Det kan man ju klura på...

Ja...
Jag är lika trött som jag förutspådde igårkvälls.
7 timmars sömn = 0, känns det som.
Men...
Jag piggnar väl till när jag kommer ut i friska luften.

Har det stormat inatt eller har det?
Jo, det har det.
Och gör fortfarande.

Tjelvarskolan skulle få fläskkarré i tisdags.
Men när personalen skulle tina köttet var det GRÖNT och luktade illa!
Det var importerat kött från tyskland.
Kanske inget man vill servera små växande barn direkt, eller vuxna heller för den delen.

Ja, det debatteras friskt nu om det här med grisnäringen både på ön och fastlandet, bönderna går på knäna och får knappt betalt för sitt kött.
Medans det importeras från andra länder och säljs skitbilligt.
Jag må vara fattig, men jag köper ALLTID SVENSKT, helst gotländskt kött eller grönsaker.
Sambon köper alltid VACCUMFÖRPACKAD fläskfilé från tex danmark.
Jag köper av princip inte längre sånt kött och dessutom tänker jag på eventuell smitta samt att jag inte äter vaccumförpackad mat pga att det innehåller tillsatt SALTLAG.
Onyttigt så det förslår.
En gång hade sambon köpt sådan där vaccumförpackat kött och när jag smakade en skiva sa jag:
Fy fan, vad du har vräkt på salt!!!
Sambon svarade:
"Jag har inte haft en krydda på, inget salt, ingenting..."

Jag köper alltså alltid färskt, svenskt kött.
Och om då sambon köper en dansk, tjock "fläskfilékorv" kostar den ca 49.90 när det är sådana där kampanjer.
Jag köper då kanske EN fläskottlett, och den kostar då mellan 35-40 kr.
Mhm...
Men om det nu är så dyrt i affären med svensk gris...
Varför får inte bonden KLOKT betalt?
Ja, det kan man ju klura på som konsument.

Synd om barnen på Tjelvarskolan som blev blåsta på den goda maten...
Synd att inte barnen på gotland inte kan få närproducerad mat.
Synd att grisbönderna i hela landet inte kan få skäligt betalt så dom kan överleva.
Nu ska jag till jobbet, VAKNA Frk Österholm...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0