Julafton och juldagsmorgon...

God morgon.
Så var den över, julafton 2012, och det känns lika trist varje gång.
Nu är det ett helt år kvar till nästa.
 
Men det började INTE så bra för min del.
Jo, morgonen var bra ända tills jag skulle baka.
Jag svängde ihop vörtbrödsdegen, ställde den på jäsning, väckte sambon för att han skulle iväg och köpa baguetter, svängde ihop en ny kolasats och på med den på en plåt och ner i källaren så den fick stelna i utekällartrappen!
 
In med vörtbrödet i ugnen och när skorpan på brödet har stelnat, då brukar jag snabbt ta ut brödet och ringla över lite olivolja som ger en "piffig effekt" på brödet.
Men är så stressad för jag vet att kolan nere i källartrappen stelnar väldigt fort i kylan, så jag måste skynda mig ner för att den inte ska stelna för snabbt så jag inte ska hinna klippa den...
Så jag hugger BALSAMICO VINÄGREN istället för OLIVOLJAN och ringlar över den på brödet och upptäcker det när den fräna lukten från det varma brödet och vinägern slår emot mig!

NEEEEEEEEJ!!!!!!!!!!!!!!
 
Ni vet, det går per automatik och man har bara gjort det i farten utan att titta.
Brödet var ohjäpligt pajat.
Varför skulle jag nu ha en "häftig effekt" just på julafton när man ändå ska äta upp allt bröd på en gång och inte en jävel bryr sig om "häftig effekt"?
Ja, det kan man ju undra.
 
Vart var sambon?
Han var nu då tvungen att sticka iväg till affären igen, för handel av vörtbröd.
Bara en timme och en kvart kvar innan vi skulle vara hos kussen.
Sambon stod inte att finna inne.
Fan, han var ute och skottade hela trädgården för att vi ens skulle komma ut med bilen efter snöovädret.
Sonen...?
Det fick bli hans uppgift för jag skulle ju ännu slå in kolor och hinna duscha.
 
Han blev inte glad, här hade han "fått slava" sedan han steg upp minsann, och varför "tog jag ifrån honom hans barndom"???
(Herregud, andas)
Okej, du har behövt bädda sängen, kissa hunden, duscha...
Vilket slaveri.
Monstret i den stressade morsan kom fram i mig och jag beordrade honom genast att hoppa i ytterkläder och springa iväg till Ica  ->  NU!!!!!
Samtidigt kom sonens pappa med julklappar och skulle önska "God jul" jag var väl måttligt trevlig i min bröd/kolastress.
 
Han skjutsade sonen snabbt och smidigt till affären och så hade vi FÄRSKT (tack o lov) vörtbröd.
Kolorna...
Blev sockriga.
Fint.
 
Jag  surade mer än lovligt i duschen och försökte resonera med mig själv (och sambon som stack in huvudet på badrummet) att "det här var väl inte hela världen"...
Nu är det julafton och allt som började så mysigt och bra, ska väl inte ett jäkla bröd och sockriga kolor förstöra en hel julafton?
När sminket var på och allt nerpackat...
Då var allt okej igen.
 
Så kom vi till Syster-Yster och fick lite glögg....
 
 
... minglade runt lite i vanlig ordning och snackade lite...
 
 
... medans vissa slavade lite i köket...
 
 
... tog den obligatoriska syster-bilden...
 
 
... och så ÅT vi!
Och iår sprang jag inte upp och fotade alla under middagen, jag lät mamma göra det själv och tänkte att jag kopierar av det senare från hennes kamera.
Satt kvinna sitter.
Jag tog typ bara ett på sluttampen...
 
 
 
Så bad jag sonen att gå ut och kissa hunden, han hade byxor och jag nylonstrumpor och jag var väl för lat att orka dras på mig 57 tusen plagg bara för att gå ut och kissa henne.
Han behövde ju bara slänga på sig en jacka.
 
"Va, kissa hunden", sa han, "det är ju Kalla Anka på tv nu!!!"
Oj då, det var värst, våra barn har väl inte varit intresserade av Kalle sen dom var pyttesmå.
Jag gick in i vardagsrummet och såg tre små nästan-tonåringar ha Kalle på, på tv´n...
Och sen sitta och spela spel på mobiler respektive surfplattor!
HALLÅ DÄR...
"Titta på Kalle Anka på tv va...?"
Busted, han fick gå ut med Milou.
 
Så fixade vi för fika, men innan vi hann med det...
Så kom TOMTEN!
Ja, tänk, han kom iår också...
 
 
... Milou fick vara i husses trygga famn IFALL nu Tomten skulle vara läskig.
Fast det var han inte 
 
 
En liten julklappsutdelning från Tomten innan han var tvungen att dra vidare...
 
 
... och sonen och sambon fick sina första julklappar av mig.
Dom bästa och symboliska juklapparna:
 
36 doser poliovaccin vardera till behövade barn i världen.
Ja, jag tyckte faktiskt iår att vi borde tänka på några andra än oss själva, och även om jag är världsförälder redan, så kan man ge lite mer.
Jag stod nämligen på HM och skulle köpa tröjor till sonen och såg att dom sålde 36 doser för endast 49 kr, då tänkte jag att 100 kronor kan jag (och sonen och sambon) FAKTISKT lägga på att rädda några barn från polio.
Så då fick sonen och sambon det i gåvobrev och dom blev nog allt lite förvånade, mest sonen.
Men DOM gjorde en insats.
 
Sen tog vi faktiskt först en fikapaus efter första julklappssäcken var utdelad för Tomten behövde ha skjuts tillbaka...
Eller det var lite problem med Tomtens renar, så värden och bonuskusinen var tvungna och hjälpa Tomten med hans renar och då fikade vi andra under tiden!
Så kom värd och bonuskusse tillbaka och då fortsatte vi julklapps utdelningen...
 
 
 
Och förutom poliovaccinet fick ju Moster Puff BÄSTA JULKLAPPEN ever...
En tavla som guddottern gjort till sin mormor, med Piff och Puff på!!!!
Här är orginalen, moster och morsan, och bilden PÅ DOM som Gudis gjort...
 
 
Tjofräs.
Skrattade vi eller skrattade vi, jo vi skrattade så det var inte klokt.
Och härmed vill jag uppmana alla släktingar som har lust, att vi fortsätter överraska morsan och moster med Piff & Puff-inspirerade prylar.
Nu har dom ju varsinn t-shirt och moster en tavla, vad blir nästa grej...?
 
När vi var klara med alla julklappar och minstingen i släkten somnat, drog vi fram nyheten för året som jag investerat i:
Charaderspelet.
Ja, och det visade sig vara en riktigt hit det också.
Kul och lätt för både barn och vuxna att kunna göra, eller ja...
Vissa medlemmar (läs sambon) i mitt lag, är ju lite hetlevrade när det gäller spel och tävlingar, så han tyckte väl att HAN hade oturen att få svåra ord som tex "lövhög" att gestalta...
 
 
... och Moster Puff fick en mening som "En skottare är sommapratare" som också var omöjlig och gestalta.
Men annars fick vi höra nya ord som "tvätt-apa", korv-langare", ett otroligt konstigt tecken för "trädgård" och en massa annat smått och gott att gapskratta åt.
Ja, det var en bra investering i spelväg kan jag säga, och vårat lag VANN.
Det var väl tur det, annars hade väl sambon surat i ett år framöver 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Och när vi lekt klart och segern var i hamn, ja då var det naturligtvis dags för vickning!
Jag sa/påstod att jag orkade verkligen INTE en endaste liten smula till efter all mat, fikabröd och godis på det...
Men helt plötsligt satt jag där med både skinkmacka och ostbricka på tallriken.
HUR ORKAR MAN?
Ja, det kan man ju undra.

Fast mer gick det ner och gott var det.
Sen satt vi och pratade lite till och vid halv 12 tiden bröt vi upp, vi var hemma 24 och sen dråsade jag omedlebart i säng och somnade på studs.
Helt färdig, vilken dag och kväll, det går aldrig att klaga på "fest med släkten".
Är  väldigt tacksam och glad för det.

Vaknade här och är jättetrött, men det hade jag bara förväntat mig.
Nu har jag ätit frukost, bloggat, och ska dammsuga lite, sen duscha och efter det...
 
 
... sortera lite i mitt arbetsrum.
Jag fick nämligen "förvaring" i julkapp och ska börja med det ena förvaringsskåpet idag, det andra måste jag byta för det var för litet.
Det gör jag imorgon.
Jag fick även min första, JÄTTEFINA järnstekgryta med glaslock som tydligen ska gå att ha i ugnen...
 
 
... som jag blev väldigt glad för.
Här ska det bli stekar och grytor framöver så famlijen storknar.
Ja, det var vår julafton och nu börjar juldagen och resten av julhelgen...
Vi ses lite senare.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0