Rosacea, the LOOOONG story...

Idag pratade jag med min hudläkare...

Och för varje gång jag pratar med henne eller träffar henne är det NYA GIV vad gäller mediciner.
För ett år sedan tex, när jag mådde jättedåligt och såg ut som HELL, då ville hon ge mig en NY tablett som jag aldrig åt, Oracea.
Orsak för min del:
Jo, den hade inte högkostandsskydd, och med alla medicinerna som jag åt då, då hade jag blivit ruinerad.
Men hon menade på att den här Oracean var bättre än Tetralysalen, för det var inte en så stark antibiotika.
Då skulle man äta det på HELTID och under längre tid, och det var skitbra.
Men jag var fattig och ville ha min STARKA medicin, jag fick alltså båda, men jag åt Tetralysalen.

Det blir mycket rosacea här nu så håll i er, jag ska bena upp mitt rosacea-svammel.

Jag har ju då ändå kvar mitt recept på den här Oracean och tänkte att nu när min hud fallerar igen, då kan jag börja med den...
Och inte den starka.
Men idag när vi pratade så tyckte min läkare helt plötsligt att jag INTE skulle äta den Oracean som nu skulle vara så bra.
Den hade hon inte skrivit ut till patienter på evigheter, för nu var inte den bra!
Och så drog hon motiveringen VARFÖR, och det orkar jag inte skriva ner...
Men det handlade om att den starka medicinen var bättre.
OKEJ...

Och inte behövde hon träffa mig heller tydligen.
Jag fick bara nya tabletter, av den starka antibiotiska sorten och...
Så vill hon helt plötsligt skriva över mig till VÅRDCENTRALEN!
WHAT?
Jo, hon undrade då vem min husläkare var och sa att nu brukar man tydligen göra så om man redan HAR sin diagnos.
Och då får husläkaren ha huvudansvaret!
Jaha ja...
Dessutom har en läkare slutat på hud och min läkare jobbar bara deltid!
Tufft läge för HUDKLINIKEN kan man ju spontant känna då!
Men jag blev väldigt skeptisk till detta arrangemang.
Jag hade inte direkt något val om det nu är så dom brukar göra, fast jag har ju haft min diagnos i ganska många år nu...
Och har aldrig hört talas om att det "är så det brukar gå till".
Det är snarare tvärtom, dom är så noga med att man ska gå dit för att det ska bli RÄTT med mediciner och krämer.
Så jag vet inte faktiskt.

Hon fick namnet på min husläkare Dr Martin och så skulle hon skriva ett brev att hon typ "lämnar över" mig till honom nu.
Hm.
Ja, vad kan Dr Martin om rosaeca kan man ju då undra...?
Ja, inte så mycket av vad jag förstod på honom när jag gick till honom med WHIPLASHEN.
Alltså vi pratade ju ganska övergripande om allt som pågick i kropp och själ under min sjukskrivning.
Och när jag pratade om att rosacean var jobbig också för att jag mådde så dåligt...
Då var han inte alls med i matchen vad gällde JUST ROSACEA.
Hm, hm, hm...
SKEPTISK var ordet för dagen.

Jag frågade då sen hur det blev om jag blev jätte-rosacea-dålig, typ monster-dålig i huden, om jag bara kunde ringa och få komma dit...?
Nä, då behövdes det en REMISS igen.
Men det skulle ju min läkare fixa såklart, sade hon käckt!
Jo, fast med remiss tickar klockan iväg LÅNGSAMT, sa jag, och blir det illa, då vill man komma OMEDELBUMS, inte en månad senare.
Well, well, summan av kardemumman blev att jag ska i fortsättningen vända mig till min husläkare Dr. Martin!
Känns SÅDÄR...
Just i denna frågan, annars älskar jag honom som ni alla vet

Just idag har jag inte så mycket utslag, det har sjunkigt undan lite MEN...
Nu ska ni få se vad man OCKSÅ får av rosacea när den inte är dålig, men inte bra heller...






Fläckar!
Det är så sjukt, men för varje UTSLAG, knottra man får i sitt ansikte, får man fläckar!
INTE KUL ALLS!
Man klämmer ju inte ens på dom där knottrorna för det är ju ingen idé, dom innehåller ju inget och tar 100 år att försvinna när man klämmer på dom.
Men man får en liten extra present, man får fläckar!
Och när man är LIKBLEK i övrigt...
Ja, då är det inte så djävla kul faktiskt!
Men har man något val?
Jag bestämde mig ÄNDÅ idag för att härda ut ett tag till, att inte proppa i mig antibiotikan ännu.
Nu har jag ju tabletter på kontot OM jag behöver...
Jag KAN stå ut.
Jag KAN vara duktig med saltmaten.
Men vill jag se ut som jag har fläcktyfus?
Egentligen inte.
Men jag ska försöka.
Jag gillar inte rosacea, bara så ni vet.

Så såg jag i tidningen att "Tiljans Talanger" går i graven!
Dagens andra WHAT?
Nä, det är väl ändå inte möjligt...?
Tiljans är väl en gotländsk traditon/instutition som är lika självklar som HOBURGSGUBBEN?
Jag har gått på Tiljans många gånger i mitt liv.
När jag var liten...
För att ALLA gick på Tiljans, vi gick dit hela famlijen.
När man blev större för att man kanske kände till någon som skulle uppträda.
Ja, Tiljans har jag faktiskt gått mycket på, senast förra året när sonens tjejkompis uppträdde.
Det är liksom...
MYSIGT.

Men som med allt annat...
Det saknas pengar, det finns inga sponsorer, det finns nada CASH!
Gud så tråkigt.
Rent av sorgligt.
Jag vet inte hur dom finansierade Tiljans förr i tiden, om det kanske var gratis arbetskraft i början, kommunen kanske bidrog, GT har ju varit inblandat...
Men nu ska alla ha betalt, utom dom som uppträder såklart, så det finns inga pengar.
Inga sponsorer, inga pengar.
SUPERTRIST.

Ikväll ska jag se "Korrespondenterna".
Såg morgontv imorse och såg vad det handlande om:
"Sexindustrin i Thailand".
Bla om svenska män som åker till dom ökända sexställena och...
Skaffar billiga knull eller villiga fruar.
Efter att ha sett den där danska dokumentären som berörde mig så otroligt, så vill jag nog hemskt gärna se detta ikväll.
Vi ses...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0