Det ska sparas...

Jag är vaken och UTVILAD!
Det var inte igår...
Nä, det var det verkligen inte!!!!
Men gud så skönt det är när man kommit ikapp med sömnen och känner sig som vanligt igen.
Är väl tillbaka på ruta 1 imorgon förstås, men då har jag iallafall fått EN DAG där jag känner mig pigg!
Alltid något.

Ibland har man konstiga drömmar.
Imorse vaknade jag med en dröm kvar på näthinnan som gick ut på att min mamma pratade om sin matta i köket.
?
Så totalt ointressant dröm.
Hur kommer det sig att man drömmer en dröm om att ens mamma pratar om sin köksmatta...?
Ja, och inte har hon gjort det i verkligheten heller, så det är ju inte så att jag "åter-drömmer".

I tidningen kan man både igår och idag läsa om att det skall sparas 12 miljoner inom skolan på gotland nästa år.
Förslaget är att det ska stängas småskolor ute på landsbygden.
Hm...
Ja, det känns ju som att man känner sig lite kluven till det.
Jag kan förstå om det är ett skralt "barnunderlag" i skolorna ute på landet, men samtidigt så blir det väl ännu mer en DÖD landsbygd om skolorna stängs.
Tillgängligheten av skola, närheten till en liten affär gör att folk kan tänka sig att bo kvar på landet.
Blir allt i stan eller samhällena finns ju risken att folk flyttar.
INTE för att det är SÅ STORA avstånd att åka på gotland...
Men det blir ju restider för barnen med bussar, OCH skolskjutsarna verkar INTE funka speciellt bra heller.
Dom funkar inte bra nu, det blir långa väntetider på fritids för barn som slutar tidigt och bara vill hem.

Hur ska det då bli om dom lägger ner skolor i barnens närhet?
Ja, själv har man ju bott i stan, ALDRIG gått på fritids, bara knatat hem DIREKT efter skolan.
Haft mormor hemma tills man inte hade behovet av det.
Jag var ett barn som inte gillade fritids, jag hatade skolan och ville inte stanna kvar en sekund längre än nödvändigt.
Jag ville hem till lugn och ro, hem och leka med en kompis HÄR isåfall.
Lyx.
Alltså kan jag tänka att om ett barn som slutar någelunda tidigt på dagarna skulle vilja åka hem, och slippa allt stoj och stim som är i skolan...
Måste vara kvar ändå, för att dom inte kan ta sig hem.
Nja, inte bra.
Dagarna och kraven i skolan är ändå så pass krävande att man borde få slippa vara kvar där längre än nödvändigt.
Och hur blir det med STORLEKEN på klasserna?
Liten skola = liten klass = lättare att lära, plus mer uppmärksamhet/hjälp i klassrummet?
Ja, inte vet jag, men både skolklasser och dagis, förskolor, blir det ju bara större och större klasser, mer barn = lättare att halka efter om du inte är så himla duktig i skolan.

Ja, ju mer jag listar NACKDELARNA så överväger ju dom.
Samtidigt som man kan förstå att man kanske inte kan ha en hel skola igång med 15 elever ute i en liten socken.
Att det kostar skjortan.
Nu får jag sluta fundera på det, jag ska hoppa i duschen, vi ses imorgon!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0