Jobbat, äntligen...

Idag har jag jobbat.
Äntligen, måste jag tillägga.
Gud så skönt att komma och få GÖRA något vettigt.
Gud så skönt att få komma hem och vara trött.
Detta trots att halsen faktiskt tjocknade ihop redan på cykelturen till jobbet.
Men det gjorde inget, det måste ge med sig någon gång det också.
Jag och Chifen har haft en Kanondag och skrattat mycket!
I love my work!

Igår...
Jag var jättetrött vid 21 och tänkte gå och knyta mig tidigt.
Jag skulle ju upp och jobba också så bäst att komma i säng i tid.
Så såg jag att det var sista programmet av " Singelmammor ".
Tänkte att det måste jag ju se och så var det ju bara en halvtimme.

Jag har nämnligen blivit så KÄR i Joni, hon som har en son som heter Silas.
Visserligen har hon ju snott mitt nästa barns namn men hon är så SÖT att man kan faktiskt inte låta bli att bli KÄR i henne.
Hade jag varit man, hade jag friat på direkten om jag träffat´na på stan.
Alltså hon är söt, cool, gullig, nämen hon är söt och jag är kär, helt enkelt ;)
Så till Malin som födde barn själv.
Så lugn och moderlig.
Stolt och tålmodig.
Cool och STARK!
Stark som fan att klara av ett nyfött barn för det mesta själv.
Nä, det var en bra serie tycker jag.
Mysig och en inspiration för alla andra ensamstående mödrar.

Så skulle jag knäppa av tv´n...
Men då hinner jag se lite av nästa program...
" Fyra fruar och en man "
Någonstans i bakhuvudet ringer det en klocka att jag sett en trailer på det här programmet och att jag då tyckte att det verkade intressant.
Jag började se dokumentären.
Helt underbar men väldigt tragisk också.

Det inleds med ett citat från Koranen som säger :
"Om du har råd, ta dig en, två, tre eller fyra fruar.."

Så dukas smörgårsbordet av fru 1, 2, 3 och 4 fram för tittarna.
Dom blir presenterade och så en bild på mannen.
Så sitter alla fruar i nästa klipp ihop med sin Svärmor.
Vilken skön tanta!
Kunde väl varit allt mellan 70-85 år, svårt att veta för hon såg väldigt gammal ut.
Men livet i Iran på landsbygden är hårt så, ja, mellan 70-85 gissar jag.

Iallafall till tantan / svärmor.
Hon sitter där i mitten av alla fruarna och så plötsligt brister hon ut i :
Det ända min son tänker på är FITTA!!!!
Äh, lägg av säger en fru, puttar till tanten. 
Sluta du skämmer ut oss...
Säg att han är bra...
Tanten :
Min son är bra.
På att ligga med sina fruar!!
Säger hon med en mycket sarkastisk och cool attityd.
Hon blir tillputtad igen, men bryr sig INTE.
Ja, då kunde ju inte jag släppa det här programmet och sova för nu var jag klarvaken och nyfiken.
Sen försökte hon hålla god min när det var fruar och son runt omkring henne och hon skulle svara på frågor.
Men vid ett tillfälle var hon själv med dokumentärteamet och då tittar hon sig försiktigt omkring och säger snabbt:
Jag har fått 5 söner och alla är ÅSNOR!
En riktigt skön MATRIARK!

Tyvärr så var ju programmet ganska tragiskt, ledsamt, ångestfyllt också.
Fyra kvinnor som skulle dela på en man som var EN SKITHÖG AV HÖGSTA RANG!!!!
Mansgris är inte ens i närheten av vad jag skulle vilja kalla honom.
Det är för SNÄLLT!
Sadist, svin, arsel, ja, jag finner inte ord.
Alla fruarna var olyckliga och hatade i princip varandra.
Fru nr 1 hatade fru nr 2 för att hon STAL hennes man.
Fru nr 2 hatade fru nr 3 för detsamma.
Och fru nr 3 hatade naturligtvis fru nr 4 när hon kom...

Men någonstans anade man ändå en sorts kärlek till varandra kvinnorna emellan.

Fru nr 4, Ziba hade under 2 års tid försökt att bli med barn.
Hennes högsta önskan, men hon blev inte gravid.
Hon grät ofta och bad till gud att hon skulle bli gravid, hon var deprimerad och kände sig misslyckad.
Mannen började hacka på henne och sa att hon inte var en riktig kvinna för att hon inte kunde föda honom ett barn.
Som om han behövde fler munnar att mätta med 20 barn...
Mannen hotade också med att ta ytterligare en fru för att få fler barn.
?????
Idiot.
I samma veva hade fru nr 3 blivit gravid.
Hon var bitter och sa:
Ja, den här blev till på ca 4 minuter, sen har jag inte sett honom sen dess i mitt hus.
Så går det 2 år...
Teamet kommer tillbaka till "Familjen Bigami" och så ser man Fru nr 4 skrattandes och busandes och pussandes å en liten söt flicka.
Kom då ihåg att Fru nr 3 VERKLIGEN hatade Fru nr 4.

När Fru nr 3 fött sin dotter GAV hon henne till 4 :an!!!
Jag ammar henne bara förklarade hon, jag har gett henne till Ziba.
Hon önskade sig ett barn så hon fick mitt...
Jag har så det räcker och Ziba ( 4:an) flyttade nästan in till mig.
Pysslade, bar, bytte blöjor, pussade, kramade, lilla bebisen.
Hon fick henne helt enkelt och hon är lycklig.
SÅ FINT!
Trots allt hat mot varandra fanns det nog en sorts kärlek och förståelse till varandra ändå.
En sorts gemensamt hat mot mannen som ständigt svek kvinna efter kvinna i sin familj.
Dokumentären slutade med att han kom hem med Fru nr 5...
Beordrade Fru nr 4 att släppa in henne.
Fru nr 4 satte sig ner och slängde husnycklarna i marken framför nya frun...
Om ni kan, se reprisen.
Det hände mycket, mycket mer kan jag säga.
Väl värd att skratta, förfasas,förvånas, förundras, hata och SE!
Sticka lugnt!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0