Det man hurrar mindre åt...

Hemma, ledig, huvudvärk.
Men jag är väl trött, har ju jobbar en del nu.
En alvedon till frukosten och så är den väl snart borta!

Igår möttes vi av nyheten att Khadaffi hade dödats, och bilderna idag från hans tillfångatagnde är hemska.
Fast...
Äntligen, hurra, jippie får man väl säga.
Hemskt egentligen att man säger så när en annan människa dödats, men han har ju ett 40-årigt skräckvälde-diktatorstyre bakom sig.
Och han har mycket blod på sitt samvete, man kan inte annat än jubla åt det Libyska folkets vägnar.
Skönt att världen är en diktator mindre.
Nu är det bara några hundra kvar!
Bara hoppas nu att Libyen lyckas bilda en bra och klok ny regering, och att inte inbördeskriget fortsätter.

Det man hurrar mindre åt är nyheten att "Hagamannen" Niklas Lindgren går mot sin första ENSAMMA permission.
Ursäkta?
En man som överföll 8 ( misstänkt för 10, men två av dom kunde inte bevisas att han gjort... ) kvinnor, våldtog och utförde värre och värre våld för varje kvinna han överföll...
Han ska få egen permission!

Jag står verkligen undrade ibland HUR rättssäkerheten och hela vårat samhälle är uppbyggt ibland.
Och hur är lagar och dylikt uppbyggda?

En dement och nästan blind kvinna på 91 kan inte få stanna i Sverige fastän hon inte har något eller någon att komma tillbaka till i Ukraina.
Men en man som fått 14 år i fängelse för en massa grymma överfall och våldtäkter på kvinnor, en man som höll hela Umeå i skräck i flera år...
Han ska få gå fri och spankulera fritt på stadens gator.

Eh...
Jag må vara en LEKMAN/lekkvinna i dessa frågor, men jag tycker att:
DET VERKAR INTE KLOKT!
Jag tycker det är "upp-o-nervända världen".
Sjukt.
Jag kan väl tycka att personer som hamnat i fängelse för EKONOMISK brottslighet ISÅFALL är DOM ÄNDA som skulle få beviljade obevakade permissoiner.
Inga andra.
Övrigt tycker jag att har du fått en dom, du har varit våldsam, dödat, överfallit, våldtagit, pedofil, inblandad med knark, vapen, rån...
Ja, har du fått ett straff så ska du sitta av det.
Inga permissioner what so ever.

Men nu ska alltså Hagamannen kanske få gå lös.
Hoppas det talas om VART han ska få "släppas loss på grönbete", så kvinnor där kan hålla sig inne.
Hade själv en bästis som pluggade i Umeå under tiden Hagamannen härjade där.
Dom fick bilda små "åka hem"-grupper, ständigt ha sällskap, kolla varandra konstant efter middagar, fester och hemfärder att alla kommit hem säkert.
Att ingen heller stått i någon PORT/trappuppgång och väntat på en ensam kvinna.
Tjejerna/kvinnorna var livrädda.
Inget man vill uppleva igen, gissar jag.
Men släpp ut honom vettja, jättebra.

Nu till något trevligare...
Jag hade pengar kvar på en födelsedagspresent så jag gick och köpte mig ett svart viscosejersey tyg som ska förvandlas till...
NÅGOT SKITRAFFIGT!
Yes, det kommer bli en djävla utmaning att sy i viscosejersey, men jag ska försöka!
Det är ju lite "trikåaktigt" och det är lite svårt att sy i...
Det töjer sig liksom när man syr, och så blir kanter och sömmar lätt ojämna och FULA.
Men jag kastar mig in i detta och mönstret är så enkelt och så SNYGGT och kommer att sättas i produktion OM jag lyckas.
I flera olika tyger, för själva mönstret inbjuder till MYCKET.
I LOVE BURDA!
Bara så ni vet
Resultat visas när jag är klar, OM jag lyckas.
Jag har sytt något liknande i somras, men då var det utan ärm/arm, detta blir med.

Jeansklänningen har jag börjat omvärdera!
Jag har inte sytt något ännu, men rivit, och jag kom på att jag inte ville ha en klänning i ENBART olika jeansremsor.
Nä, jag ville ha den mer enhetlig och ska köpa nytt jeanstyg och varva det med varannan remsa gamla jeans och varannan nytt jeanstyg.
Mörkt jeanstyg.
Tror det kan bli SKITSNYGGT!
Ja, jag ska kolla vad meterpriset är här på ön, eller om det blir billigare att skicka efter.
Gissar det senaste.
Så får vi se vad det blir med DET projeket.
Ska dessutom avsluta en bolero som legat i 1½ månad nu...
Tror jag ska göra om den också, jag ska nog skippa armarna på boleron, för jag har sett liknande i "modemagasin" , och dom har varit ärmlösa.
DEN...
Kan nog bli slutförd idag, för det är i princip bara några sömmar kvar, det mesta är redan gjort.

Annars har jag insett att jag måste rumstrera om lite i arbetsrummet.
Jag måste fixa en låda där jag kan lägga "vilande virkprojekt" och en låda med gamla kläder som gått sönder, men som jag vill spara och göra om i nya tyger.
Tidlösa kläder.
Jag har samlat på mig högar av båda sakerna, dags att rensa bort sånt i arbetsrummet som INTE används.
Omöjligt egentligen, för jag spar på ALLT i sån väg som "kan vara bra att ha NÅGONGÅNG"...
Vi får se.
Den turkosa sjalen jag startat upp, har jag kommit halvvägs på, inte mycket kvar för det ska bli en barnsjal.
Nu ska jag hoppa i duschen, sen får vi se vad jag hittar på!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0