Lättmjölk, välling och ekonomi...

När sambon steg upp imorse väcktes hunden.
Hunden väckte mig och skulle upp i sängen, jag tog upp henne, hon la sig längs med min rygg och så somnade vi om igen.
Vem har sagt att det inte är mysigt med hund?
Ja inte var det jag
Väcktes klockan 09.00 av telefonen.
Vet inte vem som ringde, misstänker morsan, men hon nekade när jag var nere och hämtade tidningen.
Men jag var utsövd ändå.

Det är lika mycket medeltidsmörkt ute idag som igår.
Klockan är 11.30 och jag har tända ljus i matrum och vardagsrum, känns mysko, det är som jag skrev igår...
Det kom så snabbt.
Jag längtar efter solen igen.
Inatt drömde jag om solen, jag låg på en strand med turkosblått vatten.
Vet inte vad jag drömde mer faktiskt, men ETT fragment från drömmen dröjde sig kvar och det var sol, värme och hav.
Snart är det sommar igen, tänkte den optimistiska.

Sen igår eftermiddags har min mjölk tagit slut.
Jag dricker inte mjölk, men jag har det i kaffet.
Och jag brukar köra laktosfri mellanmjölk.
Nu har jag vid tre "kaffe-tillfällen" sen igår, gått ner till morsan och "lånat" mjölk.
Men mamma kör LÄTTMJÖLK.
Och lättmjölk smakar... skit, tycker jag numera.
Konstigt, för en tjej som jag, som är uppfödd på lättmjölk.
Och när jag som liten gick upp och var med mormor, fanns det bara mellanmjölk eller röd mjölk.
Det...
Tyckte jag var SKITÄCKLIGT då.
Det var så...
FETT och jolmigt, tyckte jag.
Jag påminde alltid stackars mormor att hon var tvungen att köpa lättmjölk OCKSÅ...
För jag kunde inte dricka hennes mjölkval.

Och GÅ EN TRAPPA NER, och HÄMTA en lättmjölksförpackning...?
Nä, det var inte att tänka på för Frk Bekväm Österholm.
Apselut inte.
Hade man väl tagit sig en trappa upp...
Då orkade man inte gå ner igen.

Minimjölk körde man väl iofs ett tag också, när det blev populärt, för man trodde man skulle bli lika snygg och smal som Emma Sjöberg...
Fast det blev man ju inte heller
Moving on...
Jag ska komma till saken, lättmjölken Vs mellanmjölken.
Iallafall, under årens lopp så har man haft jobb, pojkvänner, umgänge som druckit mellanmjölk.
Så sakta men säkert har jag lärt mig gilla mellanmjölk MER än lättmjölk.
Spiken i kistan för lättmjölken blev när jag började jobba på Korpen för ca 10½ år sedan.
Då lärde jag mig nämligen dricka kaffe också, jag var sen med att upptäcka kaffedrickandets sensation.
Och på Korpen fanns bara mellanmjölk att tillgå, alltså lärde jag mig dricka kaffe med mellanmjölk.
Lättmjölken, GOOD BYE for ever.

Och nu har jag varit tvungen att dricka kaffe TRE GÅNGER med lättmjölk som jag som sagt "lånat" av morsan.
Fy tusan vad det smakar.
Mellanmjölken liksom rundar av det beska i kaffet, plus att det smakar lite gräddigare.
Lättmjölken låter beskan vara kvar, och kaffet känns platt och trist.
Lättmjölk smakar som mjölk utspätt med vatten.
Min kaffestunder har varit YTTERST platta och beska.
Idag måste jag pallra mitt ars...e över till macken, och åtminstone köpa en vanlig mellanmjölk.
Orkar nämligen inte ta mig dom 300 metrarna till Ica och köpa den laktosfria.
För så här kan man ju inte ha det, förstörda kaffestunder.
Ja, det var väl ett INTRESSANT inlägg om mjölk...?

Vad annat är NYTT under solen?
Jag menar medeltidsmörkret.

Jag ser nyheterna och informeras om väldigt väldigt farligt mögelgift i barnfrukt-godis-sticks från Semper, nice.
Or not.
Plus att deras välling fick dras in för något/några år sedan för att det funnits samma gft i det.
Jag satt här och försökte komma ihåg VILKEN mjölkersättning SONEN FICK som nyfödd, månad efter månad...?
Kan för mitt liv inte komma ihåg det.
Vilken VÄLLING drack han?
????
Ja, där tror jag att det var Semper iallafall.
Har han fått skador pga av det, utan att vi vet om det?
Ja, det kan man ju undra.
Men gjort är gjort, vad kan jag ändra på det nu, bara sitta här med ett VÄLDIGT DÅLIGT samvete i såfall.

Italiens ekonomi ligger näst på tur att braka ihop efter Greklands.
Och enligt nyheterna så är det etter VÄRRE om Italien brakar ihop, grekland verkar småpotatis.
Jag sitter i min röda Ikeasoffa och tänker:
TUR att vi inte gick med i Euro-skiten!
Ja, jag röstade nej till både EU och Euro, tack och lov att det blev NEJ vad gäller valutan när vi svenskar fick rösta iallafall.
Vi kanske får det tufft i Sverige så här i ekonomiskt tuffa tider...
Men det kommer bli mycket värre för dom som är Euro-länder.
Huvva, måste nog gå ut och ångestshoppa en tröja, för att hjälpa upp VÅRT lands ekonomi lite.

Såg i GT att en kvinna i Terra Nova-området blivit attackerad och KNIVSKUREN på eftermiddagen i söndags.
Hon blev knivskuren på över-och underkropp.
Okänd man tydligen, signalement lämnat.
Polisen saknar någon misstänkt förtillfallet, suprise.
Jag kom på att jag lämnat ytterdörren olåst, jag sprang ner och kvickt låste.
Vågar man gå ut och rasta hunden i trädgården...?

Nu ska jag börja min dag, klockan är ju "Lunchtid" och jag behöver komma igång med NÅGOT.
Vi ses senare.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0