Alkohol!

Idag hörde jag på nyheterna att Systembolaget säljer som aldrig förr.

Dom har slagit försäljningsrekord 2009.

Suprise, NOT, skulle jag vilja säga.
Pratade om det, med en vän i julas...
Att jag har märkt, T EX på Facebook, att det är SÅ MÅNGA...
(även i många, många, många andra sammanhang också!!!)

Som lägger ut sitt supande, helt öppet!
Vad dom dricker och HUR mycket.
Och vilka sorter som ska införskaffas osv.

Dag efter dag efter dag.
Och tycker att det är häftigt!
Och får SVAR från folk, som tycker det ÄR HÄFTIGT!
Jag har ställt mig MYCKET frågande och förvånad, här för mig själv.

Människor i MIN ålder och äldre!
Människor som jag tycker borde veta bättre pga av ålder och något som brukar kallas MOGNAD!!!

Jag hade förstått om det varit ungdomar och typ 20-25 åringar.
Det hör till på något vis.
Ung & Dum.
Men folk från 35 och ->...

I mina ögon, SÅ OMOGET.
Jag kan inte förstå HUR man kan lämna ut sig så öppet vad gäller sina alkoholvanor och tycka att det är OK!
Jag tycker inte det.
Jag tycker det är pinsamt.

Missförstå mig rätt nu...
Jag har verkligen ingenting emot folk som partar loss någon helg eller så.
Eller vid enstaka tillfällen dricker något glas vin eller en flaska på en middag.

Men det är LÅNGT ifrån många som gör det vid enstaka tillfällen har jag kunnat NOTERA.

Jag kanske sticker ut hakan för långt här nu, men jag STÅR FÖR VARJE ord!!!
Och det är sannerligen INTE för att verka präkigt själv, för att jag är absolutist numera.
Men jag tycker det är ganska sorgligt.
Nä, väldigt sorgligt.

Det är synd om människan liksom...

Som inte kan ha roligt utan alkohol.
Som inte VÅGAR pröva att ha roligt utan alkohol.
Som inte kan slappna av i sällskap utan alkohol.
Som inte vågar vissa sin RÄTTA PERSONLIGHET utan alkohol.
Som inte tycker att dom har något intressant att säga om dom inte dricker alkohol.

Som inte kan varva ner efter en arbetsvecka utan alkohol.
Som inte kan varva ner efter en ARBETSDAG utan alkohol.
Som måste döva sin ÅNGEST med alkohol.
Som tror att dom måste dricka ett glas för att kunna sova.

Som lurar sig själva och TROR att dom inte har problem när det blir FLERA gånger i veckan.
Dom är FÖRMODLIGEN ganska många.

Jag läste ett så bra inlägg som Alex Schulman skrivit på sin blogg, om sin familj när det var "fester" hos familjen, och hur HAN upplevde det när han var liten.
Hur han upplevde pappa och mamma efter några "glas rött".

Mycket bra och mycket träffande.
Och MYCKET igenkäningsfaktor för en annan.
Och tanken:
Gud, det var PRECIS så JAG och kände och tänkte med!
Och då var det ändå igenkäningsfaktor som stämde när jag var LITEN, innan min pappa blev alkoholist, när han kunde HANTERA spriten.
RYS...

Han avslutade det hela med att tala om att SÅ skulle hans dotter slippa känna.
Alex, då är vi två!

Min son kan alltid lita på att jag har full koll på situationen.
Han kommer aldrig få höra fyllestories om sin mamma FÖRUTOM möjligtvis då när jag var ungdom ;)
Men han kommer aldrig behöva skämmas över att ha en PINSAM halvpackad eller helpackad morsa på kalas borta eller på kalas hemma.

Han kommer ALDRIG behöva läsa på min blogg eller på facebook om pinsamma fyllekvällar.

Så var jag ju på middag häromsistens.
Träffade ett nytt, mkt trevligt par, via min ena bästis.
Dagen efter plockade "kvinnan" och jag upp varandra via Facebook.

Vet ni vad det första hon skrev till mig var?
Jo...
Hur trevligt det var att träffa någon annan som inte dricker alkohol!
Vad skönt att slippa att känna sig ensam om att vara alkoholfri.

Ja...
Jag svarade att DET tyckte jag med!
Kul och ovanligt.
För jag kan säga att jag har bara EN BÄSTIS/VÄN  som har blivit absolutist, precis som jag.
Vi är INTE i majoritet direkt.

Så kom hon på besök idag.
Och gav mig en PRESENT.
Appropå ÄMNET då...



Hon hade köpt mig en flaska alkoholfritt vin!
Se där...
Festligt UTAN BIVERKNINGAR eller EFTERVERKNINGAR ;)
Bara FESTLIGT liksom :D

Så jag tänker avsluta med att NÄSTAN citera Magnus Uggla:
"Jag dansar alltid nykter... "
Och är lika vild och galen på kalas ändå.

Eller jag dansar förstås inte NU, med en trasig nacke, men SYMBOLISKT iallafall ;)
Sticka lugnt från MORALTANTEN!

P.s. Oroa er inte...
Jag LÄR ÅTERKOMMA i ämnet, för just ämnet alkohol, ligger mig väldigt NÄRA om hjärtat. D.s


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0