i dramat om du tagit dina tabletter ihop med mjölkprodukter.
Då har du ju inte fått FULL effekt av medicineringen och huden har inte fått läka ut.
Förrens nu...
Vi pratade om informationen som hon gett mig och hon sa att det var "möjligt" att hon glömt det då...
Men å andra sidan var det ju vår, beynnande sommar och det viktigaste var att pränta in det där med SOLEN...
Å andra sidan var det upp till mig att läsa ordentligt på bipacksedeln till medicinerna...
Jo, jag tog på mig MITT ansvar också...

Ok, vi var överrens.
Nu har jag då försökt att lära mig att inte ta tabletter ihop med MJÖLKPRODUKTER också.
Och förbättring har skett.
Igen.
Ibland blir man bara helt SLUT och önskar sig en ny hjärna.
Kanske ÅRETS JULKLAPP???
Sticka lugnt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0