Man med K-Pist, dramatiska, svettiga, HEMSKA minuter.

För lite mer än en timme sedan cyklade jag hem fråm jobbet.
Passerar Renokiosken och kommer till rondellen vid "Lilla Elefanten".
På höger sida när jag cyklar över övergångsstället ser jag plötsligt en man i mörka, civila kläder, sotarmössa och en K-PIST!!!!!

Inte en BIL, människa, bara jag och mannen med K-pisten...
Jag stirrar intensivt på mannen och cyklar över övergångsstället.
Han tittar tillbaka, säger inget.

Ser en bil längre bort som bromsar, föraren ser mannen och backar.

FAN I HELVETE tänkte jag.
Inga avspärrningar någonstans tänker jag.
Shit, vad är det här???
Jag ser att mannen börjar springa EFTER MIG i ögonvrån snabbt.
Jag cyklar in på Strelowgatan och han springer väldigt snabb efter.
Då började jag svettas kan jag säga.
Jag vände mig om hela tiden för att se hur nära han var.
Fortfarande inte en människa i någon trädgård, allt var bara TOMT.
Tänker snabbt:
Måste få fram mobilen och ringa polisen men det kommer han ju se.
Och jag var ju tvungen att vända mig om hela tiden så han inte stannat för att sikta på mig.
Han sprang, ropade inget, höll K-Pisten framför sig.
Mitt hjärta slog så snabbt så en rabbis på flykt från en räv kan inte ha varit mer rädd.

Jag ser Gamla A7 och Atheneskolan och tänker att så fort jag kommer i skydd av husen MÅSTE jag ringa.
Kommer in i skydd bakom husen och får fram mobilen, drar på som satan med cykeln och kommer förbi Veterinärlängan.
Bakom ett hörn står 2 millitärklädda män.
Jag tvärbromsar.
Det springer en man med K-Pist, civilklädd efter mig, "tillhör" han er???

Millitärgubbarna började skratta och säger : Ja, vi har övning...
Men vafan, säger jag...
Hur han ni ha en person, CIVILKLÄDD springa runt med en K-pist mitt bland villor och folk???
Har ni gått ut med denna ÖVNING ni har i tidningen så att allmänheten vet om det?
Eehum, nä det tror jag inte, svarar millitärgubben.
Jag förklarade vad som hänt och vad jag känt under tiden från rondellen fram till dem och att jag precis skulle ringa polisen när jag kommit i skydd av husen.
Dom skrattade...
Jamen POLISEN vet om den här övningen iallafall...
Synd att du inte ringde dom då, för dom BEHÖVER lite att göra, ha,ha,ha...

Då blev jag ARG...
Jag tycker faktiskt inte det här är något att skratta åt.
Jag blev SKITRÄDD!!!
Man läser  i tidningar och hör på nyheterna om galningar som UTAN ANDLEDING skjuter, sticker ner, mördar folk.
Det slår slint och dom bara PANG, PANG, PANG.
Kan det hända i en liten by i Dalarna och då kan det ju hända här på Gotland.
Hur sjutton ska jag veta om det är en GALNING eller en övning i dagens samhälle om han springer runt i civila, mörka kläder?
Dom slutade skratta.
Nä, det har du rätt i...

Jag sa :
Vad det nu en är för övning, sätt på honom en så´n reflexväst som ni har så FÖRSTÅR man åtmintone att det inte är en skjutglad galning med K-Pist som vill mörda folk som springer runt på stan!
Mmm.
Medans vi stod där och pratade dök en journalist  upp och K-Pist-galningen.

Jag cyklade hemåt med en obehaglig känsla i magen.

Herregud, DET KUNDE VARIT på RIKTGT!!!

Jag hann tänka rätt mycket under dom där minutrarna.
Jag vill inte dö nu.
Jag älskar mitt barn, jag vill inte lämna honom.
Jag vill inte dö nu.
Jag är inte FÄRDIG med mitt liv.
Skjut inte, skjut inte mig, snälla.
Och jag såg hela tiden min son framför mig...
Det låter ganska larvigt men så pulserade tankarna snabbt igenom mig.

Som jag skrev förut :
Hur ska man veta i dagens samhälle?
Vem som helst kan det brista för...
Var som helst kan det hända...
Att det hänt på andra ställen i landet betyder ju att det kan hända här.
Någon som "Hör röster" som säger till personen att döda.
Någon som blivit sviken och vill "Hämnas" på världen för den smärtan.
Tänk om just JAG eller DU råkar vara den som är på FEL plats vid just det tillfället det brister?
Fy fan.
Jag blev rädd.
Det jag borde sagt till K-Pistmannen när han kom fram var:
Varför ropade du inte till mig när du sprang och sa att det var en övning?
Du måste ju ha sett hur rädd jag såg ut och hela tiden vände mig om på cykeln?
Men det kom jag på när jag kom hem och varvat ner lite.
Nä, det här var ingen bra start på dagen och jag känner mig fortfarande ett obehag i magen.

DET VAR INTE PÅ RIKTIGT, men det kändes FAN inte som det när jag hade en springade man med K-pist efter mig.
Det kändes OVERKLIGT och DET HÄR HÄNDER INTE...
DEt gjorde det ju inte heller.
Tack och LOV!!!!!
Sticka lugnt :(


Kommentarer
Postat av: Liza

Herrejävlar...jag hade blivit skiträdd jag med!!

BRA att du sa ifrån till militärgubbarna, de borde ta och vakna upp....samhället är inte som det var för tvåhundra år sen när de var unga...



Jag smsade dig för en stund sen ;)



Kramar!!

2008-10-18 @ 16:29:36
Postat av: Bloggaren Herself

Nä exakt!

Vi lever inte på stenåldern längre.

Eller så kan man säga att vi gått tillbaka till stenåldern kanske.

Dessutom sa dom till mig : Men det är ju en ATRAPP, alltså vapnet...

Men hur tusan ska jag veta det s jag till dom.

Jag var inte inpå killen med vapnet.

Jag var 2-3 meter som närmast.

Jag har INTE gjort lumpen och kan tyvärr inte avgöra vad som är RIKTIGT vapen eller inte.

Hur många kan det liksom???

Nä, det fick dom ju hålla med om.

Men stå där och flabba först och tycka att jag jagat upp mig i ONÖDAN..

Fy, det är inte kul när man trott att ens "Sista stund är kommen ".

Nä, frk Pittbull dök upp i vanlig ordning ;).

2008-10-18 @ 17:05:24
Postat av: Karin

Stackare kan förstå att du blev skiträdd. Men de stod i tidningen någon dag innan =)

Kram

2008-10-20 @ 21:28:20
Postat av: Bloggaren Herself

Det var fler än jag som hade missat det i tidningen tydligen. Det hade ringt massor med folk som blivit skrämda av civila, beväpnade män...

Dom kunde ha gjort en STOR annons och inte ett liten :(

Kramis ;)

2008-10-21 @ 18:41:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0