Åsso...

Åsso hann jag inte mer än komma ut ur duschen, fixa mig, äta en leverpastejmacka.

Så har jag fått MAIL.
Som jag naturligtvis OMEDELBART måste svara på.
Eftersom jag skrattar högt här, för mig själv.

Mr. Hemlige Mailare skrev :

" Hörru du du...
Din den där BANTARSAMBON, har han inte fått tagit del av ditt och Harvards forskningsresultat?
Kunde ju han kanske ha lite nytta av?
Hur går det med bantningen förresten och vad är en Visbykärring ? "

Ha, ha, ha, ha...
Hur kul är du då?
Bantarsambon...

Nu är det ju så här då´ra.

Min sambo är ju SKÅNING för det första...
Och alla som har haft med SKÅNINGAR att göra, VET JU hur det ligger till.
(Hrmph)
Skåningar är lite LÅNGSAMMA, EGENSINNIGA och ENVISA.
BLAND ANNAT, ska tilläggas...
Skåningar är LITE SPECIELLA.
Skåningar är nog till och med en ART för sig...
( Jag hoppas ingen mördar mig nu )

Sen är ju min HÖGT ÄLSKADE sambo dessutom MAN.

Då måste man ju då lägga till den där " ALFONS ÅBERG-mentaliteten " på det.
Dvs :
" Jag ska bara... "
" Kan själv... "
" När en man är riktigt förkyld... "
(Den sista är ju inte Alfons men den hänger ihop ganska bra ändå med resten ;)

Lägger man då ihop kombinationen SKÅNING & MAN...
Ja, ni förstår ju själva att det är NÄSTINTILL en OMÖJLIG EKVATION.
(Iallafall FÖR MIG,som är URKASS på siffror och ekvationer.)

Så...
Sambon och hans EMOTTAGANDE av BANTNINGS och MOTIONSTIPS från mig...
Dom SKITER HAN FULLSTÄNDIGT I och går sin egen väg.
Han är SKÅNING & MAN, han kan...

Han säger " FUCK YOU " till mig och Harvardforskarna skulle man kunna sammanfatta det hela med ;)

Men...
Det finns en liten ljusning.
" FUCK YOU " - metoden verkar funka, för LITE har han faktiskt gått ner.

Så till ämnet " Visbykärring "
Visby är ju en stad med ganska små och inte så höga hus.
Lätt att se och spana in när man är ute och går...

Visbykärring är då en :

Småstadstant, kan även vara en gubbe som är lite skvallrig av sig.
Ute och går med taxen eller annan hund, kvällstid.
KOLLAR IN  i upplysta fönster och ser vad som händer eller hänt i husen, sen senaste hundpromenaden.

Om någon köpt nya gardiner, ny soffa, vad folk äter, vilka som är hemma, om julgranen är utplockad i rätt tid, om någon flyttat, om huset är till salu...
Så går tanten eller gubben hem och ringer till sina vänninor och SKVALLRAR.
Då är man en Visbykärring!

Jag är en en Visbykärring ENDAST i den bemärkelsen när jag ser eller VET att ett HUS STÅR TOMT...
Då vågar jag vara lite nyfiken och glutta in och se hur rum och tapeter ser ut.
Inte annars.
Och från och med idag GLUTTAR jag inte in alls.
Man vet ju inte när en HANDYMAN behagar skojsa till det...
Sticka lugnt.










Kommentarer
Postat av: Terese

Har bara en sak att säga!! Jag älskar skåningar :):):) De som jag känner är så där sköönt kaxiga och hur härliga som helst!!

2009-03-02 @ 19:49:07
Postat av: Bloggaren Herself

Ja, precis...

Kaxiga var ordet, ha, ha...

I love skåningar oxå.

MEN, jag ju då uppväxt med en gotändsk FAR som har matat mig sedan barndomen om dom där DRYGA skåningarna som har FUL DIALEKT ;);)

En URGAMMAL fejd mellan gotlänningar och skåningar som ingen någonsin vet VAD DEN INNEBÄR, HUR DEN UPPKOM och varför egentligen gotlänningar BORDE ha agg till skåningar???

Hm...

Inte ens min far kunde besvara den frågan ;)

Kramis





2009-03-03 @ 10:23:21
Postat av: Terese

Det där har jag läst om ha ha. Sånna fejder där man bara göder varandra och sen kommer ingen ihåg varför man bråkar. Men tycker att din far har gjort ett bra jobb i så fall om han ville vidare befodra känslan...:P

Jag har aldrig hört om att Gotlänningar ska ha agg mot skåningar, men men...

Kramis

2009-03-04 @ 15:55:09
Postat av: Bloggaren Herself

Nej men snälla rara...

Det är ju på skoj...

En av mina bästa vänner förr var från Löddeköping och vi drev friskt om det där med Gotland Vs Skåne...

Och FEJDERNA ligger ju hundra ÅR tillbaka i tiden.. Historietjafs.

Vi har alltså DRIVIT om det i vår familj.

Däremot kan jag säga att träffar du riktigt gamla /äldre gotlänningar så är dom faktiskt snörpiga mot skåningar.

Jag hade en arbetskompis, när jag jobbade med gamlningar, som pratade skånska.

Varenda gamling fick något konstigt avogt mot henne för att HON VAR SKÅNING...

Varför???

Ingen aning..

Så min pappa har inte överfört avighet mot skåningar,det är SKRÖNA ÖVERFÖRT...

Fördomar, precis som min mamma som flyttade till gotland när hon var 17.

Hon hade lärt sig att gotlänningar var egenkära och ogästvänliga...

Och TRÖGA...

På skoj, som sagt...

Min pappa var inte fördomsfull mot något eller någon. Han hade kompisar i alla regnbågens färger och sexuella läggningar.

Men som sagt INGEN vet vad den där Skåne Vs Gotlandfejden gick ut på.

Bara att den fanns NÅGON GÅNG I TIDEN.

Kram :)

2009-03-04 @ 21:00:48
Postat av: Terese

Ha ha, jasså!!

Jag är väl som sagt för ung :) Måste fråga min mormor om hon vet någe om detta :):):)

Fast å andra sidan verkar det som fejden mot skåne är mot resten av Sverige med ;)

Kram

2009-03-06 @ 07:37:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0