Abba, städskolk och vin.

Rubriken på GT idag...
Björn Ulvaeus ska bygga studio med övernattningsdel på Furillen.
Hans ansökan ska behandlas i byggnadsnämnden idag.
Spännande.
Snart "hänger" man kanske med Björn & Benny framöver...
Jag LOVAR Björn, att jag ska "komma fram och hälsa " nästa gång jag ser dig.
När jag var 5 OCH 6 år fick jag den VÄRSTA kändis-chocken EVER...
Abba, två år i rad på samma restaurang som jag.

Jag mams och paps satt och åt  middag på Rosengården.
Helt plötsligt kommer Björn, Benny, Frida och Agneta in genom dörren med följe.
Jag bara GAPADE.
Inte nog med det...
Efter en stund kom BJÖRN kommer fram till VÅRAT bord och ber att få låna Expressen av pappa.
Det stod nämligen något om Super-gruppen som DOM ville läsa.
Pappa sa : Javisst, bara ni skriver era autografer på framsidan till min dotter så får ni låna den.
Jag DOG av SKAM, pinsamhet, räddsla och FÖRTJUSNING.

Abba satt 2 bord i från oss.
Jag fick en sådan chock  ( ja, faktiskt ) att jag inte kunde sitta kvar vid mamma och pappa utan jag frågade "mina kompisar" i personalen på Rosengården om jag fick sitta ute i köket vid dom.
Det fick jag..
Och blev matad med HEMSKA Bläckfiskar-historier från den spanske servitören istället.
Som jag kommer ihåg än idag...
Men det var bättre än att SE Abba sitta 2 bord från oss.

Året därpå sitter vi på Gutekällaren.
Äter.
Vem kommer in tror ni???
Jo, HELA Abba såklart.
Jag höll på att svimma.
Så sätter dom sig PRECIS brevid oss och jag blev lika paralyserad som året innan.
Problemet var att Gutekällaren var inte ett ställe som vi gick ofta på, som Rosengården...
På Rosengården och Lindgården är jag praktiskt taget UPPFÖDD.
Så jag hade inga KOMPISAR i köket att FLY till.
Jag ville bara gå hem och TJATADE som besatt på mams och paps.
Så mycket att Agneta tillslut har snappat upp mitt :
Kan vi gå nu, är ni färdiga snart, kan vi gå nu..
Och säger :
"Ska du gå nu när jag precis har kommit."
DÅ....
Pallade jag inte mer utan flydde ner till garderoben och satt där SJÄLV tills min mor och far BEHAGADE komma.
Så kommer slutligen mamma och pappa med en NY autograf från Abba.
Där det står:
"NÄSTA GÅNG VI SES KAN DU VÄL KOMMA FRAM OCH SÄGA HEJ!"

Det har tagit några år av Abba-trauma men NU känner jag mig mogen att hälsa på dig Björn, om vi ses ;)


Så till sjalen.
Man ser inte så mycket men jag räknar med att bli klar idag.
Det får bli en sjal av vita restgarner för jag är lite osäker på vilket garn som passar bäst.
Och OM mönstret verkligen är så fint.
Det ser dock finare ut i "verkligheten" än på bilden.
Vi får se.
Egentligen hade jag tänkt/behövt och städa men det får vara.
Jag gör allt "småfix" typ, gå ut med sopor, bädda rent, vattna blommor, plockar undan.
Så kör jag städningen imorgon.
Det blir STÄDSKOLK idag ;)

Så till nyheterna igår.
Vin innehåller giftiga bekämpningsmedel och cancerframkallande ämnen.
Som druvorna besprutas med för att slippa skadeangrepp.
Så pressas druvorna och VIPS..
Bekämpingsmedel/cancerframkallande substans pressas också i.
Ekologiskt vin innehöll inte så mycket farliga ämnen.
Troligtvis, det lilla som det ekologiska vinet innehöll hade spridits med vinden från de odlingar som besprutade sina druvor.
Vilken tur...
Att jag inte dricker längre då...
Inte nog med att det skulle göra min hud full med utslag.
Ge mig hemska blodkärl i ansiktet.
Det skulle även lämna spår av CANCEROGENA ämnen i min kropp.

Hörde för övrigt en hudläkare som höll ett föredrag på tv för inte så längesedan.
Det var på Utbildningsradion.
Ni vet, när SVT kör en hel dag och har "Tema-tv".
Alltså en hel dag om tex Stroke, Psykiska sjukdomar osv.
Så är det en massa EXPERTER, läkare och föredragshållare som byts av och UPPLYSER  oss tittare och publik.
Jätte-bra brukar det vara.
Iallafall...

Det var en dag dom hade temat Alkohol och Alkoholmissbruk.
Det var intressant ur många apspekter när man levt med en person i sin familj som haft dom problemen.
Massor med saker att ta in.
Och då trodde jag att jag kunde mycket ändå ;)
Så dök en hudläkare dök upp och pratade hud och alkohol...

Och handlar det om HUD då spetsar jag ju öronen lite extra!

Om jag inte redan var/är nykterist så kan jag säga att det han berättade fick mig att vara glad att jag redan var/är det.
Inte bara SOLEN skadar din hud..
Förr i tiden var det MEST män som söp.
Idag super tjejer/kvinnor lika mycket och tål det JU sämre än männen.
Och vi BÖRJAR i TIDIG ÅLDER!

Ni vet, det röda, blossande blodkärlsnätet som GAMLA alkoholister oftast får börjar nu krypa längre ner i åldrarna.
På människor som INTE  ( ännu ) sitter på BÄNKEN.
På folk som precis kommit in i 40-45-årsåldern.
På vanliga "helg-party-vin-drickare" eller "bara-ta-ett-glas-eller-två-till-middagen"
Främst kvinnor.
OCH med dagens konsumtion kommer det TIDIGT för kvinnor.
Det är samma problem som jag KANSKE får framöver av min hudsjukdom.
Som man BARA kan ta bort med DYRA laserbehandlingar.
Skillnaden är...
Jag får mina laserbehandlingar betalade av min kommun om jag behöver det.
För jag har en hudsjukdom.
Den som fär ytliga blodkärl pga av alkohol får betala det SJÄLV.
Det kostar SKJORTAN kan jag säga, jag har kollat.
Man får ju inte bara ytliga blodkärl.
Såklart rynkig hud i förtid.
Det är lika farligt att DRICKA som att RÖKA för hudens elactisitet.
Acne behöver jag väl inte ens nämna.
Det vet ju alla som haft en riktig fylla att man inte bara blir påsig och uppsvälld dagen efter utan också finnig och knottrig.
Sprit inte bara dödar dina innre organ.
Det försämrar ditt omdöme.
Det förändrar din personligthet.

It makes you UGLY too.

Hörde jag ett HALLELULJA???

Jag känner mig som en GALEN Ulf Ekman som predikar Livets Ord.
Står mitt i en församling och SKRIKER :
TACK GUD, för att du räddat mig från DJÄVULENS-eld-dryck...
Eller ASCH..
Var det inte Jesus som förvandlade VATTEN till VIN???
Vilken IDIOT, vatten som är så gott och nyttigt ;)
Jag undrar hur han tänkte där, den där Jesus?
Sticka lugnt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0