Min mamma och mina glasögon :)

Har jag skrivit det förut?

Ja, det har jag.
Min mamma är så rolig...
Ibland ;)

Idag utspelar sig föjande samtal mellan oss...
Mamma ringer upp och har en fråga, bla, bla, bla.
Så kommer vi in på att sambon ska skjutsa henne och min moster på PARTY ikväll.

Och jag undrade VAD det var för party egentligen?
Så här på en torsdagskväll.
Jo...

Hon skulle på PARTY till FRUNTIMMERS SAMFUNDET!

Ok...
Jaha, sa jag, inte visste jag att du var med i något FRUNTIMMERS SAMFUND.
Har du aldrig sagt, vad JAG vet iallafall.
Hur länge har du varit med i den där "föreningen", eller vad det nu är?

"Åh, säger mamma, det har jag varit i MÅNGA ÅR, jättemånga år."
Jaha.
Ja, jag har aldrig hört dig prata om några träffar eller partys eller nå´t...
Förrens idag då.

"Jodå, jag har varit med."

Ja, nämen då har du väl det då.
Hur länge har du varit med?

"Jaaaaa, jag tror väl en 7 år."

Mhm, ja, det var ju inte SÅ länge.
Nämen KUL att du är med där.
Vad gör ni då?
Förutom har partys på Odd Fellow en tordagskväll?

"Ja, vi...
Är en förening så...
Vi TRÄFFAS."

Ok...
Jag förstår precis.
NOT?!

Är det en pensionärsförening då eller, undrade jag?

"Nä, det är MÅNGA YNGRE som JAG, som är med"!

Många YNGRE SOM DU???
Jaha...
Men mamma, förlåt mig, för miljonte gången, men är inte du GAMMAL?
Är inte du pensionär?
 70 snart?

"Jo, men det är en förening för FRUMTIMMER i alla åldrar.
Och jag är väl en UNG pensionär?

Apselut...
Jodå.
Du är TROLIGEN en av dom YNGRE i den föreningen...
Host, host...



Min mamma, FOREVER YOUNG ;)

Så fick jag lite beröm av sambon här.

Kul att han kan vara snäll mot mig, när inte JAG är så snäll mot honom ;)
Han tyckte att min blogg blivit lite ROLIGARE nu när jag ritar små "Madde-strips" också!
Tack sa jag, och kände mig GLAD.

Har fått LITE positiv feedback från fler så...
Jag tycker det är kul :)
Det är ju inte PICASSO, Manga eller BATMAN, men det TAR SIG.

Jag har ÄVEN FÅTT KRITIK, på mailen...

FEGIS ;)!!!!!
Men det rör sig om mitt UTFÖRADE av mig själv.
Jag fick frågan VARFÖR jag ALDRIG ritar av mig som jag ser ut PÅ RIKTIGT...
VAR är mina GLASÖGON i teckningarna?
Undrade personen i fråga.

Svar:

Jo...
När jag ritar mig själv så är det mitt ALTEREGO.

Jag fick glasögon när jag var 12-13 år, ganska sent alltså, och har INTE riktigt försonat mig med DET TVÅNGET.
I början använde jag det endast i klassrummet.
När jag läste böcker.
Och när jag såg på tv.

I ÖVRIGT var jag BLIND!
Och FÅFÄNG!
Jag har testat linser och det har inte gått så bra.
Irriterade ögon, jag har väldigt TORRA ÖGON tydligen.

Ni skulle ju kunna fråga en av mina vänner som övningskörde med mig vid ett tillfälle.
( För många, många, många, många, många år sedan.)
På landsväg.
Och säger (ungefär) att:

"Där kommer det en gångtrafikant där framme, gå ut lite med bilen från kanten..."
Gångtrafikant?
Var då?
Vilken gångtrafikant?

Då var vi väl NÅGRA METER ifrån den där gångtrafikanten.
Min vän blev LITE NERVÖS då...
Och sa:
"Va, SER DU INTE PERSONEN som går DÄR?"
Jo, nu när vi passerade henne såg jag.
"HERREGUD, du är ju HELT BLIND..."

Om hon uppmande mig att ta på mig brillorna kommer JAG inte ihåg...
Men det gör säkert HON ;)

För 10 år sedan insåg jag att jag var tvungen att börja använda glasögon på NÄSTA HELTID!
Och då var INTE bilkörning inblandat, KONSTIGT NOG ;)

Det var när jag vid TVÅ tillfällen satt upp två vävar, med MYCKET TUNNA TRÅDAR och RÄKNADE FEL i uppsättningen.
Jag ser dåligt på långt håll.
Men när jag ÄVEN missade små saker på nära håll...
Då var det bara att ge upp.

Jag blev galen på mig själv.
Och DÖ-FÖRBANNAD att jag fick göra om ett JÄTTEPYSSLIGT, JÄTTEARBETE igen.
Glasögon på permanent, NÄSTAN hela tiden.

Förutom när jag gick ut på party eller krogen.

Jag fick förlita mig på mina PARTYKOMPISAR att tala om för mig om jag hade en snygging som flirtade med mig från andra sidan baren, eller en fuling.

Själv såg jag ju bara om personen i fråga stod precis framför mig, hur han såg ut.

Mina partypals, vänner och släktingar fick stå ut med:
Vad gör han?
Tittar han hit?
Ok kläder eller Tönt-kläder?
Ok frisyr eller Tönt-frisyr?
Jag ville ju inte inleda någon i frestelse, och sedan inse när jag står en meter ifrån karln att det var en TÖNT ;)

Så första gången jag hade glasögon på mig ute på krogen var väl...
Kanske en fem år sedan.
Jag gav upp det SISTA GLASÖGON MOTSTÅNDET och har dom jämt!

LÅNG historia, kort ;)

Men jag har ALDRIG sett mig själv som en GLASÖGONORM fastän jag ÄR EN!
Alltså har mitt ALTEREGO inga brillor!
En tecknad Madde har PERFEKT SYN ;)
Sticka lugnt.



Kommentarer
Postat av: Anonym

tjena

Vad roligt att se att du börja se livet från den ljusa siadan igen för det mräks. Fortsätt och gå till akupunktören för han verkar göra underverk för ditt välbefinnande.



kramar

2009-11-26 @ 18:51:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0