I mitt laboratorium...

Klockan är 16 snart, och jag kom precis ur pyjamasen och duschen.
Yes sir, här har man legat i kan jag meddela.
Jag gick direkt ner i mitt LABORATORIUM förut, på med ett förkläde och sen var det bara att köra.
Batik har naturligtvis stått på schemat.
Jag körde blått idag, och lite svart också...





I den blåa hinken testade jag vanlig knytbatik i olika tyger, skjorttyget och bomullsvoilen.
Dessutom olika "knytprodukter", som tex gummiband, plastsnöre, tygsnöre och polyesterband/sidenband.
Allt för att se VAD som ger bäst "cirkelresultat", det som leder överlägset är GUMMIBAND.

I den svarta lilla skålen testade jag vikbatik.
Alltså jag vek ihop tyget som ett litet paket för att få fyrkanter i tyget.
Där gjorde jag felet att jag nog skulle ha stoppat något emellan, typ pappskivor, för att få bättre effekt.
Nu fick jag knappt skönjbara fyrkanter i tyget, bättre lycka nästa gång.

Skölja ur tyget måste man ju sen göra...



Klippa bort knytningen och sen torka en stund på tidningspapper.
Skjortbomullen...



Bomullsvoile...



På tork...



Bland bunkar och baljor, mitt lilla labb
Och jag tror jag närmar mig någon form av resultat.
Skjortbomullen blir rätt bra, för den har lite glans i sig.
Bomullsvoilen kan man sy tunna strandtunikor i, eller om man har ett linne under till ett par jeans kanske...?
Ja, jag ska gå och köpa mer bomullsvoile, färga och sy upp.
Likadant i skjortbomullen, sy ett linne.
Så det var min dag.
Nu ska jag virka på lampan igen, se "Svensson-Svensson filmen", sambon ska till sin polare och...
Göra något som dom gör...?
Återkommer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0