Personlig assistent Minus 6000.

Inatt har jag sovit som en kratta.
Lägg då till att jag inte sov många timmar i förrgår...
Jag ser ut som ett VRAK.
Jag vaknade klockan 04.50 och sen dess har jag legat vaken.

Jag har ont i magen.

Jag har lust att ringa och väcka alla mina arbetskamter och SKRIKA :
"Alle man över bord!!!!!!! "
Den där liknelsen jag gjorde av mig själv som en Skeppsråtta häromdagen är NU mer än något, aktuell.

Jag var på födelsdagskalas igår.
Himla trevligt, tills det kändes som om någon stack en kniv i magen på mig!!!
Vi kom in på ämnet ASSISTANS...
En av gästerna hade en dotter som har assistenter och är kommunanställda.

Historien är lång...
Men kort kan jag bara nämna då att dom har börjat kolla runt på den privata marknaden för "sina" assistenters räkning.
Dom vill att deras dotter ska ha kvar alla sina assistenter som hon haft under väldigt många år.
Dom vill att assistenterna ska få bästa möjliga avtal och kunna stanna kvar hos deras dotter.

I nuläget hade dom kollat upp "Wisby assistans " & en nystartad assistans som består av två chefer som varit chefer där vi jobbar...
Informationen föräldrar och assistenterna hade fått innebär en EKONOMISK OMÖJLIGHET för assistenterna.

Vår chef nämde en siffra på ett ras på KANSKE 3000:- i löneskillnad om vi går över privat.
Det hade inte varit acceptabelt.
Vad ska man leva på då?
Luft och kärlek????

VERKLIGHETEN är tydligen VÄRRE.
Nämligen SEXTUSEN kronor...
Raset i LÖN blir ca 6000.
Sextusen.
Iallafall enligt den här mamman.

Gotlands Kommun har tydligen så bra kollektivavtal att assistenter kan få en DRÄGLIG lön.
Privat, försvinner det MESTA.
Om man till exempel jobbar natt och har sovande jour så kommer det förminskas till TYP NOLL privat.
Det var MASSOR, massor mer som jag inte orkar skriva om nu.

Jag bara satt och lyssnade på när den där mamman sa att ALLA deras assistenter utom en, (som hade en massa andra jobb vid sidan om ) kommer att säga upp sig hos hennes dotter om dom väljer alternativen jag nämde ovan.

Och jag förstår dom.
Vad ska dom leva på???
Personlig assistans är ju inte välgörenhet där man kan jobba " Pro Bono "...
Dvs, välgörenhet, utan lön...
Personlig assistans är ett JOBB där man hjälper andra människor som inte kan klara sig själva.

Jag satt där igår och försökta ta in ALLT hon sa.
Och jag fick som sagt, ont i magen.
Av oro.
Om inte det företag som tar över assistansen har bra kollektivavtal är vi RÖKTA.
Men troligtvis, eftersom det kommer vara privat så har det VINSTINTRESSE.
Då lär det inte se bra ut för oss assistenter.

Jag har inte varit DIREKT orolig förut, bara lite.
Jag har tänkt mer att :
Jag tar det som det kommer, ingen idé att oroa sig i förtid...
Men nu...
SPRING!!!!!!!!!!!

Siffran SEXTUSEN KRONOR bara rullar som en djävla eftertext på en film i min skalle.

Jag kommer nog att ringa min chef imorgon och fråga henne lite saker ang det här.
Nu måste jag ta en dusch, gå till mitt jobb, vara glad och positiv...
Låtsas att allt är som vanligt.
Fastän jag vill krypa ner under täcket, slippa vara vuxen och ta ansvar.
Jag återkommer.
Sticka lugnt...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0