Kallt!

Idag tycker jag det var djävligt...

Jag frös som en hund på väg till jobbet och ångrade att jag inte tog stövlar och...



Min älskade TROLLMÖSSA!
Men nu lärde jag mig den läxan, ska det vara så här kallt, då är det mössa som gäller!
Dessutom blev det mycket utetid, så det hade behövts.

Knäppte en fin HÖSTBILD när jag passerade "körrgårn" på hemvägen.



Hösten när den är som vackrast.

Annars har dagen varit bra!
Jag har jobbat och det känns faktiskt ingenting i nacken.
Allt är alltså precis som det ska vara.
Så skönt.
Mitt jobb, mitt liv och lite gästspel från Cornelis då och då.
Jag kan stå ut med det, han är välkommen på en LÅG NIVÅ.
Men det känns skönt att fixa att jobba "vanliga pass" och inga pyttepass.
Nu blir det några dagar där jag ska ägna mig åt mina beställningar.
Känns HIMLA BRA det också.
Jag är glad.

Det som gjorde mig MINDRE glad var det jag såg vad JOBBET, dvs OMSORGSHUSET håller på och fifflar med.
Detta blir bara värre och värre, det där med våra löner är ju ingen nyhet.
Men det där med "Omsorgshuset Kundval" har jag iallafall inte hört ett smack om.
Visserligen har jag varit sjukskriven och levt i mig egen lilla smärtbubbla, men ändå.
NÅGOT borde jag väl snappat upp.
Komma med erbjudanden I SMYG till brukare och deras företrädare, SKITDÅLIG stil, om ni frågar mig...
Det blir bara tryggare och tryggare för oss assistenter.
NOT!

Det stod både artikel och insändare i GA idag.
Insändaren hittar jag inte, men artikeln har jag kopierat texten från "Hela gotland".

Läs den gärna, nu ska jag ta en dusch...
Återkommer.



Omsorgshuset AB tog i år över verksamheten med personliga assistenter från kommunen. Från och med årsskiftet 2011 väntar stora förändringar för de anställda då arbetsgivarföreningen KFO:s centrala avtal träder i kraft.
Det innebär bland annat att de assistenter som jobbar dygnspass bara får betalt för 18 timmar, i stället för drygt 20 som tidigare, och att 40-timmarsveckor i stället för 37 timmar ska gälla. För ett antal anställda kommer ingen jourersättning att utgå.
Men den största förändringen vid årsskiftet är att den kommunala subventionen på 24 kronor per assistanstimme tas bort. Det nya avtalet kommer att innebära övertalighet bland de drygt 200 i personalen.

Förhandlingar
Fackliga förhandlingar med Omsorgshusets ledning pågår just nu om dessa förändringar. Kommunals förhandlare, ombudsman Jan Rehn, är kritisk till företagets agerande.
- Jag har haft många möten med assistenter som känner sig illa behandlade av verksamhetscheferna, på ett sätt som jag inte trodde kunde förekomma 2010.
Av de anställda har han fått veta att Omsorgshuset startat något nytt inom sitt företag som de kallar för Omsorgshuset kundval, som de vill att brukarna ska gå över till.
- Då misstänker jag att de kan kringgå den här Las-situationen som uppstår i en grupp när någon måste gå.
- Då kan brukaren ha kvar samma antal assistenter, men de anställs på en mycket lägre sysselsättningsgrad än i dag. Detta har de erbjudit brukarna i smyg och sagt att de inte ska berätta något om det för assistenterna, säger Jan Rehn.
En av de personliga assistenter som påverkas av det kommande avtalet är Peter Larsson, som inte fått veta något om vad som ska hända.
- Vi har inte fått någon riktigt information om vad som ska hända. Facket säger att avtalet inte är klart, men Omsorgshuset säger att det är klart, så vi vet egentligen ingenting.

31 oktober
I ett brev som Omsorgshusets ledning skrev till de anställda den 1 juli står det att "vår ambition är att alla ska få vara delaktiga i dessa diskussioner och att det ska vara klart senast 31 oktober".
- Vi har inte fått vara delaktiga överhuvud taget, och inte fått veta någonting, understryker Peter Larsson.
Vad tycker du om företagets agerande?
- Det har blivit så massiv kritik mot dem, så visst biter de sig i svansen här. Men i grunden är det politikernas fel det här, det var de som sålde ut verksamheten.
Det fanns 47 brukare när kommunen lämnade över. Sedan dess har 17 av dem lämnat Omsorgshuset, enligt Kommunals representant Jan Rehn. Han menar att missnöjet är stort med företaget.
- De försöker förstås skapa så stora vinster som möjligt. Bland personalen är det stort missnöje med hur verksamhetscheferna skött sin personalpolitik. Jag har framfört den kritiken men de verkar inte lyssna,






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0