Det luktar oljeraffinaderi...

God morgon, då var jag hemma igen!
Vajsing på pannan här hemma, så det är enbart 16 grader i lägenheten.
Värmefläkten går för högtryck.
Jag kommer vara luspank när elräkningen kommer, inget ont som inte har något ont med sig!
Typ.

Ja, jag sa till mamma för ca två, tre veckor sedan att det måste vara något fel på pannan.
Det började lukta olja i källaren och det blev bara värre och värre för varje dag.
Mamma/Strutsen, reagerade inte, huvudet i sanden direkt.
Ville inte reagera, ville inte höra, ville inte se.
Tillslut, i onsdags, sa jag att "Nu måste du ringa någon som kommer hit och kollar pannan, den känns som den håller på att paja ihop.
Känner du inte att det stinker olja?"
Jo, det fick hon äntligen medge.
"Ringer inte du, så ringer jag, INNAN det händer något större!"
DÅ fick mamma äntligen eld i baken och ringde, det kom en kille, och det var något fel på någon ventil.
Såklart fanns inte ventilen "hemma", så han var tvungen att skicka efter från fastlandet.

Pannan har då luktat ÄNNU värre sen han tog bort den, jag har vädrat i hela trappuppgången hela morgonen sen jag kom hem.
Jag höll på att storkna när jag kom innanför ytterdörren.
Det luktar OLJERAFFINADERI!

Värmen är rejält nedskruvad, för pannan "läcker" utan ventilen, och ju varmare den är, desto hårdare måste den jobba och det rinner ut "något" och det måste tömmas ur en skål.
Därav "Nordpolen kylan" inomhus.
Det är bara att bita ihop tills pann-killen kommer och fixar ventilen.
Igår, när vi var en snabbis på stan, fyndade jag...



... en barnklänning ( inte så fin ) för 20 kr i storlek 98.
Först mätte jag några mått, sen såg jag att den var rea, och att den kostade 20 kr, då köpte jag den.
Tänkte att det var värt det, att köpa och ha hemma och använda som måttstock när jag spånar fram EGNA små barnkläder.
Eftersom jag blev så osäker på måtten jag bett om och fått, när jag skulle sy till Lilla Sunshine, så har jag nu en klänning att mäta längd, bredd på tyget, armhålestorlek och hur högt "bröststycket" ska gå upp framtill.
20 kr var ett fynd.
Dessutom kan jag förmiska och förstora ihop med måtten på "Svenska mönsters"-sida.
Annars så blev jag förtjust i överdelen på den här klänningen, från Melodifestivalen...



... oversize halterneck överdel, och helt öppen bak.
Passar perfekt om man vill vara snygg i halterneck utan bh.
Jag teckande snabbt av den när tjejen sjöng, men med en annan, kortare nederdel...



... verkligen något jag kan tänka mig att sy till mig själv i framtiden.

Igårkvälls, när vi satt och såg på tv virkade jag nya neonrosa spetsar, i det nya garnet som kommit.
Hann med två stycken upptill, nertill får jag virka spets när jag sytt linnet, det måste ju mätas på nytt då.
Dessutom virkade jag klart dom spetsarna i det gamla garnet jag hade, som garnet inte räckte till från början.
Dom ska jag också använda som måttstock ifall "folk" skulle vilja ha linnen framöver.
Då kan jag ha spetsen att lägga till, eller dra ifrån storlek på den.
Nu ska jag ut med lilla vovven, solen skiner, jag vill svettas för att hålla formen ...
Sen ska jag sy, återkommer senare.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0