Utflyktsdag...

Här ändrade jag ju mig idag i fråga om Kräklingbo marknad...
Hade ju inte så stor lust när allt kom omkring att åka 4.5 mil för att vi skulle snurra runt i evigheter och leta parkering, för att sen trängas med en djäkla massa folk, för att sen gå ETT varv på marknaden, att behöva lämna Milou hemma och missa en hel dag med henne, ha en SON som vill ha godis, korv, you name it från varje potentiellt stånd trots att vi har matsäck med oss, för att sen inse:
Lika tråkigt som förra året.
Lika lite man vill köpa som förra året.
Lika lite charm som förra året.
Ja, jag behöver nog vila upp mig från marknader några år har jag insett.
Tills jag känner KUL igen.
Men...
Då blev sambon sur, för vi "hade ju bestämt" att vi skulle åka på marknad, det hade "ju jag själv bestämt".
Jo, fast jag ångrade mig.
Okej, men så ville ju sonen åka, så då drog vi till Atterdags, handlade med oss mat, och när vi kommer i rondellen att välja mot, öster eller söder, säger sonen:
Fast MÅSTE vi åka på marknad...?
Sambon bara sket i att åka mot öster direkt och åkte mot SÖDER, mot solen!!!!
Hurra, VROOOOOOOOOOOM....



Första stoppet blev längs Ekstakusten...



Springa på stranden, sitta i sanden, känna på vattnet...
VARMT!
Å inte fan hade jag med mig badkläder eller handduk.
Fast å andra sidan skulle vi ju på marknad, det blev ju "röstat" så.
Men, men, det gick ju att bada benen iallafall.
Själv gick jag ut och sjönk direkt ner i en "tånggrop" med halva benet, TUR att jag inte ramlade baklänges i vattnet.
Då hade utflykten blivit kort.







Vidare till Kvarnåkershamn...



Vi slog läger på stranden, åt lunch och sen blev det en SOLA av...



Sonen hittade ett träd med rep och repgunga i, Milou fick springa fritt och höll sig bara vid oss.
Hur skönt som helst, och jag kunde även notera att hon sprang inte ens mellan oss och sonen.
Hon höll sig vid mig.
Märks kanske vem som håller i dom mesta uppfostringstrådarna...?
Hade det varit Flisan hade det varit ett djäkla vallande fram och tillbaka, hon var ju tvungen att jämt hålla ihop flocken.
Det...
Behöver inte Milou.
Hon håller sig till BOSSEN



När vi sen var solmätta (läs jag, var solmätt... ;), drog vi vidare längs havet på en liten gräsväg...
Tills det tog stopp vid ett fiskeläger ute på en udde.
Varken jag eller sambon hade varit där, så nu tyckte nog allt jag att vi hittade ett litet smultronställe.
Behöver jag tillägga att vi inte såg många människor, bilar folk överhuvudtaget under dagen.
Ön är varm och tom, me like.
You know.

Vi stoppade sen vid en gammal gotladsgård där jag var inne och tittade på stickat och kom rätt i en gammal sal i huset, där försäljningen var.
Det var som att stiga 100 år tillbaka i tiden, ingen renovering sen tapeterna anno 1910 hade kommit upp på väggen.
Gamla möbler, mattor och lampor sen 1800-talet, och urgamla fotografier.
Det slutade med att jag och tanten som bodde där, pratade om släkten som bott på gården, och tittade på alla korten fram tills dom som bodde där nu.
Skithärligt.
Och ja...
Jag pratade NATURLIGTVIS gotländska
Sista stoppet för dagen blev sen...



Djupviksplejset och fika i solen...



Sonen fick årets dyraste efterrätt:
Kladdkaka 68 kr och en Sprite 32 kr!
Som HITTAT!!!!
Igår vägrade jag hämtmat/en pizza till sonen för 65 kr när sambon ville ha hämtmat på kvällen och jag tyckte "hemlagat".
Idag...
Fick jag hosta upp 100 spänn i fika-kostnad, på enbart sonen då som sagt!
Fast...
Man betalar ju för trevlig personal, utsikten, läget och lugnet också.
Så...
Det fick det väl vara värt.
Kakan var dessutom SKITGOD.
Jag och sambon höll oss till enbart kaffe, annars hade vi gått bankrutt.
Det blev handel i Vibblehallen och sen släppte dom av oss vid Kneippbyn och så gick jag och Milousan en sista promenad hem...



Gissa VEM som är glad att hon slapp åka på marknad, jag tror vi alla är rätt glada att vi inte åkte faktiskt.
Och vi hittade ett nytt, hemligt, enskilt smultronställe.
Nu på kvällen har vi sett "Hopp" jag och sonen, den var faktiskt kul.
Avslutar med Mia Skäringers show "Dyngkåt och hur helig som helst."
Vi ses imorgon.


P.s. Bilderna är tagna med min mobil och sambons.
Glömde min nya kamera, attans. D.s


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0