Spontangråt!

Här hade jag tänkt börja morgonen med något SPEXIGT på bloggen...
Och kom av mig pga tv4 morgon.

Jag började nämligen gråta, SPONTANGRÅTA, fontängråta, och tycka att sverige är ett djävla SKITLAND!!!!
Det blev så himla sorgligt.
En inslag/intervju med Charles från Elfenbenskusten och hans advokat var i studion.
Charles är asylsökande och träffade Dagmara från Ryssland/asylsökande, blev kära, fick barn...
Och sen blev Dagmara utvisad med barn och allt.
Good bye sa, "Gamla Goda Svedala", och kom HELST INTE tillbaka.

Kvar sitter Charles och vill få tillbaka fru och barn.
Det ena barnet är dessutom svensk medborgare.

Det som fick mig att börja STORTJUTA var att i studion satt som sagt Charles med advokat, men PER TELEFON var den utvisade Dagmara.
Som helt klart INTE MÅDDE BRA.
Hennes röst var först mycket darrande ledsen när hon pratade, sen sprack den bara och hon STORTJÖT rakt ut i etern och in i min TRYGGA, GOA, tv-soffa.
En desperat gråt och ett desperat svammel och gråt, gråt, gråt.
Fy fan.
En människa som helt klart inte mådde bra psykiskt som fått flytta runt med sina barn sedan hon kom tillbaka till sitt land...
Fick värma sig ÖVER EN ÖPPEN ELD.
Höll på att bryta ihop fullständigt.

Oj, oj, oj, det bara knöt sig i magen och jag började gråta lika mycket som Dagmara.

Sånt här har jag VÄLDIGT svårt för.
Och när den skånska gubbdjäveln från Migrationsverket kom med per telefon, när den knäckta Dagmara blivt bortkopplad, då blev jag rent hatiskt.
Naturligtvis rabblade han lagar och paragrafer som en annan byråkratnisse och menade krasst:
SÅ HÄR SER VERKLIGHETEN UT, oavsett om du är japan, kanadensisk eller vilket-land-somhelst-medborgare.

Jaha...
Men MEDMÄNSKLIGHETEN, var finns den i lagar och paragrafer?

Och Annika Jankell frågade väldigt irriterat Migrationsgubben om han menade att Charles och Dagmar "fick skylla sig själva för att dom INTE gjort som reglerna säger redan från början?".
Svar: (typ) Ja.

Jag sitter här och tänker helt spontant...
Varför i helvete skickade dom tillbaka den klart uppenbart knäckta Dagmara med två barn?
Hon var ju trasig REDAN HÄR?
Hon behöver stöd och hjälp, hon bryter ju ihop.
Hon behöver sverige.
Men sverige har annat att tänka på, vi har ju våra lagar och paragrafer.
Stackars kvinna, STACKARS BARN.
Stackars familj.

Dagen bjuder på vindstillhet, SOL...
Underbart.
Men jag känner mig bara så ledsen för att vara medborgare i ett land där väldigt trångsynta lagar och paragrafer gäller för människor som vill vara våra nya medborgare.
Sverige 2010.
Vi borde skämmas.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0