Dillkyckling!

Här kommer förresten receptet på DILLKYCKLINGEN som blev en succé igår!

I orginalreceptet stod det att det var beräknat för FYRA personer.
Jag var faktiskt lite smart, för jag dubblade receptet och det var tur...
För annars hade det inte räckt.
Vi var ju fyra som åt igår, och vi tyckte alla att det var skitgott och tog påfyllning.
Alltså skriver jag receptet som JAG gjorde det.
Plus att jag köpte lite extra dill och klippte i och så bytte jag ut en cremé fraiche...

700 g kycklingfilé
5 halvstora morötter
1 liten purjolök
3 dl vatten
2 msk kycklingfond
2 dl Arla cremé fraiche Gourmet dill, vinäger, svartpeppar
2 dl vanlig cremé fraiche
(och egentligen skall det då vara 2 dl till av den där Gourmet/dill, vinäger, svartpeppar men för mig blev det för starkt, alltså tog jag en vanlig cremé fraiche istället)

½ knippe dill som klipps ner.
Salt och peppar.

I receptet så stod det att man skall göra allt på en gång, och servera direkt...
Det gjorde inte jag.
Jag gjorde såsen 1½ timme innan, och så fick den stå och dra så smakerna kom fram ordentligt.

Skala morötter och skär i lagom tunna skivor, skär även purjolöken.
Sjud upp vatten, klipp i dill och i med fond på låg värme, i med grönsakerna och låt dom sjuda ett tag.
Den fick sjuda tills morötterna vart precis lagom, där har ju alla olika smak och tycke.
Rör sen i cremé fraichen, fortfarande låg värme, smaka av med salt och peppar.
Ta av grytan och låt stå och gosa under lock ca 1 timme.

Sen, skär kycklingfiléerna i lagom stora kuber, sjud upp såsen på låg värme, i med kyckligen och låt den sjuda sig varm och genomkokt.

Servera med kokt potatis, jag valde en lite fastare potatis och så åt vi vanlig enkel sallad till.
(tomat, sallad och gurka)



Smaklig spis!


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Det lät verkligen gott och enkelt att göra. Jag ska absolut prova dillkycklingen.



Tack för det!

2011-04-11 @ 21:54:59
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Bloggaren Herself

Varsågod! :D kramkram

2011-04-11 @ 22:19:41
URL: http://stickqvick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0