Varför finns det sån´t & Besatt av nålar....

Saxat ur sonens skolarbete...
Han skall göra en liten bok om 5-6 djur.
Måla. skriva och redovisa inför klassen.
Han valde 6 kattdjur, icke förvånande.
Det är lejon, GIPARD ( som han säger ), tiger m fl.
Slängde ett öga på vad han skrivit om lejonet :

" En bra grej, klorna kan dras in "...
Ja, det var en bra grej.
Annars kanske lejonet får ont i tårna och haltar omkring där ute på savannen ;)

Jag började på en ny sjal i söndags.
Samma mönster som jag försökt mig på NÅGRA gånger den senaste veckan.
Jag satte i gång och när jag kommit en bit på vägen så har jag räknat FEL !!!!
Alltså det är något SKUMT med det här mönstret.
Dåligt OMEN...
Det är SUPER-ENKELT och jag kan det i HUVUDET utan att ens lyckats fullborda en SJAL-DJÄVEL!
Jag klippte AV och började om för 6:e eller 7:e gången, jag har tappat räkningen...
Nu har jag kommit en bit och jag RÄKNAR med att bli klar idag eller imorgon.
Jag VIRKAR OTROLIGT sakta, allt för att INTE misslyckas denna gång.
Jag SKA fixa det nu !!!!!

Igår fick jag ett PAKET...
Innehållande 12 virknålar.
Jag fick betala 157 spänn för det men det var värt VARTENDA öre..
Jag har fyndat på Tradera.
Det som gjorde att det var värt det var en nål, nr 8 i METALL!
I sverige finns det nämligen inte virknålar metall efter storlek 7, om man inte fyndar någon gammal.
Efter 7 så är allt i PLAST och det går inte lika fort att virka med.
Det blir inte samma friktion och flyt att jobba med, det hakar upp sig mer.
Nu hittade jag en försäljare i "La Belle France" som sålde NYA metallnålar upp till storlek 8.
Jag fick dessutom en 6:a, 6,5:a, 7,5:a som jag inte hade :)
Många dubbletter men det gör inte ett dugg.
Dom som jag INTE har i dubbletter ska jag låsa in i ett KASSASKÅP och sätta 5 pitbulls på att vakta ;)

DESSUTOM är det faktiskt skillnad på gammal och ny metall.
Jag har en gammal virknål i nr 7 i en BRA metall och BRA tjocklek på mitten ( där man håller sitt virk-grepp )
Dom som görs i "nutidens metall " är då inte HELLER lika bra som dom som gjordes förr.
Gamla metallnålar är väldigt eftertraktade på "marknaden ".
Och så är dom nya metallnålarna mycket tjockare på mitten än gamla.
Det blir jobbigare att arbeta än när dom är smalare i "virk-greppet "

Dom som jag köpte nu är alla sprillans nya MEN i bra metall.
Alltså sån metall som inte finns att få tag på här längre.

En hel djäkla vetenskap som jag lär mig mer och mer om.
Ett HIMMELRIKET för en VIRK-och-STICKNÖRD som jag.
Jag börjar bli VIRK&STICK-världens svar på Carl-Jan Granqvist.
Det är skillnad på garn och Garn.
På nål och Nål.
På metall och Metall.
På tjocklek och Tjocklek.
På mönster och Mönster.
En riktigt insnöad GORMAND, finsmakare och farligt nära FANATIKER ;)


Så till ett gulligt svar på ett mail.
Jag pratade med en vän härom dagen.
Hon var lite upprörd...
Hennes tonårsdotter hade varit och SOLAT SOLARIUM...
Aj, aj, aj, inte bra tyckte jag också.
Tonårsdottern och hennes kompis ville sola så dom skulle se lite FRÄSCHA ut.
Va?
Är det inte ute bland dagens ungdomar att SOLA för att se fräsch ut?
Iallafall, jag blev lika upprörd som hennes mamma och erbjöd mig att prata lite med tonårsdottern också.
Med tanke på vad jag dragit på mig på äldre dagar pga av solande ( bland annat ) i ansiktet.
Ja, kan du inte skicka ett mail eller nå´t, SNABBT tyckte mamman.

Jag satte mig samma kväll och skickade iväg ett mail.
Började med lite RYNK-fakta.
Gick sedan över till att man kan få Rosacea av solande och jag skrev  att " Finnar ska man ha när man är i din ålder inte min, när man nästan är 40... "
Att man när man fått "min" hudsjukdom måste äta mediciner resten av livet och använda receptbelagd salva som TORKAR ut och FÖRÅLDRAR huden.
Så så avslutade jag med lite hudcancer info...

Det blev ett långt, pedagogiskt och lite LAGOM skrämmande mail, hoppas jag.
Jag fick ett svar igår...
Där det bl a stod :
" Okej jag fattar, jag ska inte göra det mer..
Men varför finns det sån´t om man inte ska sola?
Men tack så mycket för att du varnade mig, jag vill inte råka ut för det. "
Ja, det undrar jag också?
Varför finns det FORTFARANDE solarier, med alla larmrapporter om riskerna?
Jag önskar att jag vetat bättre.
Jag vill iallafall inte att min kompis dotter ska hamna i SOLDYRKAR-träsket och sumpa sin fotomodellkarriär ;)
Sticka lugnt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0