Lever lite extra länge...?

Inatt har jag sovit som en kratta!
Orsak?
Sambon har snarkat som fan, och jag har vaknat flera gånger och sagt åt honom att lägga sig på sidan.

Varmt har det varit i sovrummet också, nä hu, gud så trött jag är.
Dagen har inte ens börjat och jag är redan slut.



Kollade in på Gotlands Kennelklubb igår och ville se när cavarna (Milou-vovvarna) skulle upp i ringen och trippa runt med sina ägare idag på hundutställningen.
Och det var väl runt 09.30 / 10.00.
Orka knata dit?
Nä, jag är ju för trött idag, just nu iallafall.
Kunde det inte vara LITE senare så man hade kunnat samla ihop sig själv och faktiskt orka.
Nope, dom ville vara tidiga tydligen och imorgon börjar cavaliererna redan klockan 08.00.
Då får man ju hoppas att man orkar då istället.
Tveksamt, eftersom jag ska bort ikväll.
 
Men det hade varit kul att gå dit med Milousan och se hur eller OM hon skiljer sig mycket från hundarna som tävlar.
Då menar jag storleksmässigt och så.
Mötte en kvinna/typ tant på hundpromenaden som nu inte var "bilburen hundutställar-person" utan dagmatte till sin sons schäfer.
Och hon blev lyrisk när hon träffade Milou igår!
Hon hade haft två stycken cavalierer själv och sa:
"Ååååh, hon är ju underbar, gud så söt!"
Och Milou var ju inte sen att hänga på, "Hurra, någon som älskar mig, let´s gulla", och slängde sig på tanten.
Och så sa tanten:
"Visst är det så här, det finns HUNDAR och så finns det cavalierer, och cavalierer är ju som att ha ett BARN...
Det är ju ingen hund, eller hur?!"
Och gissa vem som började skratta, jo, jag.

Nä, det var väl bara att hålla med, det är precis så det är.
Man skulle ha en hund, men fick en bebis.
Och så stod vi där och pratade skillnad på hund och hund.
Och även hon hade regeln "Inga hundar i sängen" innan hon skaffade sig en cavve, men så fort hon blivit cavalierägare, föll den reglen som ett korthus.
Ingen hund innan och ingen efter har fått sova i hennes säng, men dom båda cavvarna hon hade...
Dom fick sova i sängen!
Och så pratade vi om hundarnas älskvärdhet.

Ja, vi hade mycket att snickesnacka om, tills hon med sorg i rösten sa:
"Ja, fast den första vi hade, hon blev bara 5 år!"
- Mhm, sa jag och ville INTE höra mer.
"Hon hade hjärtfel, så hon dog för tidigt, den andra, han blev 10 år..."
- Men fick inte hunden hjärtmedicin, frågade jag.
"Jo, men hon var för dålig så det hjälpte inte."
- Nähepp...
Och så vart vi båda knäpptysta.
Som om vi båda sörjde liksom, hon sin fina cavve som hon älskade så mycket.
Jag, det som komma skall, och Flisan-traumat dessutom.
Och så ångrade jag att skaffade hund.
Faktiskt.

Jag sätter gärna händerna för öronen och tänker "Bingo-bingo-bingo" när det där med levnadsår på djur kommer upp.
Tänkte på Leo häromdagen, när vi åt flingor ihop på morgonen:
Shit, han är tre år nu.
Två år kvar om vi har tur.
Fast jag tar ju så bra hand om honom, han får springa fritt inne och har fin utebur med färskt gräs att tugga i sig, och han får så bra köpemat så då lever han väl lite extra länge...?
Eller hur?
I hope so.
Usch, nu droppar vi det ämnet.
Men det var KUL att träffa tanten igår iallafall, hon var så supergullig!

Läste GT idag om den här karln som verkar vara inblandad i det här med guldrånet på Södertorg.
Fick en chock...
Det är ju den där knarkgubben som bor I VÅRAT KVARTER!!!!
Att jag förstod att det var han är just det där med att han "omger sig med en svans av ungdomar" hela tiden.

’Han ägnar sig åt beskydd’

Misstänkt 54-åring uppges ligga bakom flera hot

Den 54-årige gotländske man som misstänks för inblandning i guldsmedsrånet är välkänd bland krögare på ön.

- Han ägnar sig åt beskydd, går runt i skyddsväst och bär ofta pistol, säger en tidigare vän till mannen.
I veckan åtalades 54-åringen för medhjälp till grovt rån mot guldsmedjan på Södertorg i Visby. Han misstänks ha ordnat bostad åt de båda män som rest till Gotland för att utföra rånet.

54-åringen är sedan många år ett känt namn i krogvärlden, och uppges stå bakom en rad hot och bråk på stans barer. Han ska även ha utövat beskyddarverksamhet.

- Många i branschen är ängsliga. Efter att han bråkade hos oss en kväll fick hela personalen åka taxi hem, berättar en krögare som själv drabbats.

Efter ett par incidenter i vintras fick krögarna nog och begärde ett krismöte med polisen.

- Vi trodde att fem, sex krögare skulle komma. Vi blev 20. Det här är vårt levebröd, det handlar om våra förutsättningar att driva företag, säger en av dem som var med på mötet.
Ställer till oreda.
Han upplever att polisen efteråt började visa mer närvaro på stan kvälls- och nattetid.

Den 54-årige mannen är även välkänd bland poliser och åklagare i länet.

- Han är en person som ställer till oreda, och vistas en hel del i krogbranschen. I de sammanhangen har det förekommit en del hot, säger Magnus Frank, utredare vid polisen på Gotland.

Men han har inga belägg för påståendena om beskyddarverksamheten, utan säger att det är rykten och att det är oklart om det stämmer.

Men krögarna håller inte med:

- Det är inga rykten, jag har ju själv blivit utsatt. Han kräver saker, i praktiken handlar det om pengar, berättar en barägare.

En annan säger:

- Jag har känt till problemen sedan jag började i branschen på 90-talet. Det är mycket märkligt att det här kan få fortsätta. Det borde inte kunna förekomma på en så liten ort som Visby.
En tidigare vän till mannen säger att han brukar hota att bränna ner de företag han kommer på kant med.

- Jag har sagt åt honom flera gånger att lägga av med hoten, att det inte är värt det. Han har hållit med, men fortsatt ändå. Han omger sig också med yngre underhuggare och är deras boss.

"Missförstådd"...
54-åringen är dömd av Gotlands tingsrätt vid en handfull tillfällen för olaga hot. Straffen har blivit skyddstillsyn med samhällstjänst, eller fängelse från någon månad upp till ett halvår.

Mannens advokat Johan Cahp håller inte med om beskrivningarna av hans klient.

- Jag tycker att han blivit väldigt missförstådd i många sammanhang. Han har ett bagage, och det gör att han misstänks för olika saker. Han är dömd, men även frikänd flera gånger. Han har en framtoning som ofta misstolkas, och dessutom uttrycker han sig ibland lite klumpigt, säger advokaten.
En hjälp - bort..

Han känner till att mannen omger sig med en svans av yngre män.
- Ja, men han säger att han gör det för att hjälpa dem bort från brottsligheten, uppger Johan Cahp."

Det är knarkgubben jag brukar göra "fuck of"- tecken bakom ryggen på.
Eh...
Fint.
Eller kanske inte.

Inte så lämpligt med tanke på vad HAN tydligen håller på med.
Nu blev till och med jag lite skrämd.

Ja...
Vad händer idag då?
Jo, jag ska börja röja här, sambon ska städa.
Sen vet jag inte.
Ska på middag ikväll i alla fall.
Så jag återkommer lite senare med en lägesrapport.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0