Sickan, mormor och jag...

Min mormor, hon älskade Hasse Ekman, Annalisa Ericsson, Hjördis Petterson, men framför allt:
Min mormor älskade SICKAN CARLSSON!
Jag vet inte hur många Sickan-filmer jag fick se under min uppväxt.
Landstormens lilla Lotta, Sjunde himlen och allt vad dom nu hette.
Och när jag var liten, älskade jag Sickan Carlsson lika mycket som min mormor.
Jag tyckte Sickan var söt med sina smilgropar, käck och alltid sprudlande glad.
Sickan var var på sin tid en riktig megastjärna och sinnebilden av:
The girl nextdoor.
Eller som vi säger i Sverige:
Grannflickan.

När jag blev större försökte jag låstas att "såna där gamla skitfilmer från förr" var URDÅLIGA...
Men jag gillade det i smyg.
Och gör det fortfarande, fast nu behöver jag INTE gilla det i smyg.
Jag kan se gammal svartvit eller colorerad film än idag, som jag såg med mormor eller pappa förr...
Och tycka att dom är JÄTTEBRA.
Svenska som amerikanska.
Jag som knappt ser om en modern film.
Och när jag såg att Sickan Carlsson har dött, blev jag förvånad.
Jag trodde hon var död sedan länge.
Och så blir man lite sorgsen, tänker på sin barndom.
Ja, tiden som man kröp upp i "Gröna soffan" med mormor och kollade en "Sickan-film"...
Den är DEFINITIVT förbi.

Herregud vad jag känner mig gammal.

Och om ni undrar om jag var LILLGAMMAL när jag var liten?
Svar:
JA, det var jag.
Jag hängde ju JÄMT med mormor

Natten har varit orolig, jag kollade tyger i Stoff & Stil-katalogen, och kunde inte släppa tanken på nya idéer.
Lägger man sen på att jag läser den där boken "Morgon i Jenin" så är det inte klokt vad den gör mig upprörd.
Det ska jag utveckla mer imorgon när jag har tid.
Men jag kan väl säga så mycket att man blir VÄLDIGT "anti jude" när man läser den.
Och med det menar jag HUR judarna behandlade/BEHANDLAR palestinierna...
I deras eget land!
Inte "anti jude" på det stora hela.
Men judarnas ockupation av Palestina, numera Israel.
Ja, men det tar vi imorgon, nu ska jag hoppa till duschen och sen till jobbet.
Vi ses.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0