Stockholmssjukan...

Idag har jag VÄRK!
Riktig djävla SKITVÄRK.
Oj, oj, oj.
Ni anar inte.

En av mina vänner ska komma ikväll och hon har med sig sin spikmatta, så jag ska testa om det kan lindra.
Nog om den eviga VÄRKEN :(

Jag och mamma var på Rusta en sväng idag.
Hon skulle se om dom hade en kupévärmare till bilen.
JAG...
Fyndade JUL-ISTAPPAR.
Plockade bort pärlorna som hänger i vanliga fall och...
Sedan hängde jag istapparna i min ljuskrona i den LADUGÅRDSDOFTANDE matsalen ;)





Min första "KRISTALLKRONA" ;)

Väldigt TACKY-TASTE, men jag tycker faktiskt att det blev fint.
Åsså är det glitter på dom.

Jag som inte skulle julpynta.

Så var jag tvungen att hämta hudmedicin så det blev en snabbis för oss på Öster.
Och jag drabbades av STOCKHOLMSSJUKAN!
Vad är då Stockholmssjukan?

Jo, det är när man UNDVIKER att titta MÄNNISKOR som TIGGER, eller tappar saker, i ögonen.
När man låtsas att dom är LUFT.

Först ut var en dragspelande man i ingången till Gallerian.

Han stod där och spelade så fint, log och sökte ögonkontakt.
Liksom:
"Snälla, skänk en slant..."
Jag bara nollställde mitt ansiktsuttryck och tittade rakt fram.
Han FANNS inte, han var LUFT och jag gled förbi och tänkte:
Jag är pank och sjukskriven.
Jag är troligen fattigare än du.

Vidare in i Gallerian stod Svenska Kyrkan och tiggde pengar.

Farbrorn stod och ropade och sökte ögonkontakt med oss förbipasserande.
Jag tittade rakt fram och låtsades inte se eller höra hans uppmaningar när jag gick förbi.
SYNS INTE, FINNS INTE...
Och tänkte:
Jag hade HELLRE skänkt pengar till den dragspelande mannen än till Svenska Kyrkan.
Om man skänker pengar dit så går säkert bara 10 av 100 skänkta kronor till dom behövande.
Nixpix.

Så satt jag och väntade på min tur på apoteket.

En tant står också och väntar och plockar med en massa flaskor munskölj.
Så rasar en av flaskorna ur korgen och åker ner i golvet.
Tanten får med STOR MÖDA plocka upp munsköljen och lägga tillbaka den.

Vi satt väl en sex personer där...

Och bara glodde på den stackars tanten.
Nollställda och pillade förstrött på våra nagelband.
Drabbade av STOCKHOLMSSJUKAN allihopen!!!!

Och jag tänkte:
Ja, jag har whiplash.
Och SKITONT idag.
Jag plockar inte upp den.

Och inte någon annan heller.

Så när vi gick ut mot bilen, mamma och jag...

Bestämde jag mig för att gå hem från Öster för jag hade sådan värk, och ville inte sätta mig i den obekväma bilen.
Såg den fumlande tanten inne på Obs.
Fick dåligt samvete.
Passerade Svenska Kyrkangubben.
Fick dåligt samvete.
Passerade Dragspelaren.
Och fick dåligt samvete.

Gick en bit, men vände.
Nä, det kändes inte BRA att vara SÅ djävla NOLLSTÄLLD och taskig så jag gick till den dragspelande mannen och la 20 kr i hans jacka som låg på marken.

Så flög min tillfälliga Stockholmssjuka sin kos och må den aldrig återvända i brådrasket.

Samvetet mot den stackars tanten ligger dock kvar och gnager.
Herregud, visst har jag en djävulusisk värk idag men vad hade det gjort då om jag lyft på häcken och hjälpt henne?
Hon var ju gammal.

Nä, usch, den där Stockholmssjukan den vill man inte ha.
Den är så DUM.
Sticka lugnt.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0