Gick i stöpet...

Min plan gick i stöpet direkt!
Resultatet av "Jag-vägrar-laga-mat-strejken" blev:
PIZZA!
Aber naturlisch.
Som förväntat.
Ingen rädder för mamma här, mamma här, mamma här, ingen rädder för mamma här, mamma här, mamma här, trallidallidej...

Sonen kom hem från sin kompis och sa:
"Vad blir det till middag?"
Ja du...
Inte vet jag vad du ska äta, själv lagar jag mat TILL MIG SJÄLV nu.
Du får fixa din egen mat!
"Vadå fixa min egen mat, varför då?"
Ja, nu är jag färdig... bla... bla... bla...
Och så drog jag hela den långa "varför" ramsan och avslutade med:
Nu är jag trött på det här matgnället serrö!

Sonen gick direkt till sitt rum, hämtade pengar ur sparskrinet och sa stöddigt:
"Fint, då blir det korv till middag för min del, jag går över till macken och fixar mat för egna pengar!"
Den strejkande, arga mamman sa:
Det GÖR DU INTE!
Här köps ingen onyttig korv, du kan laga till något här hemma!
Stek ett ÄGG vettja...
(Du ska känna svält barn, så du lär dig uppskatta maten på bordet...)
Neheheej då...
Han skulle köpa korv så var hans problem löst.
Jaha, så du ska köpa upp ALLA dina sparpengar på korv från macken då, i flera månader hade du tänkt eller?
"Ja, om jag måste så", moppsade sonen vidare.
Glöm det, sa jag, du kan gå in till din bonuspappa så kan HAN fixa mat.
Ni har ju ändå samma smak!

Sonen gick in till sambon och undrade vad han skulle äta till middag...

"Ska vi köpa PIZZA du och jag då...?"
Hör jag från vardagsrummet.
MEN VA FAAAN!
Det var då själva faaan, dödad och förintad direkt.
Här räddar den snälle riddaren sin bonusson och genast blir han, SOM VANLIGT, the good guy.
Me..
The bad guy.
Eller mom.

Jag, arg som ett bi när sambon släntrar ut i köket och säger:
"E de okej då, att vi käkar pizza?"
(Va fan tror du...?)
NEJ, det är det ta mig f-n inte!
Och så kom föreläsning nummer TVÅ för den "snälle" bonuspappan.
Hjälpte inte.
För då skulle sambon bara äta mackor.
Jaha, men då kan ju din bonusson äta mackor han också då, se hur länge han står sig på det!!!
Bla, bla, LAT, bla, bla...
Man når liksom inte fram!
Hade vi nu bott på landet med flera mil till närmaste affär och jag hade bestämt över allas pengar, då hade både sonen och sambon fått svälta...
Men här löser sonen det själv med att vilja springa över till Statoil och köpa KORV, eller sambon att åka till pizzerian!
Man är ju så maktlös att statuera exempel så det liknar ingenting.

Då...
Försökte jag ta till vapnet:
Ni kommer äta er till en förtidig DÖD på den där kosten!
Sambon suckade, har jag hört det förut eller?
Och läste något samtidigt som jag malde på om fetma, kärlsjukdomar, hjärtattacker, stroke, samt ÄRFTLIGHET i släkten!
Talade jag för döva öron eller?
Tror bestämt det!
INGET skrämmer två PIZZA-LOVERS med siktet inställt på just pizza.
Nä, och jag bara gav upp.
Tänkte:
Okej där sambon, få se hur länge du tänker betala pizza UTAN pengar från MIG...
Till min son.
(vi har delad ekonomi )
För jag har siktet inställd på "FATTA LÄGET..."
Och kommer ta sonens sparpengar och gömma dom.
Så han inte kan gå och köpa korv, när sambon inte sponsrar mer pizzamiddagar.
Plan B.
Kul nästan jämt.

Vi har sett nya Åsa-Nisse filmen ikväll och den var väl änna så DUM så det var inte klokt.
Men...
Det var så dumt ibland så man inte kunde låta bli att skratta.
Mamma och sambon skrattade mest.
Jag skrattade mest åt scenen med dom "dumma" skåningarna.
Ja, kanske åt lite till.
Men det var knappast fråga om gapskratt från min sida, snarare fnissningar.
Nu ska jag sova, vi ses imorgon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0