Vräka i sig gottesaker...

När jag vaknade förut trodde jag inte det var sant...
Jag är så trött så det är inte klokt.
Och så ska man gå och jobba på det.
Vinden har bråkat inatt också, och bor man på andra våningen nära havet...
Då blåser det.
Rejält.
Så jag har hört balkong-plåtskyddet banka hela natten igenom mina öronproppar, vinden ta tag i huset, knak, knak.
Kul.
Trött som en bäver, var ordet för dagen då som sagt.

Så kom jag upp och hela huset kändes utkylt.
Fan, så kallt det var.
Kände på elementen, knappt ljumma.
Har mamma skruvat ner pannan eller håller den på att lägga av?
Jag sprang ner i källaren...
Hon hade skruvat ner!
Men va fan, 17 grader är INTE behaglig temperatur att komma upp i.
Skruva upp pannan, och på med värmefläkten uppe i vardagsrummet för att kunna sitta där och frukosta.
Eller kaffe, för någon frukost fick jag verkligen INTE plats med idag kan jag säga...

Igår kom jag iväg på julbord med mina arbetskompisar och åt nog lite FÖR mycket och FÖR fort.
Ni vet...
Man sparar sig en hel dag och äter bara lite för att kunna VRÄKA i sig gottesakerna!
Det är dumt.
Jag tror att vi alla vid vårat bord åt lite för mycket och för fort, av den "kalla rundan" på julbordet.
När vi kom till den varma rundan fick jag endast i mig ½ potatis, 2 köttbullar och en prinskorv.
Sen var det stopp.
Godis/efterrätten blev 1 skumtomte och en liten bit kladdkaka 3x3 cm, sen var det tvärstopp.
Jag tittade på den lilla biten saffranspannkaka och chokladbollen...
Nope, omöjligt att få ner.
Jag var som en stoppad korv och byxorna hotade spricka.

Det som var synd var att där satt vi alla i gruppen samlade vid samma bord, men musiken/trubadurerna sjöng så högt, så det var svårt att prata med alla utan att behöva skrika när man satt där.
Så två pratade för sig, och tre pratade för sig när det var musik.
Och när musiken var tyst, kunde man prata alla.
Men , men, man kan ju inte få allt.
Och så kommer jag till drickan...
Jag väljer att inte skriva vart vi var och åt julbord, för då får jag väl en massa hat-mail som vanligt, så jag passar mig , jag har lärt mig läxan.

Nåväl...
Vi var "på en restaurang i stan" och jobbet betalade för själva julbordet, men drickan fick man stå för själv.
Och eftersom jag inte dricker alkohol eller gillar dryck med kolsyra, så blev det vanligt BORDSVATTEN för min del.
Och det stod ju såna vattenflaskor på bordet, så jag drack vanligt kranvatten.
Och när man skulle gå, så gick man fram till kassan för att säga vad man druckit och betalade.
Jag...
Gick fram och sa som det var, att "jag inte druckit något annat än vatten" och "Tack så mycket".
"Det blir 25 kr" säger mannen i kassan.
25 kr...?
Nämen alltså jag har druckit KRANVATTEN, inget bubbelvatten.
"Ja, det blir 25 kr!"
Nääää, du skojar, säger jag och skrattar, 25 kronor för kramvatten, ha, ha.
"Nej, jag skojar inte", säger han gravallvarligt och tittar stint på mig.

Och jag mitt dumhuvud GER mig inte, jag tror FORTFARANDE att han skojar så jag fortsätter...

Äh, lägg av, 25 kr, du skojar...?
Började känna mig tveksam ändå, för han såg nu väldigt SUR UT.
"Nej, vi har köpt in en JÄTTEDYR anläggning som renar kramvattnet på ett speciellt sätt, så vattnet kostar 25 kr!"
Okej...
Jaha.
Hann tänka medans jag drog upp plånboken:
Det smakade precis som vilket "hemmavatten från kranen som helst", så du kunde nog ha struntat i den där dyra "vattenanläggningen" så hade du sluppit ta betalt av dina gäster för simpelt kranvatten.
Och så betalade jag mina 25 kr för kranvattnet.
Kände mig SNOPEN, och lite lurad på något sätt.

Och missförstå mig rätt här nu, men jag hade absolut kunnat betala en femma eller tia för vattnet som man får göra på vissa sommarrestauranger här i stan.
Men 25 kr tyckte jag var LITE VÄL sniket.
Ja, ja, men då vet jag det...
Blir nog inte så många besök på den restaurangen för min del i fortsättningen.
Och som min arbetskompis sa när vi gick ut:
"Det måste nog gå djävligt dåligt för dom..."
Ja, man kan ju undra, om dom känner sig tvugna att ta 25 kr för kranvatten ur "speciell" kran.
Ställ då i jämnförelse att mina arbetskompisar som tog läsk/julmust...
Betalade SAMMA SUMMA för sin läsk, alltså 25 kr.
Hm...
Men MATEN var ju gratis och god iallafall, och proppmätt blev jag
Nu ska jag hoppa i duschen, vi ses imorgon.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0