Så fick jag nog...

Så fick jag nog tillslut...
Ja, där satt jag på balkongen i solen och försökte "lösa" mössproblemet.
Sydde för hand på det där lakanet jag skurit ut som prototyp, men nej...
Det gick åt helskotta, jag fick inte ihop mössan hur jag än sydde, vände och vred.
Det var stenkört.
Ja, HUR PUCKAD får man bli, trodde jag.


Så tänkte jag:

Nej nu fan, vad har man internet till om man inte kan GOOGLA???
Så jag gick in och satte på datorn, googlade "Att sy en barntrikå-mössa", och fick fram en hel beskrivning med bilder till!
Och inte nog med det...
Det visade sig att det skulle vara TVÅ BITAR TYG!!!!!!
Det var väl det jag faktiskt redan misstänkt, men i mönstret stod det ETT TYGSTYCKE endast.
Dra mig baklänges, gud så jäkla.... fan... här har jag ju suttit i evigheter och försökt klura ut hur fan jag skulle sy.
Och så står det fel i mönstret.
Inte nog med att det var svindyrt dum-köp på Tradera, sen var det en obegriplig beskrivning på nynorska, och så står det dessutom fel!
Ursäkta, men tror ni irritationen steg i taket eller...?
Jo minsann, det gjorde den.

Då la jag faktiskt ner syandet för stunden, satte på kaffe, gick över på macken och köpte bullar, tog med mig stickning och hund ut i trädgården, stickade klart en Åremössa som legat i evigheter (läs år









... och inväntade bästisen och Lilla Sunshine.
Så kom dom och vi fikade några timmar i solen, och sen skulle jag ut och gå med hunden...
Bara det att jag fastnade vid symaskinen istället.
Jag ville bara svänga ihop den där barnmössan lite snabbt, nu när jag ändå införskaffat mig kunskapen OM HUR man skall göra den 

Och när jag stod där fick jag en LYSANDE idé.
Skulle jag inte ta och ha fleece på utsidan och kanske trikå på insidan...?
Jomen sicken bra idé, det kör vi på!
Så jag satte planen i verket, och sydde mössan på mindre än 10 minuter och VOILÁ...

Nä...
Va...
Åh nej, jag tänkte FEL!!!
Fram kom en mössa med en framsida i fleece....



... och en baksida i...
 

 
...i...
Ja, just det, TRIKÅ!!!!
Men så fint, då kom Frk Idiot/Pucko fram igen då och visade sitt fula nylle!
Fast inte gav jag upp för det, på´t igen direkt, jag skar ut nytt tyg, nålade och sydde RÄTT på andra försöket.


(mössan är fotad från sidan, bara för att visa att jag FAKTISKT sydde rätt...)

Men jag kunde snabbt konstatera att man ska inte sy mössan i fleece, trikå eller muddjersey är nog ett bättre tyg, just för att det expanderar.
Det gör inte fleece.
Fast nu vet jag hur man gör mösshelvetet i alla fall!

... det tog ju bara ett helt jäkla dygn.
Så, nu ska jag sluta och svära, det gick ju bra i slutändan trots allt.


Ja, så det var min dag, nu ska jag snart krypa isäng och se "Project Runway", jag misstänker att dom inte skulle ta ett helt dygn på sig att få ihop en urenkel barnmössa!
Inte för att jag vet for sure, men jag misstänker... 
Vi ses imorgon!


 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0