Utan dåligt samvete...

Dagens andra kopp kaffe har just avverkats.
Min dator funkar igen, hurra!
Lika seg som vanligt dock, men den funkar iallafall.

Och IDAG...
Har vi startat en ny promenadrutt jag och Milou.
Eller så ny är den ju inte, men vi har utökat!
Igår när jag mötte hunden Ellas husse, och vi gick och pratade, så pratade vi bl a om LÄNGD på promenader.
Och som alla som följer min blogg vet ju att jag fick den där uppläxningen av den där "Hundfotografen", när Milou var ca 5½ månad.
Att jag gick för långa promenader med henne, ENLIGT honom.
Och trots att JAG kände att Milou faktiskt behövde den motionen, så drog jag ner på längden på promenaderna.
Ifall att.
Nu har jag då märkt att hunden vid 7 månaders ålder INTE tycker att det räcker med dom där 4 km.
Hon blir inte nöjd, hon är fortfarande springsugen när vi gått våran runda.
OM hon inte haft en kompis att leka med förstås, då blir det mer spring och mer uttröttande.
Men igår, när jag gick och pratade med Ellas husse, så berättade han för mig, att när Ella bara var 5 månader...
DÅ gick dom REDAN två varv runt ringmuren ( ca 1.2 mil eller? ) varje dag!

OJ, shit, sa jag, det var inte dåligt...
"Ja, fast hon krävde det, hon älskade och älskar fortfarande att gå långt, så då gick vi!"
Mhm...
"Hon är 7 år nu, frisk som en nötkärna, inga problem med höfter eller något.
Vill hunden GÅ, så ska den ju få göra det, i sin takt såklart!"

Jag berättade då MIN filosofi INNAN "Hundfotograf-incidenten" och att jag kollat med två oberoende veterinärer, plus mina hundvänner och att dom sagt likadant som han sa...
Och att jag och Milou började gå ca 6.5-6.7 km per dag.
Men så hände ju då den där HF-incidenten och jag blev osäker och rädd att skada henne för all framtid.
Men nu...
Räcker inte våran 4 km promenad till.
"Det var det värsta jag hört", sa Ellas husse om den där Hundfotografen och hans uppläxande av mig...
Och så pratade vi vidare kring "FÖRSTÅ-SIG-PÅARE".
Så stärkt av att Milou nu är 7 månader, jag hade samtalet med honom igår, så gick jag och Milousan hela 6.7 km-rundan idag.
Dvs vi skippade cykel och vi gick till Hällarna, vi gick Hällarna-rundan och naturligtvis gick hem!
Milou...
Hon skuttade och trippade hela promenaden i rask, outröttad takt.
Plus...
Att hon gick FINFINT i koppel, ja hon drog lite i början, men det blev så obekvämt med strypkopplet och att "strypa sig själv"...
Så hon gick jättefint till och från Hällarna, och så sprang hon naturligtvis fritt på Hällarna!
Jättebra!!!!
Jag är supernöjd, Milou med verkar det som och idag har vi som sagt utökat promenaden, UTAN DÅLIGT SAMVETE!!!!
Och jag fick inte ont i nacken av promenaden.

Annars så försökte jag byta bort mötestid imorgon och få gå direkt till arbetet istället, nu funkade inte det av olika orsaker tyvärr.
Och att sitta i FYRA TIMMAR på en stenhård stol och sen gå och jobba efter det...
Det kommer inte gå i nuläget!
Inte en chans.
Mammografin har sabbat rätt mycket i min nacke utan att ljuga, eller i "nerverna" kanske jag ska säga.
Ja, så jag tror att jag får skippa mötet och sätta mig på "minustid/komp" och sen gå och jobba vid 13-tiden.
Annars fixar jag det inte.
För jag vill inte ha det som i lördags, där jag satt på en stenhård stol under festen i 5½ timme och sen hade jag sån värk så jag svettades.
Så ska man gå till jobbet och vara dyngsur av svett och sen dessutom fixa att arbeta.
Nä, det går inte!
Jag får ringa och säga det till kontoret.
Vi ses lite senare.







Kommentarer
Postat av: Gunnel

Konstigt att en del människor alltid utser sig sjäva som nån slags experter. När jag hade min Milou så gick vi långa turer i skogen varje dag. Hon var frisk ända tills hon var 15 år och fick en elak tumör. Det bästa är att strunta i såna "råd" och använda sunt förnuft.

2011-10-14 @ 10:49:03
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Madde

Jepp, det är PRECIS vad jag tänker göra nu, min Milou älskar att vara ute och röra sig.

Får hon inte tillräckligt med motion, äter hon sämre och "klättrar på väggarna".

Vi kör så det ryker, och använder sunt förnuft!

2011-10-14 @ 16:23:48
URL: http://stickqvick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0