Så över till köttbullar...

Idag vaknade jag ÄNTLIGEN tidigt igen!
Känns som sömnen kommit helt i olag sen i midsomras, men idag känns det som vanligt igen.
Jag vaknade relativt tidigt (07.30), väckt av sambon som "smög" (trodde han, knirr, knarr, knirr, knarr ) i trappan.
Men det är skönt att komma upp i tid, jag ogillar när mornarna blir starkt förskjutna!

Har har en morbror som fyller år idag, jag ska sticka iväg och köpa en liten present till honom.
Vet precis vad jag ska köpa, tar en liten promenad om en stund och står utanför affären när den öppnar.
Så kan man åka på stranden sen.
Bada, sola, låter som en BRA PLAN.
Sen blir det Björkis och fira födelsedagsbarnet.

Så över till KÖTTBULLAR!

Ja, köttbullar är ju gott, hemmagjorda köttbullar ska det vara.
Köpta smakar skit och luktar bajs.
Hos oss är det ju "Köpköttbulle-förbud".
Men köttbullar är ju faktiskt himla GOTT.

Så läste jag Aftobladet från någon-dag-sedan...
Och då handlade det om vin och sprit!
Vi människor gillar ju JÄMNFÖRELSER för att vi ska kunna förstå saker och ting bättre.
Tex "En Coca cola = 33 sockerbitar" har man ju lärt sig.
Hjälp, tänker man ju då, och fattar hur mycker socker man får i sig när man dricker cola.
(Nu dricker ju inte jag läsk, för jag gillar inte kolsyra...
Men tänk er "En rom och cola", det måste ju vara LÄSKIGT mycket socker i den drinken.
)
Fast jag tänker inte riktigt "USCH" när jag ser jämnförelsen "Sockerbit Vs Drink".
Det skulle ändra sig när jag nu läste den nya jämnförelsen.

Vi skippar alltså den där jämnförelsen med sockerbitar...
För i Aftonbladet har dom plockat fram dom gamla hederliga KÖTTBULLARNA istället!?
Hm, ett nytt JÄMNFÖRELSE-grepp, tänkte jag.

Ett glas rödvin motsvarar tydligen 6 köttbullar.
Jaha, tänker man då, det är ju rätt lagom, 6 köttbullar, det blir en lunch.
Plus sås och potatis som jag såg framför mig.

En gin och tonic blev sen 11 köttbullar!
ELVA KÖTTBULLAR...?
Oj, så TVÅ gin och tonic blir 22 köttbullar.
Urk, jag började genast känna mig PROPPMÄTT.

En starköl blev 12 köttbullar!
En cider, samma sak, 12 köttbullar.
Så två starköl eller cider blir följdaktligen 24 köttbullar och tre starköl 36 köttbullar.
4 = 48 köttbullar.
Fy fan, så lägg på en middag på det...
Det blir en djävla massa kalorier faktiskt.

Tänk alla dom som klämmer en massa vin, sprit eller öl varje vecka, så mycket köttbullar det blir i magen...
Imaginära köttbullar.
Tänk er när ni har en partykväll...
Hur många paket MAMMA-SCAN trycker ni inte i er?

Jag tyckte liknelsen med köttbullar var lite fånig först, men ju mer jag tänkte på hur mycket köttbullar det faktiskt blir (kalorimässigt), när folk dricker vin och sprit....
Desto mättare blev jag!
Och illamående.
Och kött-pruttig i magen.
Ja, köttbulleliknelsen fick mig att bli proppfull i hjärn-magen, och jag tänkte mer än en gång:
TUR att man inte dricker alkhol överhuvudtaget!
Jag äter hellre en tallrik med 6-8 köttbullar (hemmagjorda ;), lingonsylt, gräddsås och tre potatisar PÅ RIKTIGT...
Än dricker mig mätt och köttbullestinn på sprit.
Tack Aftonbladet för köttbulle-liknelsen.
Det känns liksom lite mer UNKET att dricka nu, prutt-unket.
Jag tycker den var mycket bättre än alla sockerbits-liknelser man fått i sig förut.
En köttbulle kan man tänka sig mätt på...
En sockerbit känns dum.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0