215 000:-

En liten reflektion...
Häromdagen hörde jag på nyheterna att flickan Englas (som blev mördad av Anders Eklund) familj skulle få det högsta skadstånd någonsin i sveriges historia...
200 000 kronor.
200 000 kronor ska dom få för sin dotters död.
Tänkte då:
Detta är ett skämt.
Rekordhögt skadestånd...
Ok, jag ska villigt erkänna att jag inte har en aning om vad som är lag, praxis, vanligt hur mycket ett brottsoffer eller offrets familj får vanligtvis.
Men i mina öron låter det INTE speciellt mycket att 200 000 ska betalas ut till ett mördat barns familj.

Så läser jag GT idag.
En gubbe ute på landet har grävt i sitt trädgårdsland.
Hoppsan där grävde han visst fram en silverskatt...
Så fick han veta att han skulle få en BELÖNING av staten för " Hittad silverskatt ".
Vet ni hur mycket han fick i belöning?
215 000 kronor.

Sug på den gott folk...
Någon mördar ditt barn, då är ditt lidande värt 200 00:-
Hitta en silverskatt, då är du värd 215 000:-

Jag skulle vilja säga så här:
Ditt barn mördas, MINST 10 miljoner, minst.
Ett barn kan aldrig ersättas men om något så fruktansvärt händer så ska det fan i mig ersättas ORDENTLIGT!
En funnen silverskatt, 1000 kr, borde väl räcka gott och VÄL.
Lite gladpengar liksom.
( om det inte grävs sönder en massa och bönder får förlorad inkomst för en massa utgrävningar, då ska dom ha ersättning för sina skador och förluster såklart.)

Men att Englas mamma får detta REKORDLÅGA skadestånd är ett hån mot familjen.
När en gubbe sätter spaden i jorden och rakt av får hittelön för en liten larvig skatt,  på samma summa, till och med MER...
Då borde svenka staten SKÄMMAS och VETA HUT!
Kan inte bara vara jag som känner så...
Ny brottsofferlag NU.
Gärningsmän ska inte bara få känna på livet bakom galler i all evighet, dom kan gott betala det dom kan RESTEN av LIVET också...
Sticka lugnt :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0