Så blev hemmet äntligen modernt!

Så blev hemmet  ÄNTLIGEN modernt.
Enligt tv4:as "Hemma-trend expert"!

Jag är en person som aldrig sneglat i trendmagasin och möblerat mitt hem efter TRENDER.
Jag har alltid köpt saker och möbler SOM JAG GILLAR.
Jag har samlat på mig mitt hem med hjärtat.

Jag har egentligen bara EN IDOL vad gäller inredning och hon heter KARIN LARSSON, dvs Carl Larssons fru.
Hade jag varit lika kreativ som henne vad gäller allt hon gjorde i sitt hem Sunnborn, då hade jag varit dölycklig.
Sunnborn är en riktig HEM-STILIKON för mig.
Det är över hundra år gammalt, och det blir aldrig omodernt.





Jag har alltid älskat "bondromantik" och ALLMOGE, jag hängde mycket med min pappa på hans auktioner, på bouppteckningar, på gamla bondgårdar med möbler ATT DÖ FÖR.

Min "levande idol" vad gäller TIDLÖS inredning är Tant Anna.
En kusin till min farmor som har ett sommarhem på Brissund som sett EXAKT LIKADANT ut under hela mitt liv...
Förmodligen så länge som dom haft det också.
Det har aldrig sett omodernt ut, det är furu, korgstolar, trasmattor och en färgskala som matchar Karin Larssons matrum här ovan.
Och det mest MAGISKA ( som jag ÄLSKADE som liten) var fönstrarna i matrumslängan.
Där hade hon hängt KORNBLÅ, små GLASDROPPAR.
När man kom in där och såg utsikten mot havet och sedan fullt med små glasdroppar istället för gardiner...
Jag RYSER bara jag tänker på det.
Det närmaste jag lyckats HÄRMA det...
Är i ena köksfönstret.



Och med DEN trista utsikten, är jag inte ens i närheten av Tant Anna.
Men helt klart inspirerad.

Och idag sa trendexperten på tv4 att FURUTRÄ är det HETASTE som man kan ha just nu!
Att alla som har EK och KÖRSBÄRSTRÄ kan slänga upp det på vinden.

Ja, och jag som har fyndat så många furubord och furuprylar under åren på aktioner kan ÄNTLIGEN andas ut.
Det är INNE!
På tv´n, ett HAV av furu...

 

Vårat vardagsrum...
Vardagsrumsbordet, 100 kr på en auktion!
MYCKET praktiskt om man har barn!
Det går att fälla ihop sidorna och få mindre på en sekund, ger bra springyta.
Det kan ritas och knåpas, det blir märken efter tappade leksaker m.m
Bara att lyfta ut bordet i trädgården, fram med en slipmaskin, slipa bort, vaxa, så har man ett NYTT BORD IGEN.
Man behöver inte springa till möbelaffären och köpa nytt!

Ett litet sidefurubord i hörnet av sofforna med en palmblomma på.

Litet klaff-furubord i hörnet, köpt för 200 kr på auktion.
Perfekt att fälla ut och förlänga matrumsbordet (när man har gäster) .



Det HÖGT älskade MATRUMSBORDET!



Med dom HÖGT älskade skrangliga 1600-tals stolarna.

En gammal SNICKARBÄNK i orginal.
Har inte gjort ett smack sedan jag köpte det.
Slitet, använt, betsad furu...
Ja, kärleken var omedelbar när jag såg det stå på den där auktionen för typ 15 år sedan.
Jag kommer ALDRIG röra ytan på detta bord.
Det ska alltid har sina sår, sin slitna bets och sin historia intakt.

Och så i köket!
Det lika älskade slagbord från 50-talet, i furu såklart.
Med olika stolar från arv, auktioner, loppisar, ett ihop-plock som stått där i 10 år.
Betsat, också väldigt slitet, men det ska också få behålla "sin" historia.
Det ger bordet karaktär.
Jag försöker vända på bordet varje år, så det blir JÄMT slitet överallt.
Och så har det ju fått ett PIKANT avtryck av ett strykjärn på ena sidan efter mitt klanteri för några månader sedan.



Ja, hemmet innehåller IKEA och andra kedjors grejer också.
Men till största delen är det auktioner.
Jag gillar att blanda bondromantik/allmoge, trasmattor, orientaliskt, indiskt, blommigt.
Gärna med saker jag gjort själv också.
Och jag gillar att ha ett hem som är barnvänligt.
Det ska tålas att VARA I, det ska vara BARNVÄNLIGT och det man är extra rädd om plockar man bara snabbt bort.
Och går något sönder så har det inte kostat många spänn.
Det ska vara bekvämt.

Och nu är det modernt.
Fast om ett halvår är det väl omodernt igen.
Men jag bryr mig inte.
Jag bara NOTERADE att det var modernt förtillfället


Kommentarer
Postat av: Veronica tvärs över gatan

Vilken vacker utsikt du har genom ditt köksfönster. Jag får sätta upp en julgran på Glas & Lås taket till jul så du får det lite roligare ;oD

2010-10-24 @ 12:04:18
Postat av: Anonym

Det är alltid kul att titta på tv. :D

Föresten, vad tycker du om min blogg? Jag försöker få fler läsare så jag undrar om du vill göra bloglovinbyten? ;)

2010-10-24 @ 16:53:46
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: Bloggaren Herself

Veronica, om bara DU hade visat dig i dina fönster lite oftare så hade utsikten varit BRA mycket VACKRARE!!

Men sätt gärna upp en julgran, det kan kanske rädda utsikten lite ;D

Kramkram

2010-10-24 @ 18:07:21
URL: http://stickqvick.blogg.se/
Postat av: Bloggaren Herself

Hej igen "Tv-minnen"!

Jo, du frågade ju mig detta för nåon vecka sedan, är det att du vill att jag ska lägga upp dig bland mina blogglänkar eller?

Jag frågade dig samma förra gången du skrev, men fick aldrig ngt svar.

Jag är inte så hemma på vad "bloglovinbyten" är, jag får väl googla det annars.

2010-10-24 @ 22:11:04
URL: http://stickqvick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0