Vörtscones!

Jaha, Bagar-Madde har varit i farten.
Jag har gjort ett försök med VÖRTSCONES.
Och dom blev...
Inte helt fel!
Jag experimenterade...



Blandade...



Luktade om det blev för starkt med kryddorna...



Så tillslut, blev jag nöjd.

Recepet:

Ugn 200 grader, gräddas i 20 min.

4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk socker
8-9 tsk vörtmix
2½ nävar russin

Blanda alla torra ingredienser.
I med:

75 gr SMÖR (äkta återigen, inget margarin)
1 tsk sirap
2 dl mellanmjölk, eller röd.

Gegga ihop hela smeten och knåda ordentligt så smöret inte ligger kvar i klumpar.
In i ugnen i 20 min.



Och ut kommer en scones med...
En mycket VUXEN smak, skulle jag vilja säga.
Detta är nog inget för barn.



Jag rekommenderar faktiskt inte kaffe till detta, utan ett glas KALLT MJÖLK!

När jag tog den första tuggan och sconsen var lite för varma, tyckte jag "NÄ, fy va äckligt!"
Men när dom var ljumma, och med smör på, SUPERGODA.
I vanliga fall när jag gör vörtbröd blandar jag ihop kryddorna själv, men nu hade jag en vörtmix, och det funkade bra.
Lite starkt, därför skrev jag 8-9 tsk i receptet, jag tog 9 tsk, men jag tror 8 kanske blir bättre.
Det blir en smörig scones med smak av jul.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0