Mode och Tragik...

Läste en kort insändare i tidningen idag...
Att dom borde ta bort den nya sloganen för gotland.
Magiska Gotland..
Ändra det till Tragiska Gotland.
Jag håller med.
Inte kul när man såg nyheterna igår och hela Nimbus i Visby lägger ner.
Vad ska folk jobba med?
Vad finns det för arbetsmarknad kvar för gotlänningarna?
Inte mycket...
Själv tyckte jag att när vi var på informationsmöte om våra fortsatta anställningar och arbetsvillkor så blev man deprimerad.
Helt deppig i flera dagar alltså.
Det blir värre än jag förväntat mig.
Vad ska man göra?
Sluta ett jobb som man tycker om för att säkra sin ekonomi och framtid?
Inte vet jag... ?

Så till lite Son-Mode...
I söndags skulle sonen ha en kompis här och så skulle vi alla gå på bio.
Han klär på sig.
Kommer ut från rummet med GUMMISNODDAR som smiter åt jeansen längst ner.
Vad har du gjort, frågar jag?
Varför har du gummisnoddar längst ner på byxorna?
Sonen himlar med ögonen...
Det är tufft, det ska va så..
Det är för att byxorna inte ska ramla ner.
Men ta på dig ett skärp då, säger sambon.
Så där kan du ju inte gå, tycker vi båda två...
Lägg av, jag vill inte ha något skärp, jag vill ha det så här.
Ja men, försökte jag, det kan inte vara bra för cirkulationen i benen att ha gummisnoddar så tajt runt anklarna.
Sonen tog upp ett varv, men gummisnoddarna skulle vara på....

Igår när jag cyklade till jobbet.
Ser tonårskille Nr.1 med jeans och gummisnoddar runt anklarna på Öster.
Kommer till villaområdet innan jobbet, tonårskillar  Nr. 2 och Nr. 3 kommer med snöre / gummisnoddar runt jeansen...
Ok, jag såg en trend.
Som jag uppenbarligen har missat.
Kanske för att jag inte läser UNGDOMSTIDNINGARNA längre eller går på Säve...
Maybe I don´t know what´s hot anymore?
I kids-världen...

Så till skolan...
Appropå mode.
Jag lämnade sonen i skolan igår.
Han har ju bytt till "Storbarns-skola" nu...
Det är 2:an till 6:an.
När jag lämnade honom igår kom det 2 tjejer som går i 4:an.
Båda flickorna hade skor med klack på, taxklack.
Smala Peter-Pan skor med taxklack.
Hur funkar det att springa på gräset med undrar jag?
När man är 10 är man redan vuxen då och leker inte på rasterna eller?
Jag vet att dom blir matade i tidningar och media med mode och kläder och att dom små liven vill bli vuxna fort.
Jag ser det ju till och med på min son.
Men jag hade nog försökt övertala ( om jag hade haft en dotter ) mitt barn att ha gympaskor eller sneakers på skolan och ett par fina Peter-Pan skor med klack på tills man ska på fest eller nå´t.
Dom blir vuxna så fort nuförtiden...

Jag forsätter i skolans värld.
Jag hämtade sonen i fredags och kommer ner på fritids.
Då kommer en av hans fritidsfröknar emot mig, hon är supermysig verkligen.
Säger Hej och kul och se dig, det var längesedan, hur är det, och ger mig en KRAM....
Hej säger jag och blev helt stel...
Men kramar naturligtvis tillbaka.
Varför då???
Jag brukar VERKLIGEN inte vara den som INTE kramas med folk men det kändes bara så udda...
Jag har aldrig kramats med min sons dagisfröknar ( förutom en, Majsan, men där hade jag ju haft min häst i 11 år så henne kände jag ju mkt bra), förskolefröknar, fritidspersonal eller fröken....
Det bara kändes MYSKO...
Det ska man inte göra har jag fått för mig.
Fråga mig inte varför men det känns inte som man brukar / ska kramas med dom.
Fasten dom är så SUPERGULLIGA allihopen.
Har ju själv jobbar på dagis men aldrig kramat en förälder.
Alltså man småpratar lite om dagen, trevligt, så går man.
MEN....
Skitbra tycker jag.
Att hon gav mig en kram trots att jag INTE var beredd på att fritidsfröken ska kramas!!!!!
HON bröt en osynlig fördom som JAG hade.
Kanon.
Sticka lugnt ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0