Tunikan...

Jag kan bara säga:
Jag är GRYMT NÖJD, men vägen blev lång till resultatet.
Först började jag med att skära ut tyget...



Det blir lite stökigt, jag skar ut halsrundel och i ena kanten längst ut.
Sydde ihop ena kortsidan.
Sen visste jag inte riktigt HUR jag skulle ha kanten runt halsen, för jag gjorde inte enligt mönstret.
Det är sytt med dubbelt tyg, och jag ville ha enkelt och genomskinligt.
Så jag pressade och nålade först runt halsen...



Sydde en rundsöm och när jag var klar...
Vart "smallstorleken" alldeles för stor i öppningen för mig!
Jag fick nåla in, skära om och så vart jag inte nöjd med sömmen runt halsen, den liksom "tippade över".
Så när jag skulle göra om halsringningen också, då lyckas jag fastna i skärmattan med kniven och RIVER SÖNDER hela framsidan på tunikan!
Då hade jag hållit på i ca 1 och 45 minuter.
Ridå.

Men jag in i syrummet och fram med mer tyg, jag fick helt enkelt börja om från början.
Skam den som ger sig, för det gör aldrig jag!
Först lite lunch och sen upp i sy-sadeln igen.
Så började jag fundera på dom där kanterna, jag var ju inte nöjd första omgången.
Vad skulle jag hitta på till den nya, en rå brodyrkant, eller kanske...
KANTBAND?
Jag testade kantband, och kantband det blev!
Stack till Tyglagret och köpte ett kornblått kantband, kom hem, skulle börja sy...
Matchande sytråd fattades visst, över till Tyglagret igen.
Och sen...



Lite kaffe till sömmerskan...



Klar med halsen!
Och sömmen blev RÄTT okej, med en bra maskin kan man klara det mesta.



Jag blev nöjd med kantbandningen runt halsen...



Gick ner till morsan och frågade om jag skulle kanta nederdelen av tunikan också?
Annan söm skulle se billig ut tyckte jag, det tyckte mamma också.
Över till Tyglagret och köpte 4 meter kantband till!
Sydde på runt hela, och jag blev HELNÖJD med resultatet.
Den blev skitsnygg, bättre än förväntat faktiskt.

Tyvärr är nu inte alla bilder av så bra kvalitet, jag ska försöka ta nya på en modell, när jag fotar själv.
Bad mamma fota lite, men hon fattar ju inte det där med LJUS, så det blev inte någe vidare alls.
Men det blir ett smakprov...









Ja, kvaliteten är som sagt URDÅLIG!!!
På dockan...







Mycket bilder blev det, men svårt att faktiskt få till hur snygg den är när man bär den.
Och rör sig i den.
Jag avslutar med att NU...
Ska jag bli egen företagare PÅ RIKTIGT!
Bara så ni vet.


Kommentarer
Postat av: Anonym

gud så duktig du är. jag har också velat börja sy kläder, egna kläder. typ göra kopior på redan köpta plagg och göra i nya tyger. är det svårt? borde prova :o)

men du e iallafall superduktig. kramar

2011-07-22 @ 21:21:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0