Uppfriskande morgonpromenad...

Hemma igen och jag höll på att frysa ihjäl under promenaden hem!
Dra mig baklänges på en skottkärra.
Igår när jag gick till jobbet så fungerade det med halvtjocka jackan och en tunn sticketröja under.
Idag...
Gick vinden rakt igenom både jacka och mig.

Sambon ringde faktiskt precis när jag var på gång att lämna jobbet och undrade om jag ville ha skjuts hem, men nej...
Det ville jag inte.
Jag kände att jag hellre tog en "uppfriskande och stärkande" (läs iskall) promenad hem för att få lite motion.
Men kallt var det, jag höll ett jäkla tempo och var inte ens svettig när jag kom hem!
 
Så blev det kaffe och rostat vörtbröd till frulle.
 
Läste i tidningen att om man skippar lunchen...

Skippa lunchen – och lev längre

Forskning: Fasta och lev längre

Frukost, lunch och middag. Så ser de flesta etablerade kostråden ut i dag. Tre mål om dagen gör att vi växer oss starka snabbt i unga år, men på lång sikt är det inte lika positivt för hälsan.

Nu presenteras ett nytt sätt att äta. Journalisten Henrik Ennart har i sin nya bok ”Åldrandets gåta” ­intervjuat världsledande forskare som rekommenderar korttidsfasta.

Det innebär att man fastar helt eller drar ner rejält på energiintaget i mellan 16 och 24 timmar. För att det ska ge effekt bör man göra det två åtskilda dagar i veckan.

Städar cellerna

Hur fungerar det då?

Hunger aktiverar och stressar kroppens celler. Kroppen skyddar sig då med ett antal försvarsåt­gärder som ger oss bättre hälsa: bromsar tillväxten, producerar mer antioxidanter, motverkar inflammation och städar bort plack och skadade celler.

Platser på jorden där många blir över 100 år – som Okinawa i Japan och Nicoya-halvön i Costa Rica – har gemensamt att invånarna där traditionellt ätit betydligt färre kalorier än vad som i dag rekommenderas av Livsmedelsverket. De är också friskare och har betydligt mindre demenssjukdomar än i andra industriländer.

I stället för att äta mindre hela tiden har forskarna upptäckt att man kan nå samma hälsosamma resultat med hjälp av korttids­fastan.

Färre sjukdomar

Professor Mark Mattsson är chef för laboratoriet för neurovetenskap vid amerikanska National ­Institute on Aging och en av världens främsta neuroforskare. Han rekommenderar korttidsfasta och ­menar att det minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar, cancer, diabetes, alzheimer och parkinson.

Hjärnans tillväxtfaktor BDNF aktiveras av kort­varig fasta. Proteinerna skyddar hjärncellerna och bidrar till att bilda nya neuroner och synapser. Hjärnan mår alltså bra och göds när vi är lite hungriga – ­något som historiskt sett hjälpt oss att överleva.

– Tänk dig en situation med dåliga tider och ingen mat. Den som då bara lägger sig ner kommer att dö. I stället gäller det att ­minnas var man tidigare hittat föda och kanske överlista faror för att nå ända fram, säger Mark Mattsson i boken.

Ger viktminskning

Kortvarig fasta har i praktiken också visat sig leda till viktminskning. En friskare, lättare person ­torde också leva längre...

 

Jag visste väl att min "jag-är-oftast-inte-sugen-på-lunch-alls" skulle löna sig 

All forskning som appilerar på en själv är ju sånt man tar till sig.

Annars så jobbar jag på att lyckas med ett par virkade benvärmare och nu har jag bestämt mig för..

 

 
... detta mönster.
Det blir långrandigt, ser ut som stickat typ...
 
 
Efter ca 6 varianter så fick det bli så här, så får vi se vad beställaren tycker!
Nu ska jag börja min dag, vi ses senare.
 

 

 
 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0