Stor besvikelse....

Vaken och HELT slut!
Ja, först ser man film sent som fan igår, och sen lägger man sig och ser reprisen på "Pluras kök" efter det, som då slutade 00.15, så ska man ju somna också...
Och så ringer klockan 07.00 för man måste ju få iväg sonen till skolan i tid.
Och med det vill jag säga att jag sovit ALLDELES för lite inatt.
Med betoningen på alldeles för lite.
 
Badrummet luktar dessutom som en hel parfymaffär.
Det luktar förresten inte, det stinker.
Orsak:
Sonen tappade sin parfym i kakelgolvet och splash...
Så vart det herrparfym över hela, det lilla, badrumsgolvet!
Man får en parfym-allergichock när man går in där, trots att jag städat.
 
Så såg jag ju "Hungerspelen" på film igår...
Och gissa om jag blev besviken!?
Jo, det blev jag minsann, superbesviken, filmen var ju SKITDÅLIG.
Alltså jag har ju boken/böckerna i alldeles för färskt minne, och det störde mig att dom inte ens kunde "matcha ihop" skådisar med bokens karaktärer.

Vi kan bara ta huvudpersonerna tex, Katniss...
Hon är mörk i boken med mörka ögon.
I filmen:
Brunhårig med blå ögon.
Peeta, killen hon tävlar med/mot i Hungerspelen är riktigt blond, lockigt hår och blåa ögon.
I filmen:
Cendré, bruna ögon och spikrakt hår.
Dessutom beskrivs han som "snygg", i filmen var han "inte så snygg som man får känslan av i boken" typ.
Haymitch, handledaren:
Mörk med mörka ögon i boken.
BLOND, med blåa ögon i filmen.
Alltså Woody Harrelson spelade honom, medans jag såg kanske Hugh Jackman, Gerard Butler, Mads Mikkelsen, som den "snygge, mörke, slitne, alkoliserade Haymitch".
Så sätter dom in Woody Harrleson i en blond peruk.
Jag fattar nada hur dom tänkte där, då hade dom ju kunnat sätta på honom en mörk peruk och mörka linser isåfall.

Nä, bara DÄR blev allt fel i mina ögon.
Dom kunde inte ens välja rätt "färger" på huvudkaraktärerna.

Dessutom beskrivs en karaktär i filmen, som blir Katniss "stylist" i Huvudstaden.
När jag såg honom framför mig i boken så såg jag en smal, ganska lång, bögig, asiat i glättiga kläder och lite smink.
Vad får man i filmen:
Jo, en kort, satt, muskulös, ICKE BÖGIG på något sätt, Lenny Krawitz med ett streck guldkajal på ögonlocken.
?????
Det var så långt ifrån bokens Cinna som jag ens sett i mina tankar.
Nu ÄR dock inte "Cinna" beskriven som JAG såg honom i huvudet, dvs av asiatiskt ursprung...
Fast Lenny var så fel i rollen så det var inte klokt, jag fattade nada IGEN, varför i hela friden dom valt honom?
Jag älskar Lenny och hans musik, men rollen som "Cinna" skulle han tackat nej till.
Nej, dom som castat rollerna hade misslyckats totalt.

Ja...
Så har vi då det vanliga med att det är så mycket detaljer, tankar och annat viktigt som inte får plats i en film.
Jag vart verkligen grymt besviken, filmen var en "snabb-skumning" av boken och jag säger bara detta:
Läs hellre Hungerspelen, ni får ett mycket bättre äventyr i huvudet än ni får på tv-skärmen!
Så jag ger filmen:
Tummen ner!
Motsvarar inga förväntningar alls!
 
Nu ska jag brygga mig lite mer kaffe faktiskt, jag behöver påfyllning eftersom jag nästan somnar över datorn här.

Hur ska den här dan sluta...?
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0