Jag behöver en PAUS...

Igår började jag på en ny sjal.
En så´n där fluffig sak jag har gjort 7 stycken av nu.
Jag hade INGEN lust att forsätta på den idag, alls.
Jag ville börja på ett nytt mönster.
Sagt och gjort.
Letade fram ett lockande mönster och plockade fram restgarnslådan.
Jag börjar alltid ett nytt mönster med att testa vilket garn som passar bäst och vilken virknål som blir bäst.

Jag behövde bara testa 2 garner, trodde jag.
Satte igång med ett av dom DYRARE garnerna jag har och virkade på.
När jag kommit till tredje varvet insåg jag att det inte blev bra.
Sjalen började då naturligtvis inte virkas från det "minsta" stället utan från det största och så minskar man maskor i varje varv.
Mycke dyrt garn hade slösats alltså.
Så skulle jag repa upp garnet.
Då hade jag ju virkat i mohairgarn och det går nästan aldrig att repa upp någon längre bit.
Det trasslar bara ihop sig.
När jag försökte klippa upp en liten fnurra klippte jag av det dyra garnet alldeles för tidigt.

Skam den som ger sig...
Jag dök in i förrådet igen och letade fram ett tjockare mohairgarn.
Satte igång och tyckte inte att det blev bra nu HELLER!!!!
Alltså...
Jag behövde en PAUS.
Jag behöver få ett litet "garn-och-virk-perspektiv" en stund.
Nu pausar jag, bloggar och ser Dr Phil.

Idag blev det en promenad i solen till Jysk.
Samboenden mötte upp efter skolan och han shoppade 2 nya kuddar till sig själv.
Jag skulle köpa nytt bomullslakan och frottéunderlakan till sonen.
Fanns inga billiga, vita lakan kvar.
Bara beiga och mintgröna, det ville jag INTE ha.
Inga lakan alltså.

Så gick jag över till plastbacks-sektionen.
Där skulle jag köpa nya, större, plastbackar till sonens leksaker.
Alla typer av plastbackar som Jysk har fanns inne...
Utom dom som jag då skulle ha!!!
Hurra!
Not...
Men jag fick lite frisk luft iallafall.

Så till igår.
Jag skulle vilja kalla detta lilla stycke :
" Män som tror att dom kan klappa mig på huvudet och säga : Lilla stumpan, SÅ HÄR ska du göra "

Jag skulle köpa färgpatroner till min fotoskrivare.
Jag begav mig till Databyrån för att jag visste att dom har bästa priset på dom färgpatroner som min skrivare har.
På Databyrån kostar 1 patron: 99 kr.
På Elgiganten: 129 kr
Databyrån gör alltså att jag tjänar 60 kr.
Så är det så att mina patroner har BÅDE nummer OCH symboler.
Jag skrev INTE upp numret utan ritade AV SYMBOLERNA och skrev färgen under.
Inte så avancerat.
Så kommer jag till Databyrån, tar en nummerlapp, och PLING, min tur...
Jag lägger fram min lapp ( med symboler och färger ) och säger jag skulle vilja ha dom här färgerna till min fotoskrivare.

Killen bakom disken tittar på mig...
Jaha, men du har ju inte SKRIVT upp något nummer.
Nej sa jag, men det behövs inte.
Jag har ritat av symbolerna...
Huvudklapparen : Jamen vettu, du måste ha nummren annars kan jag inte hitta rätt färg.
Envisa jag : Jo, det kan du, fortsatte jag.
Du tittar bara på symbolen som jag ritat av och TAR DEN FÖRPACKNINGEN.
Dubbelkollar med FÄRGEN jag skrivit upp så är det BINGO...
Huvudklapparen : Nä, det är bättre med numret.

Envisa jag : ( Är han dum i huv´et eller ?) Symbolen är MITT PÅ FÖRPACKNINGEN, rakt fram, sa jag.
Ta hit en förpackning så ska jag VISA dig...
Han hämtade lydigt en förpackning.

Envisa jag : Se, symbol, mitt på förpackningen...
Huvudklapparen : Fnys...
Envisa jag : Min lapp, färgen tack...
Han gick och kollade "patron-väggen" och mina färger fanns inte.
Huvudklapparen kom tillbaka...
H.K : Hade jag haft NUMMREN till färgerna hade jag vetat vilka färger jag skulle beställa hem...
Men nu har jag ju inte det sååååå...
Envisa jag : Du , det BEHÖVS inte..
Jag får gå till det DYRARE stället längre ner på gatan här och köpa där...
H.K : Ja, vad synd...
Men nästa gång är det bättre om du skriver upp NUMRET på färgen.

Jag tog min lapp och gick ut.
Förbannad över att HAN fick sista ordet.
OCH att jag var tvungen att betala 60 kr mer.
Tyvärr kommer jag att gå tillbaka till Databyrån för dom är billigast.
MEN...
Jag kommer NU och för ALL EVIGHET bara RITA AV SYMBOLERNA och skriva upp färgen!
Så det så.
Sen kan Huvudklapparen med "Lilla Stumpan-attityden" sticka och brinna.

Envis som SYNDEN, som min Mormor alltid sa.
Ja, men det har jag kommit långt i livet på.
Nu fortsätter jag med sjalen.
Sticka lugnt ;)


Kommentarer
Postat av: Liza

Hahahaha....Madde aka SYMBOLHÄMNAREN! ;) You go girl!



Såg du Dr Phil?! Jag höll på att dö! Hur i HELVETE kunde de INTE rädda de där barnen PRONTO??!

Jag mådde mest illa hela programmet igenom....



Kramar!

2008-10-29 @ 00:35:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0