Borta bra...

Hej alla glada!

Nu är jag tillbaka och...
Borta bra MEN hemma ÄR BÄST!
Vi har haft jättekul men när vi satt och väntade på att bogporten på båten skulle öppnas, fast förankrad vid gotlandsbryggan säger sambon :
Äntligen hemma!
Och jag kunde bara instämma :)

Snart blir det bildblogg och text till det.
Massor!
Jag kommer börja med det som var DÅLIGT!

Det var VÄRMEN på fastlandet!
Vi kom från 24-25 grader och kom till SOL visserligen, men KALLT!
Vi har fått stå ut med 17-18 grader och det kändes lite HÖST :(
Men SOL.
Och vi hade faktiskt TUR.
På torsdagen, när vi hade vår första dag på Sommarlandet så var det sagt att det skulle bli ÖSREGN och åska.
HELA DAGEN :(
Stora svarta moln låg som en kant och regnade någon annanstans.
Vi hade SOL.

Vi gick in på sommarlandet klockan 10.00 prick och solen lyste ända fram till klockan 15.30.
Klockan 16.00 lämnade vi Sommarland, och det började ösregna.
Vi fick alltså en hel dag med fint väder.
När det började regna åkte vi på shopping istället. :)

Sen var det där med boendet...
Första natten bodde vi på vandrarhem, Skara Vandrarhem.
På vinst och förlust hade vi bokat det.
Det var SUPERFRÄSCHT och jättebekvämt.
Fräscha toaletter (isolerade, så man kunde BAJSA ifred, himla viktigt ;), duschar ( också isolerade ), stora rum, egenhushåll och 2 tv-rum.
Vi var jättenöjda och tyckte att det var ett riktigt lyckokast att få det så fint och bekvämt.
För en mycket billig penning :)

Så när vi checkade in så Skara Sommarland där VI SKULLE BO...
Och jag har bara ETT ORD :
URSUNKIGT!!!!
Nä, hade vi vetat det då hade vi hellre bott på vandrarhemmet och åkt till Sommarlandet i två dagar.
Inget var fräscht.
Inget.
Stugorna var trånga, luktande madrasser, inget avlopp i stugorna, MASSTOOR som luktade illa, massduschar med mögel i. 
:(
 
MEN själva SOMMARLANDET var TOPPEN!

Så det som inte var bra, var att det var KALLT, och boendet på Sommarlandet.
Åk dit med ungarna, men bo någon annanstans!
Nu till det som var BRA...
Blidblogg :



Här är då MÅLILLA City!
Där vi trodde att det fanns något KÄNT!
Vi hittade denna.
Nog så gott, bäst att knäppa en bild ;)



Hos Astrid i Vimmerby, utanför Snickerboa.



Astrids Lindgrens barndomshem.



Jag och sambon på det fina Wärdshuset.



Det blev även ett kyrkbesök i en vacker träkyrka i Gustav Adolf.
Den hittade vi när vi avvek från motorvägsvägen.
När vi åkte genom ett genuint och gammalt småland.

Vi var ju vid ett glasbruk också...
Där köpte jag ju ett litet spöke som jag döpte till Bert.
Här är Bert & Berta.
Hans nya hem och hans nya fru ;)



Visst är han lik Bert Karlsson?
Det var nog TUNGAN som gjorde det ;)

Och en massa "HULT" körde vi igenom...
Alla socknar hette ju nästan något med HULT i slutet ;)

Så började vi tordagen med lite shopping på torsdagen, innan Sommarlandet öppnade.
Vi hittade en OUTLET där det såldes ut kläder från ELLOS och LA REDOUTE.
ALLT kostade 10 eller 30 kronor.
Det fanns en hel del FINT om jag säger så ;)
Jag fyndade en helsidenblus för 30 pix.
Och ett par träskor för 10 kr.

 

Liten flisa borta vid tån på träskorna med det syns knappt när man har dom på sig :)
Därav 10 kr...
Mamma och jag höll på att GO-BANANAS, men höll i oss.
Jag köpte två saker och hon två.

Sen promenerade vi in på Sommarland.
Och idag frångår jag mina principer lite och lägger ut några bilder på sonens ansikte.
När vi är med på bilderna också.
Endast idag....



La Famillia, förväntansfulla...



Sambon hittade direkt någon att HÅNGLA MED...
Så typiskt honom ;)
Men ekorren var nog lite lagd år samma håll...
Homo, nej HETROHÅLLET ;)



Sonen och sambon startade med TRANAN.
Här sitter dom längst fram och den såg inte så kul ut...
Ur mitt perspektiv då ;)
Karusellrädd som jag är.
Och höjdrädd.
Och blir lätt illamående på tivolin och dylikt.
Kul att ha med mig då, typ...



IRK...
GULP...
Ur mitt perspektiv då...
Hurra och skitkul ur sonen och sambons perspektiv :)



Jag och sonen när vi åkte Tuff-Tufftåget runt Sommarlandet.



Åsso fick vi i morsan i radiobilarna!!!
Brum, brum lilla Piff...
Vrooooom....



Oj så bra det går...



Sonen i ett...
Ja, någon fontän...
Vi satt och fikade med våffla och kaffe brevid detta och ett...



Hamsterhjul.
Vi fikade i lugn och ro...
Och sonen roade sig själv i detta hamsterhjul...
Behövs inga dyra karuseller här inte!
Detta var SUPEKUL tyckte sonen...
Och han knatade runt, runt, runt, runt....



Så blev det Baddags!
Här står sonen och håller i någon linbana och slänger sig ut...



Och så släppte man och plums i plurret.
Det blev bad för mig och sambom också.
Jag åkte gummiring och en vattenruschkana.
Sen fick jag ge mig, jag vart ISKALL.

Så gick vi och åt, VÄLDIGT SEN LUNCH men vi hade fikat och mulat i oss en hel del GOTT under dagen.
När vi ätit klart blev det regn, och mer shopping.
Typ mat och FÖNSTERSHOPPING ;)

Kvällen spenderade vi i stugan.
Jag läste, sambon såg dvd på datorn och morsan och sonen spelade kort.
Sen somnade vi...
Totalt UTMATTADE...

Dag 2.



Det som var ett FAST TEMA inne på Sommarland, var att SPELA!!!!
Hela tiden...

Sambon och sonen var helt HYSTERISKA med att spela på olika hjul och dylikt, och FÖRSÖKA VINNA PRISER!!!!!
Speldjävulen var STÄNDIGT närvarande ;)
Sonen var nästan värst.
Han blev dessutom SUR när han inte vann.
Jag sa till både sambon och sonen att :
" Ni hade hellre kunna gått och KÖPT dom där priserna i affär och inte SLÄNGT BORT en massa hundra lappar på INGENTING!!!!"
Sambon HÖLL MED...
MÅNGA hundralappar rann iväg där kan jag säga!!!!

Men sonen vart ÄNNU MER BESTÄMD att komma hem med NÅGON STOR VINST...
Och TILLSLUT...


Vann han en STOR GOSEHUND alldeles själv!
Den blev raskt döpt till Flisan 2 ;)
Mer vinster, med blandade VINNARE var en grön groda, en rosa groda, ett lejon, en jättestor basketboll, och en chokladkaka.
Jag vann NADA, men jag spelade å andra sidan inte ett dugg ;)



Familjebild igen.



Jag i Slängungekarusell med sonen.
En ovanlig syn, jag i karusell...
Och NATULIGTVIS såg den inte så "farlig" ut från fasta marken...
Men sedan när den kom igång så vart det betdligt värre.
Men jag BET IHOP...
Fanns inte så mycket mer att göra typ nr man hänger där uppe i luften och det bara snurrar på...
Varv efter varv...
Efter varv...





Mera, mera...
Nä, inte direkt.
Värre än dom ROSA ELEFANTERNA jag åkte med sonen när han var 3.
Men det är en annan historia ;)

Jag hade faktiskt dagen innan åkte TÅGBERGODALBANAN med sonen och sambon.
I bakgrunden av denna karusell.
Den såg inte heller så läskig ut från marken sett...
Lagom Barn-berg-o-dalbana tänkte jag...
Jo TJENA!!!!
Den var skitläskig och jag ångrade mig bittert men det var samma där...
Man får bara härda ut och hoppas att banan håller och att man inte åker ut i tomma intet och kraschar rätt ner i backen...
Jag klarade mig helskinnad, som ni märker ;)



Det jag klarade mig MINDRE HELSKINNAD ifrån var detta.
Lagom ofarligt för mig, trodde jag...
Jag hade två STORA MÄN, sambon och en gubbe till som jagade mig i fullfart och rännde in i mig med samma fart.
Jag fick min första knäck av sambon, sedan tre hårda till av honom och så gubben då.

Jag hörde bara KRAS i min nacke när sambon gjorde första attacken.
Och sista gångerna SKREK jag faktiskt till båda.
SLUTA för faan, det gör ont.
Var på vippen att hoppa ur mitt i, skrika till hon som satte igång strömmen...
Men jag bara härdade ut.

DUMT så in i helvet tror jag!!!!
För jag har en malande smärta i nacken, ryggen och ut i armarna...
IGÅR OCH fortfarnade IDAG!!!!
Båda idag, igår var det "bara" i höger armen.

Jag känner mig lite rädd alltså och hoppas jag inte åkte på en skada av något slag!!!!
Jag har aldrig varit med om något sådant förut och aldrig varit påverkad i nacke och armar.
Jag fick ta IPREN resten av dagen igår...
Och idag har jag inte tagit något och det värker/molar.
Kan bli förödande om inte detta FÖRSVINNER.
Jag kan ju inte handarbeta och jag får ont bara av att sitta vid datorn och skriva detta.
Det blir MORD på allvar om inte detta försvinner snabbt.

Som sagt, jag ångrar som FAN att jag satte mig i radiobilarna!!!!!

Det blev mer karuseller för sonen och sambon, sedan blev det Vattenland igen.





När det var färdigbadat så gick vi och åt NACHOS BUFFÉ!
Ät så mycket du vill för 99.
( 59 för sonen ;)
Och vi ÅT!!!
För kung och fosterland ;)
Till och med morsan åt så hon storknade .





Mätta och nöjda blev det lite mera spelande.
Och en sista tur med TRANAN!
Vi lämnade Sommarlandet MER än nöjda!
Drog mot Oskarshamn.
Med ett litet stopp på en timme i Nässjö.
Shopping igen.
Morsan köpte kläder.

Jag hittade en GARNAFFÄR och köpte:



Mönster!



En stor PÅTBÅGE som jag ska göra HERRMÖSSOR i.
På REA dessutom :)




Och garn.
Till Åremössor :)
Det blåa är till Idolen, han ville ha en blå Åremössa.
Det Mullvadsfärgade är till mig själv :)
Och det rosalila till butiken!

Sedan blev det järnet till båten.
Båtresan gick snabbt.
Och nu sitter jag här :)
HEMMA i värmen, och ska starta upp dagen!
Vi har haft en kanon liten MINI-semester tillsammans.
Men som sagt...
Hemma är bäst :)
See you later!
Sticka lugt








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0