Istid...

Det finns en sak jag och morsan alltid slåss om vintertid...
PANNAN och värmen...

Iår har det ju faktiskt varit en enligt mig himla varm höst och vinter hitentills.
Tycker jag är skönt.
Och det betyder NOLL KRIG mellan mig och morsan.
Jag är ju en riktig FRYSKYCKLING som inte gillar snö och minusgrader.
Kallt ute brukar också betyda kallt inne hos oss.
Morsan och jag brukar stå som två SAMURAJKRIGARE och kriga runt värmepannan när det är minusgrader ute.

Jag skruvar upp värmen för jag anser att vi betalar en dyr hyra och då ska vi också slippa frysa.
Morsan skruvar ner och tycker att det blir FÖR VARMT och att det är för dyrt.
Grejen är att nere vid henne är det ju varmt.
Hon har ju vår lägenhet som stoppar lite värme där nere till henne.
VI däremot...
Ja, värmen stiger ju uppåt och vinden är inte isolerad så värmen försvinner snabbt.
Plus att att vi har balkongdörrar som " drar " trots isolering...
Moment 22.
Där brukar vi stå nere vid pannan och försvara våra ståndpunkter angåenede VÄRMEN...

Som sagt, det har ju varit varmt ute ända fram tills igår, tycker jag...
Jag kom hem från jobbet vid halv 10 på morgonen.
SVINKALLT, när jag cyklade hem.
Alla sov, och jag kände direkt när jag klev in att ISTID råder i lägenheten.
Blev först sur för jag trodde sambon sov med öppet fönster.
Smet in och kollade...
Stängt.
Hmmm.
Kallt ute, kallt inne förstod jag då.
Temperaturen har gått ner ute, men inte upp på våran panna.

Jag lät det vara hela dagen för jag var ju inte hemma så mycket och hann inte FRYSA TILL IS...
Det vart ju stan med sonen och senare stack jag till Miss Sophie och var där hela kvällen.
HON hade DÖVARMT och jag tyckte det var URHÄRLIGT!!!!
Så kom jag hem vid 21.30 ca.
Temperaturen hade sjunkit YTTERLIGARE UTE och det var ännu mer SVINKALLT inne hos oss.
Jag hade NÄSTAN samma MOLNADEDRÄKT inne som jag hade ute.
Jag tittade på våran inne-termometer, SJUTTON GRADER!!!!!
17...
Inte acceptabelt i min VÄRMEVÄRLD.
MINST 22 ska det vara, helst 24, för att jag ska TRIVAS..

När jag varit hemma ca ½ timme var jag som en ISGLASS.
Då hade jag ändå sprungit runt och fixat, tvättat mig och borstat tänderna.
Alltså inte suttit still och blivit kall.
Jag kröp ner i sängen med värmekudden och försökte bli varm.
HJÄLPTE INTE...
Jag hoppade ur sängen och smet ner i källaren, bad en bön om att morsan redan somnat och att hon inte hörde mig.
Jag vred upp pannan.
Smet upp och bad sonen värma värmekudden igen, somnade...
Vaknade i morse vid 8 och kände...
VÄRME!!!!!!

Varmt i lägenheten och BEHAGLIGT...
Härligt :)
Morsan sov alltså och märkte inget, puh...
Men jag vet vad som väntar.
EXAKT, vad som väntar.

Jag kommer höra morsan klampa ner i källaren när hon vaknar och märker att det är VARMT i huset.
Redo att vrida ner pannan.
Jag kommer KASTA mig ner efter henne och PÅPEKA graderna ute och att vi inte kan gå däruppe och " frysa häcken av oss ".
"SONEN" FRYSER, brukar jag använda som "vapen"...

( Det gör han ju ALDRIG, för den ungen är ju alltid varm. Men det funkar som krigsföring mot morsan, för inte ska hennes lille hjärtegull behöva frysa inte. Om resten av oss fryser ihjäl, det skiter hon i, men Pussigull ska inte frysa ;)

Morsan kommer kontra med " att det kostar pengar "...
Jag kommer kontra tebaks att " VI BOR FAN INTE GRATIS HÄR "...
Hon kommer vrida ner och jag kommer vrida upp och så får vi tillslut enas om NÅGONSTANS I MITTEN...
Så är det halvkallt ändå uppe vid oss...
Nu har det börjat SNÖA ser jag också...
Neeeeej...
Tillbaks med plusgraderna och snöfritt.
I HATE SNÖ!!!!!
I LOVE GLOBALWARMING...
Faktiskt...
Sticka lugnt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0