Julafton 2009.

God Morgon!

Åsso var julaftonen över för det här året!
Det är inte klokt egentligen...
Och lika trevligt, roligt och knasigt som vanligt :)

Vi åkte till min moster klockan ett.
Finklädda och nyduschade.

Det började med lite glöggmys och "lära-kännande-av-dom-nya" som var med ;)
En av mina kusiners frus föräldrar och bror var med.



Här är det lite samspråk i soffan...



Och när vissa hade glöggmyst klart var dom ute i köket och styrde upp julbordet.

Magarna började nämligen KNORRA ;)
Mamma och kusin la sista handen vid julbordet.



Moster Puff hade problem med rensning av anjovis till gubbröran.



Så blev det ÄNTLIGEN dags för mat och dryck.
Skratt och snack.



Åsso slänger man ju i sig första mattallriken med sill, lax och kallskuret väldigt snabbt.

Och går ut och fyller på med det varma.
Att jag inte sprack.
Jag orkade två tallrikar med mat.
Vissa åt 3 och vissa tog även en fjärde.
Piju...
Men å andra sidan så kanske dom var smarta och tog lite varje gång.
Medans jag hade LASS på mina två omgångar ;)



Men In Black.
De muntra herrarna.
Här ser det ju ut som rena rama dödens fest ;)



En gammal FIN KLASSIKER upprepades naturligtvis.

Den HÄRLIGA gamla snapsvisan "Alla Tallarna".
För er som INTE har hört min käre kusin framföra den så säger jag bara:
Stackars er!
Ni har verkligen missat något.

För er som har hört den...
Ja, jag skrattade lika mycket i år också!

Och han lyckas alltid få in den som en överraskning för alla.
Och dom nya i församlingen blev rent FÖRSKÄCKTA, som sig bör!
Man tappar liksom hakan och undrar om människan har blivit skvatt galen på två röda sekunder.
SÅ djävla KUL och hemskt på samma gång.



Så blev det SÅKLART Systerbild också.

Och det ROLIGA är...
Att vi sitter och HÅNAR våra mödrar och deras syskon när DOM börjar ropa :
Syskonbild, syskonbild...
Och så är vi LIKADANA själva!

Vid fest, kalas, ANY TILLFÄLLE:
Jaha, så måste VI ta systerbild också...
Vi som är så rädda att bli som våra morsor.
Vi är på GOD VÄG ;)



Tataaa.
Dupontarna :)

Och när jag ändå är inne på ämnet "Hur vi INTE vill bli" så satt vi i soffan och lovade oss själva att vi var tvugna att säga till varandra om vi blev som våra mammor.
Men tror du att vi MÄRKER det då, undrade jag...
"Hm, nä, tveksamt, sa Syster Yster...
Vi får säga till VÅRA BARN att dom får säga till oss."

Lät ju som en bra plan NU iallafall.

Men jag misstänker att när vi närmar oss ÅLDERNS HÖST, så skiter vi i vilket...
Vi kommer sitta där och dra våra små stories och VÅRA barn kommer sitta och himla med ögonen och lova sig själva " Att aldrig bli som vi".



När maten sjunkit så blev det ÄNTLIGEN dags för det BÄSTA!!!

I mina ögon då ;)
Efterrätt , kaffe och GODIS!!!!
Det bjöds på hemgjord saffranspannkaka med salmbärssylt och grädde, praliner från NK, knäck, Paradis ask, Karamellkungen, Rockyroad...
Ja, en MASSA SNASK helt enkelt.

Jag åt i vanlig ordning för KUNG & FOSTERLAND!

Och senare sa min lagkamrat, Jonas, att jag gjorde skäl för mitt namn som jag fått på Statoil, "Gotlands största Godisgris"!
Jag fattade APSELUT inte varför han tyckte det ;)
Men det var väl så, att högen framför mig, med godis...
Den fylldes STÄNDIGT på.

Många vändor till köket blev det ;)

Det blev dock ingen Tomte i år.
För det var bara två barn med, och vi i vår familj har bestämt att vi firar en liten julafton när sonen kommer på måndag.
Så klapparna var redan avklarade på vissa håll, när vi träffades vid 13.



Och så blev det naturligtvis SPEL.

Syster Yster hade köpt ett spel som hette RETRO, som var jättekul!
Man skulle svara på frågor från 50-60-70-80-90-tal.
I vårat lag var vi:
En "äldre", jag i mitten-ålder och en som var "lite yngre".
Mycket bra spridning på kunskapen alltså.

Vi spelade i flera timmar och fick tänka så hjärnan knakade ibland.
Debatterna gick höga när vi tyckte/trodde olika.
Tråkningarna var många mellan lagen när betänketiden drog ut för länge.
Jag ska nog också köpa det där spelet faktiskt.

Vad gäller min nacke så var den medgörlig ända tills klockan 21.45 faktiskt.
Och med tanke på at festen startade 13.00 så var det HELT OK!

Men då fick jag lämna spelbordet och hård stol med två kuddar på.
Och sätta mig i en mjuk fåtölj.
Så fick jag gå till spelbordet varje gång det var vår tur.
Men det funkade det med.

Tillslut så blev vi trötta och julaftonen gick mot sitt slut.
Jag ville promenera hem.
Kände att det hade varit skönt med lite frisk luft och en promenad.
Syster Yster och hennes dottri var på.
Sambon kände sig tvungen att gå också, för jag ville inte gå själv sista biten hem.

Mamma körde hem dom andra som bor i stan.
När vi kom hem var jag så trött så jag bara hoppade ur kläderna och dök i säng.
Spikmatta och supersnark, ZZZZZzzzzzzz ;)

Jag vaknade här i morse och är helt slut, så mycket grus i ögonen så det är inte klokt.

Startade morgonen med risgrynsgröt och lite kaffe.
Ska inte göra många knop, för nacken värker.
MEN det är mittemellanvärken och jag har SOVIT på den ONDA sidan.
Så jag antar att det är mycket därför.

Jag överlever och är glad att vi fick ytterligare en lyckad jul.
Tack släkten och "dom nya" för det :)
Vi har nog "Världens bästa släkt", faktiskt!!!!!!!!
Så till er som missade julfesten i år...
Vi tar igen det NÄSTA år :D

Saknade sonen emellanåt, men jag överlevde det också.
Nästa år är han ju MIN iallafall.
Ska ringa och kolla hur hans julafton var och vad han fick för julklappar.
Men klockan är ju bara 10...
Så han sover väl ännu ;)
Sticka lugnt.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0