Ny hårfärg?


Börjar med att lägga in en bild på ett garnnystan...
Önskar att bilden kunde göra färgen på garnet rättvisa.
Det ser kornblått ut men är lila/blå.
Alltså det är så vackert att man blir helt lyrisk.
Hittade garnet i Hemse i somras när vi var på loppis-runda.
Jag blev helt WOWAD när jag såg det, samtidigt som jag var lite tveksam till om någon skulle vilja ha en sådan färg.
Den är kanske lite svår att kombinera med andra färger.
Har börjat på en likadan sjal som jag gjorde nu senast i detta garn och den blir jätte-vacker.
Men om ingen köper den så tar jag den själv för jag tycker den är SÅÅÅÅÅ vacker :)

Så till en annan färg, min hårfärg!
Igår hade jag bestämt mig, jag skulle färga håret.
Innnan jag var och lunchade med min kusin så var jag inne på Åhlens och "botaniserade"...
Jag har ju aldrig färgat mitt hår utan bara tonat 3 ggr i mitt liv så jag är INTE så hemma på sådana här saker kan jag säga.
Jag ryckte tag i en expedit och bad om hjälp, hon var supergullig och hade själv färgat hår så hon gav lite tips.
Jag ville ju inte heller komma hem med en färg som fick mig att se ut som ( jag citerar en vän) :
"En polsk tjackhora..."
Kanon, jag hade bestämt mig, jag skulle bli blondare igen.
Köpte inget då utan bestämde mig för att vänta till efter lunchen.

Grejen är ju den att jag är ju BLOND eller var...
Jag har ju alltid haft den turen att jag alltid blir naturligt blond på sommaren när jag har varit ute i solen och badat.
Men, eftersom jag inte KAN vara i solen längre på samma sätt blir jag inte lika blond längre.
Mer cendré med ljusa slingor ser det ut som...
När jag dessutom fick se ett kort på mig själv från i somras fick jag en chock.
Vem är dem där BRUNETTEN, flög det igenom skallen?????
Efter lunchen begav jag mig mot Åhlens igen och på vägen mötte jag en vän som satt och pratade med sin vän i solen på Öster.

Vi snackade på en stund och jag berättade att jag skulle fixa hårfärg.
Kompisen till kompisen berättade genast att när hon hade färgat sitt hår blont så försvann alla lockarna.
Det blev spikrakt...
Ok, vad var det för märke då frågade jag?
Nä, det kom hon inte ihåg men det var "något billigt"...
Hm, jag kände mig redan skeptisk till min nya/gamla omförvandling.
Sen kom även kompisen med inflikningar om när hon färgade sitt hår förut sa hennes frissa att hennes hår hade blivit som GLASFIBER...
Hon färgade också sitt hår blont då.
Hm, blev ännu mer skepisk och kände att den här nya/gamla blonda jag är kanske inte värt att riskera sin hårkvalitet för.
Sen kom det en historia om "brännande hårbotten" och då kände jag:
Nixpix, jag vill INTE färga håret...
Tjejerna tyckte att jag skulle gå in på Sax&Kam och fråga dom om vilket märke som var bäst.
Nja, sa jag, jag väntar nog tills min frissa är tillbaka från semestern.
Jag var redan omvänd.

Sist var jag hos min frissa och jag bad henne se om jag hade några gråa hår, det hade jag inte!
Hon hittade inte ett enda så jag behöver inte färga tillbaka åldern iallafall ;)

Nä, jag känner så här nu..
Jag är ändå ganska nöjd med hårfärgen även om den är mörkare nu.
Jag har faktiskt inte lust att riskera min hårkvalitet pga av en hårfärgning/blondering.
Kvaliteten på håret lär ju bli ännu "KRISPIGARE" än vad den redan är när man har självlockigt hår.
Och risken finns att jag kanske kommer hem med en färg som gör att jag ser ut som en "polsk tjackhora" eller Slitz-brutta/Stureplans Wannabee och det vill jag VERKLIGEN INTE!!!!
Nä, håret ser mer ut som guld/brunt har jag bestämt mig för.
Och jag passar bra i bruna kläder med den här färgen så det får vara.
Jag satsar på en klippning i stället ;)
Så tack tjejer för att ni satt där och för att ni berättade några "hårskräckisar", nu sparade jag både pengar och hår.
Sticka lugnt.







Kommentarer
Postat av: Liza

Hahahaha...jaa du. Det där med hårfärgning är en hel vetenskap. För ett tag sen ringde jag min frissa för att rådfråga åt en annan väninna. Hennes hår hade nämligen fått gröna nyanser av vattnet. Vår fråga till frissan var om man kunde färga bort det gröna. Nehejdu. Man ska köpa askorbinsyra på Apoteket och använda det med delar vatten (tror det var en del askorbinsyra och två delar vatten) och köra igenom håret....ibland två gånger.

sagt och gjort. Och det fungerar asbra! Det gröna var poff borta och håret hade inte förvandlats till nån äcklig massa eller bränts av!!

Årets bästa hårtips!

2008-09-05 @ 17:07:53
Postat av: Liza

Glömde...:



KRAMAAAR!! ;)

2008-09-05 @ 17:08:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0