Tillbaka från jobb-gästspelet...

Så var jag hemma från gästspelet på jobbet och vilken dag...
Underbart att träffa Chifen igen men...
Vilket väder.
Det ösregnade ju hela dagen, inte ett uppehåll så långt ögat kunde nå, vi kom inte ut förrens 18.30.
Nu är "Hungerspelen" utläst...
 


Och jag ger den:
 
Fem tummar upp av fem möjliga.
Inte för att detta var det största litterära verk jag någonsin läst, utan för att den fick mig att känna mig som 10 år igen!
Ja, det är en äventyrsbok med dagens våld i samhället.
Alltså den ska ju föreställa en framtid med cyniska spel á la Robinson fast man ska döda varandra i detta Hungerspel, men...
Den var inte så våldsam som jag trodde, huvudkaraktärerna dödar inte mer än två-tre personer i självförsvar och det handlar MEST om att vara smart!
Jag har läst värre böcker, detta är mer äventyr, svek, kärlek, tillit, rika och fattiga och ja...
En cynisk framtid.

Men jag slukläste, jag fick samma känsla som när man läste Robin Hood, Tom Sawyer & Huckleberry Finn, Lilla Huset på Prärien, "Den långa vandringen" mfl. som liten.
När man drömde sig bort i en prärie och blev tillfångatagen av en indianstam, blev bortrövad från sin familj och sen blev kär i den URSNYGGE indiansonen och fullständigt sket i sin "vita" familj.
Eller man var en prinsessa som blev kär i en ursnygg buse från skogen som visade sig ha ett hjärta av guld, ja, ni fattar väl...?

Alltså denna bok utspelar sig i en framtid, men var framställs som "förr i tiden".
Förrvirrande kanske, men jag tycket den var bra just för att den fick mig att känna mig som barn på något sätt igen.
Himla svårt att förklara.
Man är ju 41, men jag har verkligen INGA problem med att komma ihåg hur jag kände som liten eller ung, jag har kvar barnet i mig liksom 
Nu har jag börjat på bok nummer två, "Fatta eld"...
 

Som enligt den sommarjobbande tjejen i bokhandeln är ÄNNU bättre och ännu mer spännande.
Hon är väl runt 18-20 år typ ;)
Mhm, jag har bara kommit två kapitel, men är redan fast igen, jag kommer slukläsa i solen idag också.

Och nu, icke att förglömma, "Dagens Hattbild"...
 

 
En stark viking med glugg.
Igen.
En väldigt glad och stark viking som ni ser.
Måste vara den ursnygga hjälmen som ger mig sån oemotståndlig karisma.
Eller...?
Nu ska jag börja dagen här, vi ska grilla ikväll OM vädret tillåter, eller gå ut och äta.
Vi får väl se hur det blir, nu ska jag ta hand om en tvätt, vi ses senare.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0