Midsommarafton 2011!

Hoppas ni alla hade en underbar midsommar!
Det hade jag.
Mer än underbar, det var så in i helskotta KUL också.
Jag är helt slut, superduperslut.

Jag sparkade upp sambon, packade det mesta själv bara för att veta att ALLT skulle komma med.
Säkrast så
Stressad javisst, men när vi satte oss i bilen vart allt lugnt igen.
Jag stressade av snabbt och började njuta, sjöng med till bilstereon.
Vi landade i Ängmans strax efter 12.00.
SOL, med något moln hit och dit...
Men mestadels sol hela tiden.

Och vi öppnade starkt...
Slängde ur alla grejer ur bilen, in med mat i kylen, hoppade ur skorna (iallafall jag ;) och gick ner till vattnet.
Badade fötterna, varmt.
Sonen var nere och badade senare och då mätte han temperaturen i vattnet:
20 grader!



Väl tillbaka vid huset...
Hittades det SMULTRON runtomkring huset, och jag lärde barnen att smultron ska minsann inte bara plockas och mofflas in i truten...
Nä, det ska plockas sakta och träs försiktigt på ett grässtrå!
Annars blir det inte på riktigt.
Ja, Tant Madeleine gjorde naturligtvis enligt regelboken, ungarna tyckte det var helfestligt till en början, men orkande inte plocka ett helt strå.
Dom plockade några på strå och några i munnen.
Sommar, sommar, sommar.

När alla kommit till stugan och vi samlat ihop oss, åkte vi i karavan till Katthammarsvik.
Med bilarna då, inte kameler...



Fick en väldigt bra plats, där vi hade både sol och skugga...



Och ingen i svänggänget lyckades titta på mig när jag knäppte en bild.
Vi hade med picnicmat som vi åt, lyssnade på musik, sonen hittade sin bästis, och jag och Millevippsan...
Vi gick upp och dansade kring midsommarstången!
Ja, dom andra tråkmånsarna låg kvar, men vi var uppe och studsade som ÄKTA midsommarfirare.
Dom andra var lata och oäkta

Sonen och hans bästis gick och anmälde sig som jury till TÅRTTÄVLINGEN.
Dom var borta i evigheter!
Jag och bästisens föräldrar som också satt brevid oss, undrade vart dom tagit vägen.
Tillslut kom dom tillbaka och var stinna i magen som attan, NIO TÅRTOR hade dom betygsatt!!!
Ätit så dom nästan sprack, och sonens bästis hade tappat en tand (en tand som skall tappas) vid första tårtan, blodflöde uppstod, men stillade sig efter en stund och grabbarna kunde fortsätta betygsättningen.
Piju, TANDKRIS är inte kul när man ska vara jury i en sån VIKTIG TÄVLING!

Sambon hade ångest.
Han skulle lämna oss runt 15.30 och hade inte ett dugg lust med det.
Jobbet väntade, han ville kräkas.

När vi göttat oss klart och kände oss färdiga med Katthammragård åkte vi tillbaka till Ängmans.



Milou, som haft HALLIGALLI, minst sagt, i några timmar hade somnat på filten.
När vi skulle gå var hon lite matt i lacken och fick åka picnickorg!
Lyx.

När vi kom fram till stugan igen dök lite fler, försenade midsommarfirare upp.
Vi fixade fika och JORDGUBBSTÅRTA dukades fram, plus extra jordgubbar.
Sonen hoppade av naturliga skäl tårtan, han var typ färdig med tårta för dagen
Sen blev det LEK-TAJM.
Vi var väl lite sega i starten, men när tävlingarna väl drog igång, kom tävlingsinstikten fram.



Det blev "Bakåtkast med gummistövel", "Fånga bollar med håv som lagmedlem slår ut", "Plocka ärtor på tid med klädnypa", "Gissa vart vissa vardagliga produkter (typ diskmedel) är uppfunna","Plocka plastglas men inte ta det sista plastglaset för då förlorar man".
Det var jättekul, fast vårat lag förlorade.
Men vi var bäst ändå!
Vem behöver vinna en chokladkaka med polkagris i...
Vi hade EGET GODIS.
Fnys.


Sen...
Efter lek, blevo det MAT!
Vi började med sill och allt som hör därtill, kastade kött på grillen och mofflade i oss som om vi aldrig sett mat förut!






En och annan liten snaps med påföljande snapsvisa intogs också.
Ibland kunde alla snapsvisan som sjöngs, ibland kunde två samma snapsvisa, ibland bara en.
När det sinade på snapsvisefronten drog jag till med "Hej tomtegubbar"...
Den funkade den också, trots att det kanske var lite fel årstid.

När maten var intagen...



Inföll PALTKOMA!
Tur att det fanns stolar som gick att fälla, snark.
När paltkoman sen lättat, satt vi och snackade en himla massa...
KUL snack.
Syster J med familj åkte sen hem med minstingen av festdeltagarna.

Milou, den minsting som var kvar...
Ja, hon hade en toppendag.
Hon fick springa fritt hela dagen, eller inte vid midsommarstången, men vid stugan.
Hon hade fullt upp med stackars Gross...



Bada tassarna i havet, springa runt på den oändliga skogstomten...



Busa med alla som hade tid med henne...



Ja, Milou tycker nog förmodligen att vi ska köpa en stuga på landet, med inga grannar i närheten där hon kan härja fritt.
Hon har varit DÖD sen vi kom hem i eftermiddags 

När det blev för kallt och myggen började bli rejält närgångna, då flyttade vi in!
Först gick några en promenad, sen åkte...



Naturligtvis PARTY ALIAS fram!

Och naturligtvis är det där spelet ALDRIG en flopp.
Vi skrattade så vi tjöt, detta måste varit den roligaste omgången hittills som jag spelat.
Och då har jag ju som ägare ändå spelat detta spel ett antal gånger.
Faktiskt, det var så kul så önskar jag kunde bjuda er alla på den skrattfesten!
Mitt lag, vi vann tyvärr inte.
Men har man valt ett namn som "Soffliggarna" är det kanske inte så konstigt
Fast vi gjorde vårat yttersta, vi kom ändå sist.
Men vi var goda förlorare ändå, vi bjöd dom andra på deras vinster.
Själv var jag så slut i huvudet under slutet av spelet så jag bara skrattade och skrattade och skrattade åt ALLT!
Jag fick knappt fram ett vettigt "alias ord" alls.
Och jag kunde inte låta bli att sabba för dom andra, i dom andra lagen.
Så flamsigt så det var inte klokt.
Men kul som faaan.

Och när vinnarlaget gått i mål åkte en familj till hem.
Jag tvingade sonen isäng, för JAG behövde stupa isäng.
Sonen...
Han ville vara kvar upp med dom andra, jag sa:
Nu är festen över!
"Jaha, ja god natt mamma och sov gott då!", sa han och försökte spela Allan.
KOM NU, sa den asjobbiga morsan som tyckte att klockan som passerat 02 med råge, var lagom läggdags för en 11-åring och en 40-åring som partajat sen klockan 12!
Fick ut en sömndrucken hund som sovit i soffan i flera timmar och kissa, in i säng, stenslocknade, och klockan 08.30 väcktes jag av en lika kissnödig hund, strålande sol plus en GÖK som "Ko-ko-ade" utanför fönstret.
Kissade vovven, la mig en stund till tills jag hörde att dom andra kommit upp.

Midsommardagsfrukost på altanen i morgonsolen...



Inte helt fel om jag säger så...
Sen hängde vi mest i solen hela dagen, på altanen, pratade.
Avslutade dagen tillsammans med att äta jordgubbar med gräddmjölk ihop.
Packade ihop våra pinaler på eftermiddagen och lämnade en underbar midsommarafton bakom oss.
Tackar Klokboken/värdinnan för det.
Tack för inbjudan, tack för sängplats, tack ALLA för många goda skratt och knasiga upptåg.



Bland annat posen som "Bajsmarkör" alternativt "Markör av skithögar på krogen".
Doiiing ->
Tackar Therese för hennes utomordentligt fina insats!
Lätt att glömma bort måhända, men bra att ha i mångt och mycket.
Du är en klippa
Det blev en helt perfekt midsommar.

När vi sen kom hem till stan så blev det lite kaffe och en macka, sambon var superavis, jag tog en VÄLBEHÖVLIG DUSCH, och sen satt jag och sonen bara och hängde i soffan tills sonens pappa kom och hämtade honom.
Nu har jag sett "Sommarkväll", bloggar, äter snask.
Ska se en film och sen på huvudet isäng.
Har ett leende på mina läppar, skrattar för mig själv.
Vi ses imorgon.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0