Från levergryta till oxfilé!

Min moster plöjer just nu igenom mina böcker.
Som jag just plöjt igenom under min sjukskrivning.
Hon har ju några att välja på faktiskt.

Min moster kom upp till mig i förrgår och behövde ännu en ny bok.
Och jag gav henne "Nattfåk" av Johan Theorin.
Min moster läser svenska deckare, vilket ni vet vid det här laget vad jag tycker om...
Det är massproducerad SKIT, utan bra innehåll och själ.
Jag läser en hit och en dit för att hänga med.
Men det slutar alltid med besvikelse.
Ingen har gett mig en BOKSLUKAR-upplevelse och jag har kunnat lista ut slutet i mitten av boken.
Inte bra.

Tills jag då gav mig på den där Theorin-snubben, tipsad av tv, och vart ju HELT galet fast.
Han skriver häcken av ALLA deckare jag läst.

Så stod min moster då här, hade precis läst ut en Mari Jungstedt som INTE var min.
"Nja, nä...", var omdömet om den.
(Suprise)
Jag frågade, vill du ha en RIKTIG deckare nu?
Ja, det ville hon ju.
Så fick hon Nattfåk.
Och har läst ut den idag.
Två dagar tog det henne, lite drygt.

När jag kom hem och in genom morsans dörr efter promenaden idag, satt hon och läste slutet i köket.
Hon var helt tossig.
Jag sa "HEJ", och hon sa:
"Herregud, jag tror jag DÖR, hur kan han lämna ungarna och gå ut i den där djävla ladan, jag tror jag blir tokig på karln!!!!
Jag måste läsa klart, hej-hej."
Hej-hej, sa jag med ett skratt och gick upp till oss.

Så kom jag ner någon timme senare och min moster var lyrisk över boken.
"Tala nu om för mig HUR FASEN kan man skriva så bra, jag fattar inte det???"
Nä, jag sa ju det, han är skitbra.
"Jaaa, det är han verkligen, gud vilket språk och vilken spänning, jag trodde jag skulle bli galen, jag kunde inte sluta läsa!"
Nä, jag vet.
"Ja, nu ska jag GENAST börja läsa nästa bok, hej-hej."
Jepp, gör du det, var är morsan?

Så jag gissar att jag omvänt en "Svensk-masspoducerad-deckarläsare" till en DECKAR-FINSMAKARE!
Hon har gått från pannkaka till oxfilé.
Fast pannkaka är ju gott.
Hon har gått från LEVERGRYTA till oxfilé.
Fast jag gillar faktiskt levergryta också, men inte lika mycket som pannkaka.
Sticka lugnt.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0